ehkäisy ja imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma ja tonttutyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma ja tonttutyttö

Vieras
mitä ehkäisyä ootte käyttäny ja olitteko tyytyväisiä siihen?? Vaihdoitteko toiseen ehkäisyyn imetyksen loputtua?

mulla on jälkitarkastus ensviikolla ja ajattelin kysellä vähän että voipi vähän etukäteen miettiä mitä ottais... Mulla aurallinen migreeni joka pysynyt kokonaan poissa raskauden aikana eikä ainakaan vielä ole yhtääkään kohtausta tullu... voikohan esim pillereiden aloitus pistää migreenin taas toimintaan? Meillä on suvussa esim verenpaine tautia ja isoisälläni ollut joku suonitukos estääkö tämä mua ottamasta hormoniehkäisyä??

mä imetän tällä hetkellä,ja vielä en oo mitään hormoniehkäsyä ottanyt käyttöön,poika on nyt 3,5kk. mulla on myös tuo aura migreeni ja sen takia vähän mietinki enemmän tuota.. ja imetyksen kanssa yhteen sopii vain minipillerit tai kierukat..tai näin mulle lääkäri sano

Mulla käytössä Cerazette, joita en kyllä voi suositella. Muita pillereitähän ei imetyksen aikana saa. Jatkuvaa vuotoa eikä tiedä koska tulee kunnon menkat jne. Meinaan vaihtaa takaisin vanhoihin yhdistelmäpillereihini jahka imetys loppuu. Kierukka olisi muuten ollut varteenotettava vaihtoehto, mutta meillä toinen lapsi kuitenkin vielä haaveissa ja täälläpäin ainakin sanottiin että sen tulisi olla 5v paikallaan ja se on liian pitkä aika :D Ehkä sitten toisen jälkeen tuo kierukka.

Se että sulla on suvussa verenpainetautia jne ei ole kyllä syy evätä ehkäisyä, mutta eikös tuo migreeni saata villiintyä e-pillereistä?

Aurallisen migreenin kanssa yhdistelmäpillereitä(koskee myös rengasta ja laastaria) ei suositella ja fiksu lääkäri ei niitä myöskään määrää. Verenpainetauti suvussa ei ole este, verenpaineen seuranta voi olla paikallaan mikäli potilasta itse huolestuttaa. Veritulppa lähisukulaisella(vanhempi tai sisarus) on kyllä syy selvitellä tarkemmin onko hormoniehkäisy sopivaa.

Ap:lle käy varmasti jotkut minipillerit, kierukat tai kapseli. Suosittelen aloittamaan kokeilun minipillereistä mikäli aikaisempaa kokemusta hormoniehkäisystä ei ole.

Yhteistyössä