Ei kohta viitsi ottaa yökyläilijöitä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lähmy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lähmy

Vieras
Yleensä lapset (alle kouluikäiset) tulee yökylään lauantaina. Ja jos vanhemmilta erehdyn kysymään aikataulua on se tyyliin lauantaina klo 13- sunnuntaina klo 15-18. Olenkin alkanut sopimaan, että perjantai klo 17 - lauantai klo 12. Kuitenkin tämäkin tuntuu aina venyvän. Jo kolme viimeisintä on olleet järestään 2- 6(!)h myöhemmin hakemassa. Miksei sitten suoraan sanota että tarvitaan lasten hoitoa jollekin tietylle ajalle, vaan puhutaan yökyläilystä? Mun lapsesta on ihanaa ku kavereita tulee ja minustakin toki, mut jos siihen menee koko viikonloppu niin ei ole kivaa tai ei ainakaan kovin usein.

Käykö muiden 4-6v muuten ystävillä yökylässä?

En tiennyt, että tuon ikäiset edes käyvät missään yökylässä. Tarpeetonta minusta, ellei kyseessä ole joku sellainen, että tosiaan tarvitaan lastenhoitajaa. Mutta tottakai sovituista aikatauluista pitäisi pitää kiinni.

Meillä on vain kerran käynyt noin nuori yökyläilijä. Oma 7-v tyttö ei ole vielä tähän mennessä käynyt missään yökylässä. (hoitopaikat tietty erikseen)

Ton ikäiset lapset ei tarvitse yökyläilyä vielä mihinkään, vaan menevät yökylään jos vanhemmat tarvitsevat lapselleen hoitopaikkaa.

Mun lapset on olleet "yökylässä" eli yön yli hoidossa alle kouluikäisinä tasan kaksi kertaa. Toinen oli ystävän häät joihin lapsia ei ollut kutsuttu ja toinen kerta yön yli kummitädillään.

Tuon ikäisenä ei ole yökyläilyjä harrastettu. Kerran taisi eskarilaisena olla tytön kaveri yökylässä, mutta meni hihhuloinniksi pitkälle yöhön, joten seuraavaa kertaa kokeiltiin vasta ekaluokalla. Sama peli, enkä ole enää jaskanut sitä, joten nyt ei ole yökyläilyjä ollut pariin vuoteen.

Jos ei itse tykkää pikkuvieraista niin eipä se pakko ole niitä ottaa yöksi.
Ei kai siinä mitään pahaa toisaalta ole jos vierailijan vanhemmat sitten ottavat ilon irti lapsivapaastaan tai ovat vaikka lisätunteja tekemässä silloin. Reilua toki olisi pitää sovituista ajoista kiinni.

Meillä on nuorin kylävieras ollut lähes 4-vuotias, joka oli puolitutun lapsi. Sukulaislapsia tähän ei kai lasketa..
Tuskimpa riemuiten itsekään joka viikonloppu ottaisin lähes tuntemattomia lapsia kyläilemään mutta toisaalta, jos jonkun vanhempi pyytäisi ja lapset olisivat hyviä kavereita niin tällöin sopii tulla. Vuorotellen tuollainen tilanne olisi täydellinen kummankin vanhempien menojen puolesta jos ei isovanhempia ole lähistöllä.

No ei täälläkään ole kokemusta noin pienten lasten kaveriyökyläilyistä. Silloin kun on hoitotarve, niin olen sukulaisten lapsia ottanut. Ikävä kyllä, silloin tosiaan saa seuraavana päivänä odotella pidempään, että kosteata iltaa viettäneet vanhemmat hakee lapsensa.

Ei yökyläilty alle kouluikäisenä. Tai taisi yhden kavarin kanssa kokeilla puolin ja toisin kertaalleen. Mutta ei noin usein. Nyt koululaisenakin harvakseltaan on yökyläkavereita käynyt. Ennemmin noilla menee niin päin, etteivät juuri muuta ehdikään tehdä kuin nukkua ( ja kikatella), kun kaverit tulevat iltaruuan jälkeen ja lähtevät jo aamupalan syötyään. Usein tuntuu olevan perheillä omaa menoa tai lapsilla harrastuksia.

En ole koskaan kuullut tuon ikäisten huvin vuoksi -yökyläilystä kaverin luo. Mutta oli ikä mikä vaan ja syynä huvi tai hoidon tarve, niin siitä olen samaa mieltä, että sovituista aikatauluista pidetään kiinni.

Nuorin lapsi on kohta 5v eikä meillä oo koskaan yökyläilyjä ollut alle kouluikäisenä. Meillä kaksi koululaista joista toinen aloitti yökyläilyt ekaluokalla mutta niitäkin on harvemmin..

Ekaluokalla meilläkin on yökyläilyt alkaneet, ja sitähän valvomista ja höpöttelyä pitkälle yöhön se on.. mutta mikäs siinä, mukavaa tuntuu olevan niin omilla kuin vieraillakin. Yökyläilijöitä saa siis tulla vain viikonloppuisin ja lomilla.

5-vuotiaalla on joskus kaveri yökylässä. Tulee milloin mitenkin ja riippuen meidän muusta ohjelmasta palaa kotiin milloin mitenkin. Ilmoita selvästi haluamasi hakuajat, ja jos ei ala kuulua, soita.

No mikä ettei alle kouluikäiset voi yökyläillä... Kyllä meillä ainakin menty ihan huvikseen. Ja varsinkin silloin kun oli yksi lapsi niin ekaluokasta alkaen usein yökyläilyä puolin ja toisin.

Oli mikä tahansa, lapsen yökyläily tai lapsen hoito, niin sovituista ajoista on pidettävä kiinni. Voi sanoa vaikka ajasta sopiessa että jos ei pysty sovittuna aikana noutamaan, niin sitten pitää yökyläily perua kokonaan, koska omalla perheellä on silloin joku välttämätön meno. Ja jos nyt ei osaa tuommoista valehdella, niin sitten vaikka järjestää sen menon.

Meillä ei aikanaan lapset juurikaan tuossa iässä vielä yökyläilleet, eikä meillä yökyläilleet, mitä nyt serkut joskus. Nykyään sitten kun ollaan tätejä ja mummipuolia on näitä ns. yökyläilijöitä tai hoitopaikkaa vailla olevia, eri ikäisiä. Oli tuo vierailun syy ihan mikä tahansa, olen tehnyt kaikille tahoille selväksi, että sovituista ajoista on pidettävä ehdottomasti kiinni, koska itse en sitoudu minuuttiakaan kauemmaksi pitämään lapsista huolta. Mieheni (joka on näiden kyläilevien lapsukaisten isoisä, niinkuin oikeasti ja biologisesti sukua mitä itse taas en ole) on invalidi, joten jos minä lähden tästä litomaan vaikkapa sovitusti kaverini kanssa treffeille, niin aika avuton on mies täällä pienten lasten kanssa. Kyllä nämä miehen aikuiset lapset ovat vähitellen oppineet, että tämä täti tosiaan menee silloin kun meinaa, jäävät pienoiset sitten mihin hoitoon tai hoidon puutteeseen tahansa...

Meidän kaveripiirissä on neljä, jotka käy yökylässä, joten käytännössä kerrran kuukaudessa vähintään on joku tulossa. Mun tyttö on ollut yökylässä kerran elämässään kaverilla ja siskollani yhden kerran. Aina puhutaan et tule sit yökylään, mut ei kuitenkaan sovita mitään tiettyä viikonloppua. Mä kun en osaa ilman erityisempää syytä viedä kenellekään yöksi.. Joten huolimatta siitä et tyttö itse kutsuu itseään jatkuvasti yökylään toisille ei ole siis juuri käynyt.

Minusta lähtökohtaisesti on kivaa että joku tulee kylään, se on juurikin helpompaa ku lapsella on kaveri, mut on aika rasittavaa toistella hakuaikoja ja sit vastailla "haittaako et myöhästytään" viesteihin. Ehkä ite oon nipo ja pitäisi aina varata sit se koko viikonloppu.

Meidän 4- ja 2-v lapset ovat olleet muutaman kerran yökylässä mummilla, kummilla ja tarhakaverilla ja noiden tarkoituksena on juurikin se, että mamma pääsee viettämään omaa elämää. Tarhakaveri on ollut meillä muutaman kerran samasta syystä yökylässä :) Mulle on ihan sama onko yö arkena vai viikonloppuna ja jos on sovittu aikaa haulle siitä on pidetty kiinni hyvin. Arkena toki viedään sitten lapsi/lapset tarhaan, mistä mamma saa omansa hakea taas arkeen.

Yhteistyössä