Ehkäisykapselin laitto??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja titi1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

titi1

Uusi jäsen
22.05.2006
1
0
1
Eli meillä ei terveyskeskuksessa tiedetty muuta, kuin että heillä ei ole lääkäriä, joka kapselin voisi laittaa.. Miten kyseinen toimenpide tapahtuu?
Jostain luin, että omalääkäri kirjoittaa reseptin kapseliin, joka itse haetaan apteekista. Sittenkö varataan aika yksityislääkärille? Gynelle vai kenelle??
Olisi kovasti hyvä vaihtoehto meille tuo kapseli, mutta mistä saisin lisätietoa??

gyne laittoi jälkitarkastajalääkärin kirjoittaman, itse apteekista hakemani kapselin. paikallispuudutus, puoltoist millinen viilto ja kapseli sisään, liimalaastari päälle. ei kipuja. eri juttu sopiiko se sitten käyttäjälleen. nykyään meidän terkkaris ei oo gynee, joten en tietäs kuka laittais, osaisko omalääkäri.. ei kai nyt sellaisen takia yksityiselle mennä, jo se kapselikin maksoi -01 701markkaa.

Toissapäivänä e-neuvolan lääkäri laittoi. ;) Aikaa meni 7 sekuntia ja lasku (120 euroa) tulee perässä. Eli paikallispuudutus, neulalla viedään implantaatti ihon alle ja kietastaan varoiks side ympäri, ettei tule mustelmaa.
Helppoa. Toimii kolme vuotta ja siis yksi pieni kapseli käsivarressa. Nyt toivotaan, että muuten sopii.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 10:02 Jonserd kirjoitti:
Toissapäivänä e-neuvolan lääkäri laittoi. ;) Aikaa meni 7 sekuntia ja lasku (120 euroa) tulee perässä. Eli paikallispuudutus, neulalla viedään implantaatti ihon alle ja kietastaan varoiks side ympäri, ettei tule mustelmaa.
Helppoa. Toimii kolme vuotta ja siis yksi pieni kapseli käsivarressa. Nyt toivotaan, että muuten sopii.

paljonkos se kapseli maksoi???

Mulle ehkäisykapselit olivat todella huono vaihtoehto: vuoden ajan kärsin ja 10 kiloa tuli painoa lisää ilman mitään syytä. Kun sitten älysin ottaa pois, niin heti karisi kilot pois. Nestettä varmaan oli. Kuukautiset loppui kokonaan myös. En tiedä oliko sitten hyvä vai huono asia.
Mutta kaikkihan me olemme yksilöitä. =)

Just kävin jutteleen gynen kanssa asiasta, kun olin ajatellut tuota kapselia myös. Tämä gyne ei sitten niitä enää laita, liikaa sivuvaikutuksia ollut. Ja sen poistaminen ei ole niin helppoa kuin sanotaan.

Sit kertoi, että alunperin tämä ehkäisykapseli oli tarkoitettu kehitysmaiden äideille( lapsien säännöstelyyn), jotta he eivät saa tuota ehkäisyä poistettua itse.

Ennen niitä oli 5-6 kapselia ja nyt ne kaksi. Kuulemma helppo laittaa, mutta voi sitä lääkäri parkaa, kun joutuu ne pois ottamaan.

Mulla ei oo keltarauhashormooniehkäisyä koskaan ollut, joten niistä oireista ei sitten tiiä. ja ehkäisypiikkikin on just sitä.
Jäin tässä sitten miettimään, että kun hän suositteli tuota hormoonikierukkaa, niin onhan siinäkin keltarauhashormoonia...??? No kokeilen nyt aluks kuitenkin pillereitä. Nuo laastarit ovat rasittavia..

Jopa on sulla ihme lääkäri! Kannataisiko vaihtaa? Kuulostaa aika asennevammaiselta. Itse kyllä tykkäsin laastareista, helppoja käyttää, mutta pidemmän päälle eivät sopineet.
Ja itseasiassa mullakin on vain yksi (1 kpl) kapseli käsivarressa. Poistaminen ei ole vaikeaa, jos ei täysi poropeukalo ole asentanut tai toinen moinen yritä poistaa. Kierukassa on aina kohonnut tulehdusriski, josta yleensä ei viitsitä mainita. Itselläni jatkuva emätintulehdus kierukoista ja kohtutulehduksen vaara. Pillereitä käyttäessä hormonimäärä ei pysy yhta tasaisena kuin esim. laastarilla, ehkäisyrenkailla, hormonikierukalla tai implantaatilla.
Ja kehitysmaista vielä, tarkoitus oli antaa naisille vapaus valita lapsilukunsa, ei tehdä ehkäisyä, jota ensin huijataan käyttämään ja sitten sanotaan että voi voi nyt et voi itse ehkäisyvälinettä poistaa. Pakkosääntelyäkö? Mistäköhän lääkärisi on kaiken keksinyt?

Kapseli voidaan laittaa missä kohtaa kiertoa tahansa, kunhan on varmistettu ettei ole raskaana. Monesti laittavat kuukautisten aikaan juuri siksi että voivat olla varmoja tuosta ettei ole pulla uunissa! ;)

Yhteistyössä