Ehkäisyongelma

• Viestiketjun aloittaja debbie
  • Ensimmäinen viesti
debbie
Tilanteeni lyhyesti:
Olen käyttänyt melkein vuoden e-pillereitä. Lopetin reilu ½vuotta sitten musertavan masennuksen takia (ennen lopettamista olin kokeillut merkin vaihtoa). Poikaystäväni ei tule kondomin kanssa (todennäköisesti puristaa liikaa/häiritsevästi).
Olen synnyttämätön; kierukka ei tule siis kysymykseen. Onko vastaavia ongelmia tai ratkaisuehdotuksia? Vieläkö uskaltaisin aloittaa pillerit uudestaan, kenties eri merkkiä, masennuksen uhallakin? Olisiko muita _oikeasti toimivia_ ehkäisyvaihtoehtoja?

vaihtoehtoja
Joissakin tapauksissa kierukka voidaan asentaa myös synnyttämättömille. Kannattaa jutella lääkärin kanssa ellet ole jo jutellut.

Ehkäisyrenkaassa on yleensä vähemmän sivuvaikutuksia kuin pillereissä. Ehkä voisit kokeilla sitä?

Pessaareja ei myydä Suomessa, mutta ulkomailta niitä voi käsittääkseni tilata tai tilaavat apteekkiin. Kannattaa kysellä apteekista tai huhuilla jossakin nettipalstoilla. Itselläni ei ole kokemusta, mutta jostain luin pessaareista vastikään.

jukurtti
Minulla on käytössä Nuvaring-ehkäisyrengas. Olen käyttänyt sitä parin vuoden ajan, eikä mitään onkelmia ole ollut. Renkaassahan on vähemmän hormoneja kuin pillereissä, koska rengas on emättimessä, eli juuri siellä missä niitä hormoneja tarvitaan. Aikaisemmin minullakin oli mielialaongelmia pillereiden kanssa, ei tosin yhtä vakavia kuin sinulla.

Tietääkseni on myös ehkäisylaastareita, jotka kestävät uimiset ja saunomiset.

Ei muutakuin lääkäriin keskustelemaan vaihtoehdoista, varmasti löytyy jotakin sinullekin sopivaa! :)

Yhteistyössä