En osaa laastariasiaan sanoa, mutta itse luovuin ihan omasta tahdostani kaikista hormonaalisista ehkäsimistä aika vomakkaasti perinnöllisiksi osottautuneista suonikohjuistani johtuen. Ensimmäisen kerran vasta tuossa kolmenkympin korvilla gynekologi otti kantaa suonikohjuttumiseen ja e-pilleriasiaan, sitten vasta kun itse otin esille, sananmukaisesti, kohjut.
Ylipainoinenkaan en ole ollut aiemmin, nyt viimevuosina vasta alkanut painoa kertyä hieman - joka ei tietenkään olen hyvästä kohjukkaalle...
Mulla oli jo 15 vuotiaana nähtävissä yhden isomman suonikohjun alku ja parin kolmen vuoden sisään jaloissa oli selkeesti, etenkin taipeissa nähtävissä paljon pinnallisempia. Olin sillon aktiivisesti urheileva ja hoikka nuori nainen. Silloin en vaan kehdannut käyttää turkisukkia... Nyt olen alkanut käyttämään tarpeen mukaan. Suonikohjujalat väsyvät joskus ikävästi ja etenkin helteillä, jalkoja voi pakottaa inhottavasti, myös turvotusta esiintyy etenkin kesällä. No, onhan noita jos jonkinlaisia suonikohjunhelpottamjiskotihoitoja tullut kokeiltua, niistä on joskus lähinnä hetkellistä apua esim. viileä suihku helpottaa kipuilua jne. mutta aina uusia "joenhaaroja" vaan tulee lisää.
Tiedän, että raskaus voi tehdä jaloistani lopullisesti sinipunervat, suonten haaroittaman kartaston, näin kävi lähisukulaiselleni. No, toisaalta tuo on vain kosmeettinen haitta, ennemmin pelottaa isompien kohjujen ilmaantuminen...