ehkäisypillereiden tehokas vaikutus=pitempi yritysaika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm

Vieras
Heipparallaa!

Tässä on tullut mietittyä tämmöstä vähän hassulta kuulostavaa juttua. Eli miten teillä on tuo tärppäys lapsenyrityksessä käynyt, jos syötte pillereitä? Toisethan kuuluvat tämmösiin ns. superhedelmöityjiin, jotka ehkäisystä huolimatta tulevat raskaaksi. Kuinkahan iso osa näistä on kuitenkin niitä inhimillisiä erehdyksiä, jolloin eivät ehkä tuohon superhedelmöityjiin varsinaisesti kuuluisi?

Koko sekavan alustuksen pointtina on se, että onko niiden vaikeampi ylipäänsä saada lasta, joilla e-pillerit esimerkiksi tehoavat? Totta kai vaikeampaa verrattuna noihin helposti hedelmöityviin, mutt amietin vain..että ollaanko me kaikki, joille se ehkäisy tehoaa..sitten niitä, jotka odottelevat pitemmän aikaa tärppiä? Tämä kiinnostaisi, koska kyllä mulla on ehkäisy aina toiminut ja yritystä kuitenkin aloitettais tuossa syksyllä. Tuli vaan mieleen pieni kauhukuva, että entä jos tuo jotenkin viittaisi pitkään yritykseen..?

Ja joo, en jotenkin saa tätä sitten yhtään selkeämmin kerrottua =) Mutta siis käyttäjäkokemuksia, vaikkeivat mitään tieteellistä olekaan...

(Ja tuossa inhimillisessä erehdyksessä mietin vain sitä, että harvempi varmaan viittii oikeesti sanoa että jäi muutamalta päivältä syömättä..ainakaan kovin monelle)

Jos se sinua huolettaa, niin voithan lopettaa pillerit nyt ja käytätte kumia. Kyllä sitä voi ihan hyvin aikuisetkin käytä eikä se tunnelmaa pilaa ellei päätä sen pilaavan.

Ennen esikoista söi pillereitä useemman vuoden (diane nova) ja vauva sai alkunsa heti kun pillerit lopetin. Näitten muitten kohdalla en oo pillereitä käyttäny ja muutaman kuukauden on vauvaa koitettu ennen tärppiä. Keskimmäistä kai 4kk ja kolmatta 2kk.

En usko, että pillerit vaikuttavat hedelmällisyyteen heikentävästi tai sen koommin kohentavastikaan. Estävätpähän vaan kohtalaisella varmuudella raskaaksitulon niin kauan kuin niitä oikein käyttää. Itsellä pilleriehkäisy ennen kumpaakin raskautta ja molemmat raskaudet tärppäsivät toisessa pillerittömässä kierrossa.

Mäkin oon joskus ihmetellyt et miks on niin vaikeeta sanoo että kerran kortsut oli loppu, unohdin ottaa pillerin, ym. Onks hienompaa selittää et kortsu hajos tai autuaasti unohtaa oma erehdys?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Jos se sinua huolettaa, niin voithan lopettaa pillerit nyt ja käytätte kumia. Kyllä sitä voi ihan hyvin aikuisetkin käytä eikä se tunnelmaa pilaa ellei päätä sen pilaavan.

No mulla tuo aiheuttaa ongelmia, en tiedä onko kumiallergiaa vai onko se hankaus, joka ei sovi sen kumin kera.

Mutta oon lukenu tutkimuksia, joiden mukaan hedelmällisyys olisi parhaillaan juuri pillereiden jättämisen jälkeisenä kuukautena..en tiedä kuka tutkimukset ovat rahoittaneet jne ;)

Mulla pillerit toimi tehokkaasti, eikä 10 v käytön aikana raskauksia tullut vaikka unohdin syödä niitä välillä yms. Eka laps sai alkunsa n. yk 20 Clomifenin avulla.

Tässä tietysti vertailua häiritsee se, että tietysti ekan ja tokan tärpin (jos välissä on viel siis se syntynyt vauva) välillä tulee ikää.

Mutta mua häiritsee, ku oon lukenut että se eka kk pillereiden jätön jälkeen ois hedelmällisempää ku esim. toka kierto jo. Ja oon miettiny, et mikähän tässäkin sit on se totuus..kun toisaalta joissakin lukee, että ois hyvä lopettaa jo aiemmin, että ne hormonit häipyis. Tiedä, miten tässä tekee =)

Mietityttää vain tuo, että onko se pillereiden tehokkuus sitten jotenkin verrattuna tuohon yrityksen kestoon..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mäkin oon joskus ihmetellyt et miks on niin vaikeeta sanoo että kerran kortsut oli loppu, unohdin ottaa pillerin, ym. Onks hienompaa selittää et kortsu hajos tai autuaasti unohtaa oma erehdys?

Totta. Mutta ehkä se on jopa "hienompaa" sanoa, että kuuluu ns. superhedelmöityjiin..koska jollain tietyllä tapaa ihmisen tarinassa tärkeint äon se, että lisääntyy (näin alkukantaisesti ajateltunta). Et ehkä se on hienompaa sanoa, et on helposti hedelmöityvä ku että on dementikko =D Tiedä sitten..

Ystävälläni petti pillerit ja hän myönsi kyllä ihan, että niiden napsiminen oli ollut vähän niin ja näin siinä ennen raskaaksi tuloa. Joten ajattelimme sen olleen hänen virheensä.

Mutta, mutta. 9 vuotta myöhemmin petti pillerit jälleen ja hän tuli raskaaksi. Tällä kertaa hän oli ottanut pillerit ajallaan (hän oli tietty aikuistunut ja viisastunut eikä halunnut riskeerata). Raskaaksi tullessaan hän ei ollut sairaana, ei syönyt lääkkeitä, ei ollut tehnyt muutoksia ruokavalioon, jne. Mitään erityistä syytä pillerien pettämiselle ei siis keksitty.

Hän taitaa siis olla varsin hedelmällinen. Tai sitten on vaan kyse tuurista. Mene ja tiedä.

Tuota oon itekki miettiny vielä, että ku on tullu esim. sairasteltua. Ei mulla ole edes vatsataudissa "pillerit pettäneet". Ja oonkin siitä sitten miettinyt, että oonkohan sitten ihan kamalan hedelmätön..

Tiedän, että tämä on typerää analysointia, mutta väkisinkin on mieleen tullut. Ite syön siis pillerit aina ajallaan ja niin edelleen.

Jos on vähän hormonihäikkää normaalisti (kuten minulla), niin pillerit saattaa sitä omaa tilannetta vähän tasapainottaa, jolloin heti pillereiden jälkeen voisi olla todellakin helpompi tulla raskaaksi, kuin vasta esim. vuosi lopettamisen jälkeen. Minulla esim. kierto oli ensimmäistä kertaa luomusti säännöllinen n. puoli vuotta sen jälkeen, kun lopetin Diane novat _varmuuden vuoksi_ ennen kuin alettiin yrittää raskautta. Pahin virhe, mitä ikinä olen tehnyt. Sitten ne menkat nimittäin muuttuivatkin epäsäännöllisiksi taas ja raskautumisessa kesti lopulta 3 vuotta. Vasta myöhemmin lääkäri kertoi tuon pillereiden hyvän vaikutuksen.

Mä luin joskus, että herkillä ihmisillä saattaa kestää 2 vuotta pillerien lopettamisesta, että elimistö toimnii normaalisti.
"Huvittava" puoli asiassa on, että mulle se kesti juuri tuon 2 vuotta ja ilmeisesti olen aika herkkä kaikille hormooneille, olen sittemmin luopunu hormonaalisesta ehkäisystä, koska se ei mulle sovi. Toinen lapsi tuli sillai puoliksi vahingossa heti perään, ei tullu mieleen, että kun ekaa piti odottaa 2 vuotta, niin toinen vois tulla heti vaikka imetin.
Kolmoiseen meni jokunen kuukausi, korkeintaan puolivuotta, ja sitä ennen en ollu syöny pillereitä.

Aivan, unohdin tosiaan ajatella tuon kantin nyt jotenkin. Mulla on itellä aina ollu ne luomumenkat todella säännölliset, tulleet ihan samalla tavalla kuin pillereilläkin. Tosin luomumenkkoja ei oo nyt kyllä kauheesti ollu, että tuossa alkutalvesta tuli pilleritauko kun piti vaihtaa aurallisen migreenin tähden..mutta sillonki taas menkat tuli ihan normaalisti.

En tiedä sitten. Vähän vaan rupesin miettimään, että kun ei ees vatsataudit hetkauta mulla ehkäisytehoa, niin oonkohan jotenkin "surkea hedelmöitymään". Huono ilmaus, mutta onhan tuo iso pelkopeikko. Toisaalta meillä ollaan kyllä tarkkoja, että jos vaikka olisin unohtanut jonku tai ois joku mahoton vatsatauti, niin käytettäisiin lisäehkäisyä jne.

Mulla ku on ystäväpiirissä vaan parit, jotka ovat tullee hedelmällisiksi tälleen pillereitä syödes. Tai pikemminki siis tuttavia. Ovat antaneet ymmärtää, että ovat syöneet pillereitä, mutta toisaalta vähän lipsauttanet jotain muuta..että ehkäpä sitten se on aika usein inhimillinen erehdys takana. Tietysti kierukat jne on eri asia, mut kaipa näissäkin se on sitten jotenkin mennyt väärin? Yritän vain vakuutella itselleni, että ehkäisytehon tehokkuudella ei ole tekemistä hedelmöitymisen kanssa niiden jätön jlkeen =)

Pillereillä ei ole vaikutusta raskautumiseen. Usko pois, olen perehtynyt tähän. Yritin saada 15v pillereiden syönnistä syntipukkia lapsettomuuteen, mutten onnistunut :D Eli kesti kolme vuotta, mutta vika ei ollut pillereissä.

Palasin itseasiassa Jasminille kun ovat mun mielestä maailman parhaat pillerit. Fiiliskin on parempi kuin ilman pillereitä.

Pitää varmaan luottaa tähän. Jotenkin olen vain mielessäni ajatellut, että jospa tämä jotenkin liittyy sitten niohin ongelmiin. Noh, toisaalta joillakin pillerit nimenomaan auttavat ongelmissa..

Eihän sen nää sitten kuin syksyllä, mikä tilanne on =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aivan, unohdin tosiaan ajatella tuon kantin nyt jotenkin. Mulla on itellä aina ollu ne luomumenkat todella säännölliset, tulleet ihan samalla tavalla kuin pillereilläkin. Tosin luomumenkkoja ei oo nyt kyllä kauheesti ollu, että tuossa alkutalvesta tuli pilleritauko kun piti vaihtaa aurallisen migreenin tähden..mutta sillonki taas menkat tuli ihan normaalisti.

En tiedä sitten. Vähän vaan rupesin miettimään, että kun ei ees vatsataudit hetkauta mulla ehkäisytehoa, niin oonkohan jotenkin "surkea hedelmöitymään". Huono ilmaus, mutta onhan tuo iso pelkopeikko. Toisaalta meillä ollaan kyllä tarkkoja, että jos vaikka olisin unohtanut jonku tai ois joku mahoton vatsatauti, niin käytettäisiin lisäehkäisyä jne.

Mulla ku on ystäväpiirissä vaan parit, jotka ovat tullee hedelmällisiksi tälleen pillereitä syödes. Tai pikemminki siis tuttavia. Ovat antaneet ymmärtää, että ovat syöneet pillereitä, mutta toisaalta vähän lipsauttanet jotain muuta..että ehkäpä sitten se on aika usein inhimillinen erehdys takana. Tietysti kierukat jne on eri asia, mut kaipa näissäkin se on sitten jotenkin mennyt väärin? Yritän vain vakuutella itselleni, että ehkäisytehon tehokkuudella ei ole tekemistä hedelmöitymisen kanssa niiden jätön jlkeen =)

Hei, älähän nyt stressaa. Sun kroppa varmaan vaan reagoi niihin pillereihin niin kuin tarkoitus onkin. Nuo tapaukset, joissa pillerit ovat oikeasti pettäneet, ovat kuitenkin poikkeuksia, marginaalisia poikkeuksia. Moni voi myös alkaa olla huolimaton 'puoliksi tahallaan' pillereiden kanssa, jos vauvakuume on jo kova ja yrityksen aloitus alkaa olla mielessä. Ja sitten monille käy vaan virheitä muuten vaan kun ei muista ottaa pillereitä ajallaan.

Eli sen perusteella, ettet ole tullut raskaaksi vaikka napsit pillereitä, et voi päätellä hedelmällisyydestäsi mitään! :) Mä voin kertoa, että mäkään en tullut neljään vuoteen raskaaksi vaikka käytimme ehkäisynä pelkkää keskeytettyä yhdyntää. Ja kun sitten päätimme että lapsi on tervetullut, tulin heti raskaaksi. Toistakin yrittäessä tulin heti raskaaksi. Relaa vaan!

Kiva kuulla, vieras! Tosiaan ite oon vauvakuumeesta huolimatta tosi tunnollinen nioden pillereiden kanssa, koska yritys on sopivaa aloittaa tuossa syksyllä. Olen vain mietiskellyt päässäni näitä asioita ja sehän ei oo koskaan hyväksi =D

Sitten oon miettiny, et onko jotain eroa minipillereillä ja e-pillereillä..? Koska ite vaihdoin nyt minipillereihin (migreeni, aurallinen) ja ei mulla tosiaan alun tiputteluvuodon jälkeen oo mitään näkynyt. Ja kuuluu ihan juttuun, mutta mietin, että onko minipillereistä vaikeampaa sitten..no, ehkäpä ei.

Sitten ku keksis, miten saa relattua, ku alkaa itse yritys. Pitää varmaan keksiä siihen joku kunnon hommajakso, että on paljon tekemistä. Ei ehdi ajattelemaan koko hommaa =) Se onki sit eri asia, kuinka jaksaa tekemistä keksiä jos yrittäminen kestääki..mutta ehkäpä tuo on tuon ajan murhe.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiva kuulla, vieras! Tosiaan ite oon vauvakuumeesta huolimatta tosi tunnollinen nioden pillereiden kanssa, koska yritys on sopivaa aloittaa tuossa syksyllä. Olen vain mietiskellyt päässäni näitä asioita ja sehän ei oo koskaan hyväksi =D

Sitten oon miettiny, et onko jotain eroa minipillereillä ja e-pillereillä..? Koska ite vaihdoin nyt minipillereihin (migreeni, aurallinen) ja ei mulla tosiaan alun tiputteluvuodon jälkeen oo mitään näkynyt. Ja kuuluu ihan juttuun, mutta mietin, että onko minipillereistä vaikeampaa sitten..no, ehkäpä ei.

Sitten ku keksis, miten saa relattua, ku alkaa itse yritys. Pitää varmaan keksiä siihen joku kunnon hommajakso, että on paljon tekemistä. Ei ehdi ajattelemaan koko hommaa =) Se onki sit eri asia, kuinka jaksaa tekemistä keksiä jos yrittäminen kestääki..mutta ehkäpä tuo on tuon ajan murhe.

Voin lohduttaa sinua ap, että stressaamisella ei ole löydetty olevan yhteyttä raskautumiseen. Tää on käsittämätön hokema, jota jopa jotkut lääkrit käyttää. Tietenkin sen tason stressaamisesta, joka sotkee kierron on haittaa, mutta muuten ei.

Lapsettomuudessa tulee vaihteita, jolloin stressaa enemmän ja vähemmän. Mä stressasin maailman eniten niiihin aikoihin kun tärppi tuli. Märehdi vaan. Silloin ei tarvitse stressata siitä, että stressaa sitä tuleeko vauvaa vai ei.

Yhteistyössä