Ehkäisylaastari ja suonikohjut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minni

Vieras
Mulla on ollut käytössä nyt reilun vuoden ehkäisylaastari ja olen kuluneen vuoden aikana saanut jalkani täyteen suonikohjuja. Olen 28-vuotias ja käyttänyt aamusta iltaan tukisukkia, vaikutusta vain ei tunnu olevan. Suonikohjut lisääntyvät kuukausittain uudella kivalla kiemuralla tai haaralla. Tästä kyllä varoitellaan laastarin käyttöohjeissa, mutta voiko kohjut siis näin suoranaisesti johtua laastarin käytöstäni? Onko muilla kokemuksia/tietoa? Kun muuten laastari on sopinut itselleni paremmin kuin pillerit joita käytin melkein 10 vuotta. Nyt olisi aika uusia laastariresepti ja siksi pohdin laastarin ja suonikohjujen yhteyttä.

Sinuna olisin kyllä huolissani, sillä suonikohjut viittaavat mahdollisuuksia muutenkin ikäviin asioihin, siis viimeisillään jopa hengenvaaralliseen keuhkoveritulppaan. Käypä googlettamassa sanalla suonikohjut. Mikäli laastarit sopivat sinulle niin onko niissä muita merkkejä, joita voisit kokeilla. Itse en sinuna enää jatkossa riskeeraisi hormonaalisen ehkäisyn kautta terveyttä. Vaikka vähän vaihtoehtoja jää järjelle, niin mieti tarkkaan kuitenkin muita vaihtoehtoja. PS. Naiset saavat suonikohjuja usein raskauksien aikana ja tässähän syynä on juuri hormonit! Joten hormonaalinen ehkäisy on varmastikin syynä suonikohjuihisi. Varoitus reseptissä viittaa siihen, että asia tulee ottaa vakavana sivuoireena ennen kuin mitään pahempaa tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
Mulla on ollut käytössä nyt reilun vuoden ehkäisylaastari ja olen kuluneen vuoden aikana saanut jalkani täyteen suonikohjuja. Olen 28-vuotias ja käyttänyt aamusta iltaan tukisukkia, vaikutusta vain ei tunnu olevan. Suonikohjut lisääntyvät kuukausittain uudella kivalla kiemuralla tai haaralla. Tästä kyllä varoitellaan laastarin käyttöohjeissa, mutta voiko kohjut siis näin suoranaisesti johtua laastarin käytöstäni? Onko muilla kokemuksia/tietoa? Kun muuten laastari on sopinut itselleni paremmin kuin pillerit joita käytin melkein 10 vuotta. Nyt olisi aika uusia laastariresepti ja siksi pohdin laastarin ja suonikohjujen yhteyttä.

Kiitos valistavasta ja herättelevästä vastauksestasi. Varasin samalta istumalta yks.lääkärille ajan ja keskustelemme ehkeisystäni. Jään odottamaan mihin päädymme! kiitos sinulle ja hyvää jatkoa!

En osaa laastariasiaan sanoa, mutta itse luovuin ihan omasta tahdostani kaikista hormonaalisista ehkäsimistä aika vomakkaasti perinnöllisiksi osottautuneista suonikohjuistani johtuen. Ensimmäisen kerran vasta tuossa kolmenkympin korvilla gynekologi otti kantaa suonikohjuttumiseen ja e-pilleriasiaan, sitten vasta kun itse otin esille, sananmukaisesti, kohjut.
Ylipainoinenkaan en ole ollut aiemmin, nyt viimevuosina vasta alkanut painoa kertyä hieman - joka ei tietenkään olen hyvästä kohjukkaalle...
Mulla oli jo 15 vuotiaana nähtävissä yhden isomman suonikohjun alku ja parin kolmen vuoden sisään jaloissa oli selkeesti, etenkin taipeissa nähtävissä paljon pinnallisempia. Olin sillon aktiivisesti urheileva ja hoikka nuori nainen. Silloin en vaan kehdannut käyttää turkisukkia... Nyt olen alkanut käyttämään tarpeen mukaan. Suonikohjujalat väsyvät joskus ikävästi ja etenkin helteillä, jalkoja voi pakottaa inhottavasti, myös turvotusta esiintyy etenkin kesällä. No, onhan noita jos jonkinlaisia suonikohjunhelpottamjiskotihoitoja tullut kokeiltua, niistä on joskus lähinnä hetkellistä apua esim. viileä suihku helpottaa kipuilua jne. mutta aina uusia "joenhaaroja" vaan tulee lisää.
Tiedän, että raskaus voi tehdä jaloistani lopullisesti sinipunervat, suonten haaroittaman kartaston, näin kävi lähisukulaiselleni. No, toisaalta tuo on vain kosmeettinen haitta, ennemmin pelottaa isompien kohjujen ilmaantuminen...

Yhteistyössä