Ei kirkollinen vihkiminen, Apuja!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesän morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kesän morsian

Vieras
Hei,

Saatiin just kuulla, että ei saada henkikirjoittajaa lauantai päivälle juhlapaikalle vihkimään, vaan ainoastaan virka-aika maistraatissa mahdollinen. Eli perjantaina pitäis käydä vihillä ja sitten lauantaina juhlat. Olisi kiva saada kuitenkin joku seremonia aikaiseksi lauantaina järjestettävään juhlaan. Haluaisin, että isäni saattaa minut jne. Kertokaa te jotka olette menneet maistraatissa naimisiin, ja sitten erikseen ns. häät seuraavana päivänä, että miten olette homman hoitaneet?

Meillä oli vihkiminen perjantaina ja lauantaina juhlapaikalla sormusvala (tulimme saliin musiikin soidessa. kaaso piti puheen, vaihdettiin sormukset ja lausuttiin valat, toinen kaaso luki runon ja ystävä soitti pianolla ja lauluoi upean laulun). Eli mielikuvitusta vaan peliin ja saatte kauniin ja juhlavan seremonian ilman vihkimistäkin :)

Oletko kysynyt jostain muun kaupungin maistraatista lauantaille? Mulle oli yllätys ettei tarvitse olla kotikunnan maistraatti, vaan meilläkin oli toisesta kunnasta (eri syystä tosin). Sitten kyllä voi noita matkakuluja joutua maksamaan.

Loppujen lopuksi tuo maistraatin seremonia on niin koruton ja ei-persoonallinen, että itse voi luovasti saada aikaan huomattavasti kauniimman ja aidomman tilanteen, mutta miettimistä se vaatii. Itsellä oli tuo maistraattivihkiminen pe ja juhla la ja siellä kaikki kaunis seremonia siunaamisen muodossa. Jos ei toisaalta halua mitään kirkollista, asian voi minusta järjestää muutenkin eli tosiaan esim. bestman ja kaaso etualalla ja lukeavat jonkin haluamanne juhlavan tekstin. Te lausutte sormusvalat, annatte hääsuudelmat ym. Tosiaan jokin musiikkiesitys - juhlava voisi hetken kruunata. Tällaista tuli mieleen näin äkkiseltään :).

Teidän tilanteessa jättäisin itse vieraat kutsumatta maistraattiin ja tosiaan se pro-seremonioiden puhuja voisi toistaa ihan sen virallisen vihkivalan, saisitte kaikki luovutukset ja koristelut tehdä kaikessa rauhassa lauantaina. Ainakin itelleni se sukulaisten ja ystävien edessä lupautuminen olis se virallisempi ja aidompi juttu kuin nimien laittaminen paperiin toimistossa..

Yhteistyössä