ehkäisy, migreeni, väliseinämä, endo, hirveät kivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppiä, mitäs nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helppiä, mitäs nyt

Vieras
Mikä ehkäisyksi, ja apua kipuihin? Mulla on vaikea aurallinen migreeni, endometrioosi, kohdussa väliseinämä. Em. Syistä ei käy kierukka, pillerit, kapseli on ollut käytössä, mutta ei auta kipuihin, sekä, saa naaman kukkiin. Kivut on aivan hirveät, viime yönäkin valvoin niiden takia, särkylääkkeet ei auta.

Niin ja olen 30 ja 4 lapsen äiti, sterilisaatioo mietin, mutta ei auta kipuihin, ellei munasarjoja poista, mutta joutuisin syömään hormoneja kymmeniä vuosia eikä oikein innosta.

En tiedä käykö ehkäisyksi, mutta Provera-lääkkeellä voidaan hoitaa endometrioosia, mullekaan minipillerit ei auttaneet ja yhdistelmistä tuli migreeni. En tiedä voiko tuota Proveraa käyttää kuin 3kk kerralla, mutta se auttoi todella hyvin, minullakin oli ollut todella kipeä vaihe ja mm. Tulehduksia endon takia, Provera 10mg x3 3kk ajan katkaisi sen kivun ja endon pahenemisen tehokkaasti, sen jälkeen laitettiin hormonikierukka, joka piti tilanteen hyvänä. En osaa sanoa, mikä sulla auttaisi, jos noista mistään ei ole ollut apua, sterilisaatiokin on vähän niin ja näin, kohdunpoisto kai on ainoa millä oireista täysin pääsisi, mutta en usko että sitä ihan helposti tehdään sun ikäiselle, ja joutuisi sittenkin jotain hormonikorvaushoitoa käyttään :/

Mulle ehdotettiin keinotekoisia vaihdevuosia muutama vuosi sitten. Jollakin hormonilla olisi saatu aikaiseksi, mutta en halunnut siihen ryhtyä, kun raskaus kuitenkin oli toiveissa.

Mä kysyisin lääkäriltä että käviskö tuo rengas tai esim joku e-pilleri(zoely) missä on estriolia(estrogeeni luonnollisemmassa muodossa). Mulla aurallinen migreeni ja zoely annettiin.

Niin ja olen 30 ja 4 lapsen äiti, sterilisaatioo mietin, mutta ei auta kipuihin, ellei munasarjoja poista, mutta joutuisin syömään hormoneja kymmeniä vuosia eikä oikein innosta.

En tiedä auttaako kuinka kipuihin, mutta myös pelkkä kohtu voidaan poistaa, jolloin munasarjat jää ja ei tarvi syödä hormoneja. Luulisi tuon auttavan koska eikö endokivut ole nimenomaan menkkojen aikaan ja ilman kohtua ei ole menkkojakaan...

Endometrioosihan on kuitenkin kohdun limakalvon kaltaista kudosta kohdun ulkopuolella, mulla esim. Emätin-peräsuoli-väliseinässä ja luultavasti suolistossa, joten en tiedä toimisiko se, jos kohtu poistettaisiin ja kuitenkin jäisi munasarjat ja hormonituotanto, vuotaako se endokudos sitte kuitenkin edelleen.. Riippuu varmasti siitäkin, missä kullakin endoa esiintyy, aina kannattaa kysyä, jos on aivan varma, että lapsiluku on täynnä. Mulla yhdistelmähormonit aiheuttaa migreeniä, sitä tuli sekä renkaista että pillereistä, niin että jouduin kerran jopa tiputukseen että migreenikohtaus meni ohi. Ainoastaan keltarauhasvalmisteet sopii, eli minipillerit, kapseli, hormonikierukka, tuo Provera jne. Provera oli tehokkain kyllä ehdottomasti, kuukausia kestäneet hirveet kivut loppui viikossa ja kun oli 3kk täysin vuodoitta, niin tilanne oli sitten jo niin hyvä, että kierukkakin riitti hoidoksi, aiemmin olin joutunut minipillereistä huolimatta sairaalaan vuotojen ja vakavan tulehdustilan vuoksi.

Kiitos linkistä, olen mä sitä lueskellut. Mulla endometrioosi on sillain pahana, että sitä esiintyy kohtu, munasarjat, suolistossa, peräsuolessa sekä vatsassa ???? ja kipu oli muutaman hetken pois kun kapseli laitettiin, nyt vaan palannut takaisin. Mulla verenkiertohäiriöllinen migreeni, minkä takia en saa mitään hormoneja käyttää, olen useaan kertaan saanut migreenilääkityksen i.v:sti, viimeksi vietin sisätaudeilla 5 vrk ennen kuin kohtaus taittui...

Mä vältän arominvahventeita jo ihan ilmavaivojen takia, ei auta migreeniin. Olen lukenut nuo tutkimukset.,ja eipä paljon mikään kurkuma auta, kun kivut on kovimmillaan, mä makaan sikiöasennossa 2 päivää, ja olen aivan toimintakyvytön. Esim,ulostaminen aiheuttaa hirveät kivut, sekä esim kävely.

Ja mun migreeni on alkanut 11-vuotiaana, samaan aikaan kuin ensi, ekan kerran silloin poltettiin suonet sekä kehotettiin tekemään lapset nuorena. Ei silloin 20 vuotta sit paljoo aromonvahventeita ollut ainakaan meidän perheessä. Mun vanhin tyttö reagoi myös noihin aineisiin niin että en ole vuosiin niitä käyttänyt tai ainakin yritän välttää.