Ehkäisy, joka käyttöön HETI synnytyksen jälkeen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lotus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lotus

Vieras

Eli, viime raskauden jälkeen jouduin odottelemaan ehkäisyn aloitusta 11 kuukautta, koska gyne oli ehdoton, että yhdet kuukautiset pitää olla, ennen kuin hormonikierukka asennetaan/ hormonaalisen ehkäisyn, esim, pillerit/e-rengas voi aloittaa (kun mietin eri vaihtoehtoja)

Ehkäisyrengasta hän ei suositellut myöskään imetyksen vuoksi. Imetin 5 kuukautta ja jouduin odottamaan silti ekoja kuukautisia puoli vuotta,. Aika oli aivan yhtä helvettiä, koska kondomi ei sovi (itselläni erittäin raju kumiallergia ja saan oireita myös apteekin "kumittomista" kondomeista) Mieheni ei taas suostu keskeytettyyn yhdyntään, ettei vahinkoja tapahdu. (Kyllä, perhelukumme on nyt 4 lapsen kanssa täynnä) Mutta, silti en uskalla sterilisaatiota, jos jotain odottamatonta tapahtuu ja gyneni vakuutti, ettei lähtisi alle 30 vuotiaana tekemään moista.

Laskettuun aikaan on nyt kolme viikkoa, mistä ehkäisy tämän jälkeen mahd. nopeasti (jossa ei tarvitse odotella kuukautisia, koska kiertoni on aina käynnistynyt lähempänä vuotta (synnytyksestä)

Alkuperäinen kirjoittaja Jos sterilisaatio on pois suljettu:
Hormoonikerukka voidaan laittaa heti jälkitarkastuksessa!!!!!

Ai voi vai ?! Miks mulle sit sanottiin Mirenaa kysellessäni, et sen voi asentaa vasta sitte, kun ekat kuukautiset on tullu?!

Hormonikierukan saa joissain kunnissa jopa jälkitarkastuksessa. Ei tarvii kuukautisia. Omassa kotikunnassani neuvolan lääkäri ei laita, joten jälkitarkastuksesta sain vain kierukan resepitin, mutta laitettiin kunnallisesti mulle jo kun vauva oli 3kk, eikä kuukautisia ollut ollut. Vaativat vain tietty raskaustestin, että eettisesti voi sellaisen lääkäri laittaa. Niin, ja halusin ehkäisyn myös pian kuntoon kakkosen jälkeen, koska näille kahdelle tuli ikäeroa alle 1,5v

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kuparikierukka? Sen voi lykätä jälkitarkastuksessa.

Jotkut pillerit voi myös aloittaa samantien synnytyksen jälkeen.

Mitkä pillerit on tällaisia? Siis ei poissulje imetystä? Gyne sanoi tosta kuparikierukasta, ettei laita, kuin vuodon aikana.

Ei vaan monessakaan paikassa suostuta vaikka käytännössä sen voisi laittaa.

Kysyin syytä sille miksen sitä jälkitarkasuksessa saanut, kun edellisessä kaupungissa asuessani sain. Syy oli se, että 3kk synnytyksestä kohtu on vielä "hauras" ja kierukka työntyy helposti kohdun takaseinän läpi joka tietenkään ei ole toivottavaa. Kun synnytyksestä on kulunut 6kk, kierukkaa ei saa enää vahingossa kohdun seinän läpi laitettua.

Ja tämän säännön "vuoksi" meille onkin nyt sitten tulossa pienen ikäeron vauvat :laugh: Seuraavan synnytyksen jälkeen otetaan varmaan minipillerit ja kondoomi käyttöön ja ilman niitä ei edes samassa sängyssä nukuta :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:

Ai voi vai ?! Miks mulle sit sanottiin Mirenaa kysellessäni, et sen voi asentaa vasta sitte, kun ekat kuukautiset on tullu?!

sama juttu. Voi vee että stressaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitkä pillerit on tällaisia? Siis ei poissulje imetystä? Gyne sanoi tosta kuparikierukasta, ettei laita, kuin vuodon aikana.

Gyne huijaa :D, jälkitarkastuksessa laitetaan ihan yleisesti kuparikierukoita.

Cerazette taitaa olla se minipillerimerkki. Ei vaikuta imetykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tytteli:
Minipillerit kai voi aloittaa ennen kuukautisten alkamistakin, näin ainakin itse tein.

Just ite kävin jälkitarkastuksessa viikolla, ja lääkäri oikein tunkemalla tunki mulle ilmaisen 3 kk paketin cerezetta tms) minipillereitä ja sanoi että aloita heti vaan, jos et halua perheenlisäystä heti. Ja menkkoja ei ole vielä tullut. Juhannuksena synnytin.

Kirpale, kun on vallan hankalaksi mennyt. Mulle ei minkään valtakunnan pillerit sovi kaikenmaailman kamalien sivuvaikutusten takia, kumin kans sohlaaminen taas on niin tolkuttoman ärsyttävää ja teinistä puuhaa ja viimestään sen kans säätämiseen menee kaikki fiilis huit hiiteen...ja "urheilemaan" ei tod. hirviä, hyvä kun nykyään uskaltaa edes kuivattaa pikkareita yhtaikaa narulla...

Kintut ristiin??!!!!

Itse sain vauvan helmikuussa ja lääkäri väittä jälkitarkastuksessa että mulle sopivaa ehkäisyä pitää odotella elokuulle asti (kierukka).
No nyt on elokuu ja pitäis varmaan saada aikaiseksi, meillä ei ole ollut mitään käytössä :/
Toivottavasti ei ole liian myöhäistä jo... Oisin halunnut kierukan heti!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lähinnä mietin, että kun sattuu tuolla kaapissa olemaan 6 kuukauden renkaat, että jos vaan omatoimisesti aloittaisi ne..

Jos imettää niin ei voi käyttää ehkäisyrengasta tai yhdistelmäpillereitä. Minipillerit kannattaa kokeilla, niitä voi käyttää vaik imettää.

Yhteistyössä