Ei kuukautisia imetyksen aikana - vuoteen, kahteen..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mmm"

Vieras
Olisko jollain kokemusta tai tietoa jopa, onko haittaa jos kuukautisia ei tule kahteen vuoteen? Imetän ja todennäköisesti imetän tonne 1,5 -2 v. saakka. Vauva nyt 10 kk eikä kuukautisia ole vielä tullut. Entä jos ei tulekaan ennenkuin lopetan imetyksen?

Mä imetän vielä aika paljon ja usein; ainakin sen 8 kertaa/vrk. Vauva syö vähän ja huonosti kiinteitä (max 2 dl/vrk) ja maitoa menee. Ja kiitos jo etukäteen neuvoista, tiedän kyllä että syö kiinteitä paremmin jos imettää vähemmän.

No ainakin hormonaalinen ehkäisyn markkinoijathan aina sanovat, että joka kuukausi toistuvat kuukautiset on naiselle suorastaan epäluonnollinen tila. Rautavarat vähenevät ja kroppa vanhenee.

Mä olen imettänyt lastani n. 2v asti ja nytkin vielä joskus tissutellaan :) Nyt kuukautiset tulleet 3 kertaa normaalein välein. Kahdet kuukautiset oli sitä ennen hyvin pitkällä välillä. Ekaa lasta imetin 1v asti ja menkat alkoi tietysti sitten pian sen jälkeen normalisoitua.

Mulla kuukautiset alkoivat vasta lopettaessani imetyksen lapsen ollessa tasan 2 v. (Olin imettänyt lähes loppuun saakka vielä 1-2 kertaa yössä tms) + päivisin 1-4 kertaa. Kuukautiset alkoivat muistaakseni 4 viikkoa yöimetysten loppumista ja kaksi viikkoa imetyksen kokonaan lopettamisesta, eli ilmeisesti hormonit lähtivät toimimaan välittömästi, kun imetys väheni/loppui. Muutamia kertoja kierto oli epäsäännöllisempi (tosin oli sitä jo ennen raskautta) ja sitten tasoittui hyvin säännölliseen rytmiin. Omalla kokemuksellani pitkällä kuukautisten poisjäännillä ei ollut mitään vaikutusta: Elimistö lähti saman tien toimimaan kuten ennenkin, kun imetys jäi.

En ole koskaan kuullut, että kuukautisten puuttuminen imetyksen vuoksi olisi haitallista tai ongelma, paitsi tietysti jos pari toivoo jo seuraavaa raskautta. Itse imetin kaksi vuotta, kuukautiset alkoi lapsen ollessa 11kk. Ennen imetyksen päättymistä tulin jo uudelleen raskaaksi.

[QUOTE="vieras";28937266]En ole koskaan kuullut, että kuukautisten puuttuminen imetyksen vuoksi olisi haitallista tai ongelma, paitsi tietysti jos pari toivoo jo seuraavaa raskautta. Itse imetin kaksi vuotta, kuukautiset alkoi lapsen ollessa 11kk. Ennen imetyksen päättymistä tulin jo uudelleen raskaaksi.[/QUOTE]

Lisään vielä, että tuossa kuukautisten alkaessa imetin vielä lapsentahtisesti yölläkin, siis useamman kerran, eikä se riittänyt pitämään menkkoja poissa :) Puoli vuotta olisin voinut hyvin olla ilman. Kierto oli heti palattuaan aika säännöllinen ja normaali, ja ensimmäisten kiertojen aikana ennen kuukautisia ja kuukautisten ensipäivinä maito oli tosi tiukassa ja imetys inhottavaa.

Mä imetin esikoista 1,5v ja kuukautiset alkoi imetyksen lopettamisesta kuukauden sisällä ja heti säännöllisenä. En tiedä mitä haittaa tarkoitat? Meillä ei ainakan vaikuttanut hedelmällisyyteen esikoista yritettiin vuosi ja kuopus tärppäsi toisesta kierrosta.

Yhteistyössä