Ei minusta ole kyllä oikein, ettei tuoteselosteessa kuitenkaan kerrota kaikkea...

hyytikyppynen

Aktiivinen jäsen
30.10.2006
26 410
8
38
puurajan takana
Esim valmispastat, dippijauheet, ym. Niissä on kerrottu sisältö ja lopuksi lukkee "mausteet".
Noh, mie ainaki monille mausteille hyvinki allergisena haluaisin tietää mitä ne tämmöset "mausteet" on joita ei vaivauduta ees printtaamaan siihen tuotteen pakkaukseen... Vai onko se mausteet sitte vaan joku suola? :|

Samaa olen mie kironnu muutamaan otteeseen. En oikeen ymmärrä, kun tuoteselosteessa saattaa lukea vaikka että "paprika, mustapippuri, vesi, vehnäjauho, mausteet" ... Wtf, onhan paprika ja mustapippurikin mausteita, .. .miksei niitä loppujakin voi luetella.

No, mä en ole oikeestaan allerginen millekkään mausteelle, ainakaan syötynä, mutta en käytä enää nykyään moniakaan maustetta. Johtuu siitä että työskentelen niiden parissa ja kyllä, mausteisiin voi kyllästyä . Esim. Kanelin ja valkosipulin haju etoo, ja paljon.

Onneks meidän firma printtaa kaikki mausteet erikseen siihen tuoteselostukseen ;)

Ja mie just purnaan sitä, että ku tuoteselosteissa ei kerrota onko ne glukoosi-fruktoosisiirapit ja muut vastaavat vehnäperäisiä vai ei! |O Piti just lähettää Pirkalle TAAS sähköpostilla kyselyä kun en lempijuomassa on glukoosisiirappia. En ala! |O

Pirkan valmis sushi ateriassa on jossain kohdassa jotain lihaa (lihajauhoa kenties) eikä ole mainintaa että missä seoksessa tai palassa. Syömättä jäi ja roskiin lensi, prkl. Epäpätevää pakkausselosteen laadintaa mielestäni.

Mulle tulee hiivauutteesta ja muista glutamaateista migreeni, jolloin en ainakaan autoa voi ajaa metriäkään! SIKSI mun on ehdottomasti luettava kaikki tuoteselosteet ennakkoon. Söin kerran wokkia, missä oli Finduksen pakastevihanneksia ja muuten tavallinen itsetehty ruoka... Niin, siitä kuitenkin TULI migreeni ja aloin asiaa selvittämään roskiksien kautta ekaksi: mausteuute oli siellä mut eipä valmistaja vastannut kyselyyn, mitä se MAUSTEUUTE pitää sisällään. Varokaa siis mitä hermomyrkkyä saatatte ruoassa saada:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2007/nro_3_2007/retkahtamisen_biologiaa_tutkitaan_koe-elaimilla/

Tylsää, mutta kyllä mullakin monenmonta lähetettyä meiliä on aiheesta... osoitteetkin on jo tallennettu =)

Yleensä kysyn jo heti ekassa meilissä että mitä tämä tuote sisltää ja voitteko lähettää listan tuotteistanne jossa tätä maustetta on/ei ole sen mukaan kumpi on lyhyempi. Siihen kun lisää että ko tuote aiheuttaa sairaalareisuun joka kerta, ne on aika tarkkojakin ;)

tietyt mausteet pitää kai luetella juuri sen takia, että niille allergisia on enemmänkin. Mutta siinä on olemassa joku sääntö, että jos jotain muuta maustetta on alle tietyn määrän, sen voi laittaa mausteet otsikon alle (osin on liikesalaisuuskin, mikä on maun takana). Valmistajalta voi aina kysellä, jos on pahasti allerginen, että sisältääkö mitä.

Noin allergisena tekisin itse dipit, pastat ja sushit, kuten yleensä muulloinkin.
Vähemmän päänvaivaa.

On kuitenkin vähäisiä tällaiset tapauksenne ja kyllä ne selosteet ihan lain mukaan tehdään.

Tietysti ikävää mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tylsää, mutta kyllä mullakin monenmonta lähetettyä meiliä on aiheesta... osoitteetkin on jo tallennettu =)

Yleensä kysyn jo heti ekassa meilissä että mitä tämä tuote sisltää ja voitteko lähettää listan tuotteistanne jossa tätä maustetta on/ei ole sen mukaan kumpi on lyhyempi. Siihen kun lisää että ko tuote aiheuttaa sairaalareisuun joka kerta, ne on aika tarkkojakin ;)

Sulla olis syytä hakea korvausta kaikista niistä, ei ne muuten niitä merkkaa OIKEIN:-D

Mulle tulee hiivauutteesta ja muista glutamaateista migreeni, jolloin en ainakaan autoa voi ajaa metriäkään! SIKSI mun on ehdottomasti luettava kaikki tuoteselosteet ennakkoon. Söin kerran wokkia, missä oli Finduksen pakastevihanneksia ja muuten tavallinen itsetehty ruoka... Niin, siitä kuitenkin TULI migreeni ja aloin asiaa selvittämään roskiksien kautta ekaksi: mausteuute oli siellä mut eipä valmistaja vastannut kyselyyn, mitä se MAUSTEUUTE pitää sisällään. Varokaa siis mitä hermomyrkkyä saatatte ruoassa saada:
KTL | Retkahtamisen biologiaa tutkitaan koe-eläimillä

uppista

joo kyllä pistää vituttamaan...ku oon allerginen sitruunaruoholle ja sitruunamelissalle.
Kerran erehyin syömää saakuta mausteseosta jossa sitä ei ollu mainittu mut sit olikin niin puol naamaa turpos ..prkl lähellä oli ettei tarvinnu päivystykseen mennä.
se kuuluu "yrtteihin" vaikka onki heinäkasvi .. ja monessa sitä ei luetella

Samaa olen minäkin ihmetellyt, vaikken allerginen mausteille olekaan. Mutta paljon on tullu luettua ainesosaluetteloita, koska emme syö lisäaineita ollenkaan. Ja tuo kohta "mausteet" on pistäny silmään useastikin ja juurikin se, ettei niitä ole tarkemmin lueteltu.

Sen verran täytyy kertoa tästä meidän lisäaineettomasta ruokavaliosta, että rahaa säästyy älyttömästi ja minun nokkosrokko katosi pieruna saharaan sen siliän tien. Kärsin siis siitä päivittäin vuosien ajan..

No vaikka tämä iänvanha ketju onki nii vastaanpa silti.

Aina ei ole mahollista tehä ite kaikkea, esim reissussa tms.
Mies mulla kyllä tekkee alusta alkaen melkein mitä vaan ihan ite, mikä onki toki hyvä mutta joskus on pakko ostaa valmista. En ole mikkään keittiöihme, itseasiassa suorastaan tuhoksi keittiössä, joten yksin ollessa ei ite tehtyä voi nautiskella.

Kokkeilemalla olen löytäny onneksi joitaki valmiita ruokia ym jotka käy.

Samaa olen minäkin ihmetellyt, vaikken allerginen mausteille olekaan. Mutta paljon on tullu luettua ainesosaluetteloita, koska emme syö lisäaineita ollenkaan. Ja tuo kohta "mausteet" on pistäny silmään useastikin ja juurikin se, ettei niitä ole tarkemmin lueteltu.

Sen verran täytyy kertoa tästä meidän lisäaineettomasta ruokavaliosta, että rahaa säästyy älyttömästi ja minun nokkosrokko katosi pieruna saharaan sen siliän tien. Kärsin siis siitä päivittäin vuosien ajan..

Ette syö siis lisäaineita ollenkaan. Mielenkiintoista. Taidatte elää luontaistaloudessa ja syödä vain raakaa ruokaa. Esim. puolukan sisältämät lisäaineiksi (E) luokiteltavat ainesosat ovat lisäaineita, jos syöt puolukkaa puurosi kanssa.

Noin allergisena tekisin itse dipit, pastat ja sushit, kuten yleensä muulloinkin.
Vähemmän päänvaivaa.

On kuitenkin vähäisiä tällaiset tapauksenne ja kyllä ne selosteet ihan lain mukaan tehdään.

Tietysti ikävää mutta...

Allergisena on aina ikävä elää, mutta on kohtuutonta olettaa, että jokaisen harvinaisemmankin ja usein oletetun allergianaiheuttajan osalta täytyisi aina koko kansaa varoittaa. Sen kuitenkin maksavat ne muut tuotteiden ostajat, jotka eivät näitä tietoja tarvitse. Jos on todella pahasti allerginen, niin on syytä tehdä tosiaankin ruokansa niin perustuotteista, että nämä allergianaiheuttajat voi välttää. Niin joutuvat monen muunkin sairauden kärsijät tekemään. Tätä silmälläpitäen on lainlaatijakin määräyksensä tehnyt.

[QUOTE="vieras";25336389]Juuri näin. Pieneen, vaikkapa dippipussiin täytyisi laittaa joku paljon pussia isompi kyltti kylkeen, jotta siihen kaikki luettavalla tekstikoolla mahtuisi.[/QUOTE]
Samanlainen taittuva paperiarkkisysteemi kuin lääkepurkeissakin voisi olla ratkaisu.

[QUOTE="vieras";25336397]Ette syö siis lisäaineita ollenkaan. Mielenkiintoista. Taidatte elää luontaistaloudessa ja syödä vain raakaa ruokaa. Esim. puolukan sisältämät lisäaineiksi (E) luokiteltavat ainesosat ovat lisäaineita, jos syöt puolukkaa puurosi kanssa.[/QUOTE]

Luonnon omia "lisäaineita" tottakai syömme. Nyt lähinnä kyse teollisesti tuotetuista lisäaineista, jotka ovat aivan turhia. Vai luuletko, että niitä esim. puolukasta saatavia lisäaineita käytetään? Ei, vaan ne valmistetaan teollisesti.

Yhteistyössä