Ei enää koskaan jauhelihakastiketta (turhis)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piika-äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piika-äiti

Aktiivinen jäsen
31.12.2006
3 723
0
36
Tein soosin eilen tummasta soijarouheesta (sen viljelyyn liittyvistä sosiaalisista ja eettisistä ongelmista huolimatta) ja koko poppoo ja poppoon ystävät mässyttivät sitä spaghetin kanssa hyvällä ruokahalulla.

Nyt sitten ajattelin, että se loppui sitten jauhelihasoosin teko meillä. Tehdään soijarouheeseen tästä eteenpäin. (Mutta meidän teinitriolle ette sitten kerro tätä.)

Tähän täytyy tulla heti sanomaan, että se soijarouhekastike vaatii sitten paljon runsaammalla kädellä maustamista ollakseen hyvää, kuin lihainen serkkunsa. Ihan vaan siksi, että joku kumminkin innostuu, tekee soijasoosinsa prikulleen samalla ohjeella kuin jauhelihasoosinsa ja tulee sitten huomenna haukkumaan että hyi helevetti.

Mun mielestä soijarouhekastikkeeseen sopii ihanasti salottisipuli ja herkkusienet.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Niinku mix? *teineilee* Suomeksi: onko se siis edullisempaa, maistuiko paremmalle, tökkiikö lihansyönti? :)

Katsos kun itse en ole syönyt lihaa 17 vuoteen, niin tämä vähän helpottaa elämää.

Ja minusta tuntuu, että tuolla vajaan vitosen pussilla teen 4 kattilallista meidän väelle, eli se on edukasta ja riittoisaa. Jauhelihaa menisi 4 X 700 g, ja joutuisin tekemään itselleni vielä lisäruuan, nyt riittää samasta.

Ette kai syötä tuota kenellekkään oman perheen ulkopuolella jauhelihana?
Mulla paha pähkinäallergia ja soija ristiinallergisoi, seuraus voi olla anafylaksia, eli ihan todellinen hengenvaara.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Niinku mix? *teineilee* Suomeksi: onko se siis edullisempaa, maistuiko paremmalle, tökkiikö lihansyönti? :)

Katsos kun itse en ole syönyt lihaa 17 vuoteen, niin tämä vähän helpottaa elämää.

Ja minusta tuntuu, että tuolla vajaan vitosen pussilla teen 4 kattilallista meidän väelle, eli se on edukasta ja riittoisaa. Jauhelihaa menisi 4 X 700 g, ja joutuisin tekemään itselleni vielä lisäruuan, nyt riittää samasta.

Ai niin, unohdin, olethan maininnut varmaan, että olet kasvissyöjä. Kuulostaa tapauksessasi järjelliseltä. Minä en ole maistanut tuota soijarouhetta koskaan, pitäisikin kokeilla. Mistä hyllystä sitä kaupasta etsin? sieltäkö missä on linssejä ja papuja.

Ja sitten sä syöt samassa pöydässä samaa ruokaa, ja käry kävi..

No totta kai soijarouhetta pitää kohdella ihan toisin kuin jauhelihaa. Itse keitin/haudutin sitä superyrttisessä, paprikaisessa ja sipulisessa paseeratussa tomaatissa monta tuntia, lisäsin suolakurkun lientä, paprikaa, raastoin sekaan porkkanaa ja selleriä. Pöydässä osa lisäsi sekaan vielä fetaa ja oliiveja.

(ja eilen söin soosini tosiaankin salaa muulta väeltä...)

Alkuperäinen kirjoittaja pitahya:

Ja sitten sä syöt samassa pöydässä samaa ruokaa, ja käry kävi..

Niinpä! Samaa mietin itse täällä pienessä päässäni. ;)

No totta kai soijarouhetta pitää kohdella ihan toisin kuin jauhelihaa. Itse keitin/haudutin sitä superyrttisessä, paprikaisessa ja sipulisessa paseeratussa tomaatissa monta tuntia, lisäsin suolakurkun lientä, paprikaa, raastoin sekaan porkkanaa ja selleriä. Pöydässä osa lisäsi sekaan vielä fetaa ja oliiveja.

(ja eilen söin soosini tosiaankin salaa muulta väeltä...)

mie näen tässä hieman liikaa vaivaa vaan sen takia että ei tarvi tehä itelleen toista ruokaa.

kun tuskin teillä kuitenkaan tehään jokapäivä jauhelihasta ruokaa? vai tehäänkö? :o

Eikö ne teinit sitten tajuu kun äitikin "syö lihaa"? :D

Minkä "tasoisissa" kaupoissa tuota soijarouhetta myydään? Onko esim S-marketeissa vai pitääkö olal joku isompi kauppa? ja missä se on kaupassa? Siis minkä muiden tuotteiden vieressä?

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu:

Eikö ne teinit sitten tajuu kun äitikin "syö lihaa"? :D

oho... olin myöhässä... ja mää kun olin olevinani niin nero.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Minkä "tasoisissa" kaupoissa tuota soijarouhetta myydään? Onko esim S-marketeissa vai pitääkö olal joku isompi kauppa? ja missä se on kaupassa? Siis minkä muiden tuotteiden vieressä?

Minä ostin ihan Salesta, joten taitaa olla melkein joka kaupassa. Oli samassa hyllyssä kuin jauhot, korppujauhot sun muut.

Eiköhän sitä jo ole missä tahansa kaupassa, ehkä kaikkein pienimpiä lukuun ottamatta.
Ja en todellakaan muista mitä siinä samalla hyllyllä oli. Mehdollisesti herneitä, linssejä ja kuivattuja papupusseja?

Meidän paikalliselta 'sokkarilta' ainakin saa.

Ihan asian vierestä, mutta tiesithän että länsimaalaisen geeniperimän omaavalle henkilölle soija ei ole oikeasti kovin fiksu vaihtoehto lihan korvikkeeksi, etenkään lapsille/nuorille.
Se voi aiheuttaa lukuisia häiriöitä hormooneissa, jopa niitä jotka johtaa lapsettomuuteen.

Soijalesitiiniä ja muita soijasta johdettuja kummallisuuksia, joita sullotaan joka ruokaan lisäaineena, lienee aivan valtavan vaikea välttää, näin ainakin soija-allergiset ystävät sanovat.

Kyllä minä taidan silti uskaltaa silloin tällöin soijaruuan laittaa.

Yhteistyössä