Ehkäisyn sietämätön vaikeus

• Viestiketjun aloittaja Tyhmä
  • Ensimmäinen viesti
Tyhmä
Olen 24-vuotias (synnyttämätön) nainen vakisuhteessa. En polta ja olen hieman ylipainoinen. Ehkäisymenetelmän valinta aiheuttaa ongelmia. Onko ehdotuksia?

Olen syönyt pillereitä jo yli neljä vuotta ja olen maailman huonoin pillereiden syöjä. Unohtelin syödä niitä miljoona kertaa ja sen jälkeen piti leikkiä kumeilla hetken aikaa. Eli toisin sanoen, pillerit olivat vain rahan haaskausta.

Lopetin normaalit pillerit kokeillakseni minipillereitä. Minipillerit siksi, että niillä testattiin että sopisiko minulle ihonalainen kapseli (toimivat vissiin suht samalla tavalla). En ole vielä soittanut gynelleni, mutta luulenpa että se kapseli ei minulle sovi koska viimeisen puolen vuoden aikana minulla on ollut kuukautiset vain 3-4 kertaa. Eli siis voi olla että tuo kapseli ei sitten sovikaan fysiologisesti minulle. Se on todella harmillista, nimittäin kapseli olisi sopinut muuten minulle: sen kun laittaa, niin ehkäisy on hoidettuna muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Mutta vielä tärkeämpää oli se, että lopetettuani normaalit pillerit, huomasin että olen ollut kamala mäkättävä akka pillereiden takia ja nyt olen vapautunut siitä ""vankilasta"". Avomiehenikin on ihan ällistynyt. En enää suutu kaikesta pienestä ja typerästä.

No, jos tosiaan tuo kapseli ei sovi, niin onhan tietenkin laastarit, mutta neki tuntuu jotenkin vaikeilta muistaa. Tai voi olla että muistan laittaa ne, mutta sillä välin murehdin seuraavan laastarin laittoa ja sitä että muistanko moista.

Entäpäs kierukka? Niissäkin on vissiin hormoonia mukana, eli tuleeko minusta taas kiukutteleva pässi? Ja laitettaisiinko sitä edes minulle, kun en ole synnyttänyt?

Renkaat ynnä muut voi unohtaa, sillä en takuulla osaisi edes laittaa sellaista paikoilleen.

Mitä ihmettä teen? Kumin käyttökin tuntuu sellaiselta erotiikan tappajalta, että en oikein osaa arvostaa sitä.

et
Noista minareista kannattaa tietysti vielä keskustella gynen kanssa. Voihan hän olla sitä mieltä, että kapseli sopisi.

Jos muisti on ongelma, niin onko avokillasi hyvä muisti? Ehkäisyhän on teidän yhteinen asianne. Hän voisi hyvämuistisena laittaa sinulle sen laastarin. Hänen on helppo nähdä, onko se sinulla jne.

piu
NuvaRing -ehkäisyrenkaan paikoilleen laittaminen ei todellakaan ole vaikeaa; se vain litistetään ja survotaan emättimeen :) Sillä ei ole mitään väliä, kuinka syvälle sen laittaa - kannattaa toki työntää mahdollisimman syvälle niin se ei tunnu. Vaihtaa tarvii kerran kuukaudessa. On mainio ehkäisymenetelmä unohteleville jos muuten vaan sopii. Renkulassahan on samoja hormoneja kuin e-pillereissä (estrogeeni ja progestiini), mutta tasaisen vapautumisen ansiosta pitoisuus elimistössä on tasainen ja pienempi ja haittavaikutukset pitäisivät olla lievemmät. Laastari toimii samalla tavalla, mutta vaihtoväli on viikko.

Minipillerit, ehkäisykapseli, injektiot ja hormonikierukka sisältävät vain progestiinia. Niiden ehkäisyteho on hiukan heikompi kuin yhdistelmäpillereillä (paitsi kierukka on yhtä varma), mutta silti hyvä. Haittana on mm. vuotokontrollin heikentyminen, eli kuukautisia ei voi ""ajastaa"" kuten e-pillereillä. Toisilla menkat loppuvat kokonaan, joillakin ne tulevat harvemmin ja osalla taas kerran kuukaudessa. Jos sinulla on puolen vuoden aikana ollut muutamat menkat, ei se todellakaan tarkoita, etteivätkö nämä progestiinivalmisteet sovi sinulle. Tämä on niille vain luonteenomaista. Etenkin hormonikierukka myös vähentää vuodon määrää.

Kierukka voidaan asentaa myös synnyttämättömälle, mutta ei sitä kovinkaan mielellään tehdä (kuulemma siksi että ehkäisyteho on niin pitkä --> 5 v ja ilmeisesti ajattelevat että yli parikymppiselle iskee siinä ajassa vauvakuume). Itsekin olen ehdottanut kierukan lisäksi noita kapseleita, mutta se ehdotus tyrmättiin heti alkuunsa. Jättävät kuulemma ruman arven. No olen nyt opintojeni ansiosta päässyt tutustumaan myös noihin kapseleihin ja nähnyt niiden asentamisen ja on aika ällön näköistä, tai etenkin se poisto... Niitähän on kaksi eivätkä ne mitään hirveän pieniä ole. Laihoilla naisilla ne näkyvät olkavarren ihon läpi. USA:ssahan epäpätevät lääkärit poistivat niitä ja jättivät jälkeensä rumia arpia, ja siitähän sitten tuli oikeusjuttuja. Mutta oikeaoppinen poisto ei pitäisi arpia juuri synnyttää. Kehitysmaissahan näitä kapseleita suositaan.

Kapselithan sisältävät samaa naishormonia, progestiinia, kuin minipillerit, mutta kuten e-pillereiden kohdalla renkaalla & laastarilla, kapseleilla (ja hormonikierukalla) saavutetaan hormonien tasaisempi vapautuminen, ns. ensikierron metabolian välttäminen ja siten pärjätään vähemmällä hormonimäärällä ja elimistössä on pienempi ja tasainen hormonipitoisuus.

Kierukoita on myös hormonittomia: Nova T -kuparikierukka (saa ilman reseptiä). Sen haittana on mm. mahdollinen vuodon määrän lisääntyminen.

Sittenhän on Patentex Oval -spermisidipuikko. Mutta en neuvo luottamaan pelkästään siihen, kortsun kanssa luotettava.

Mikäs siinä kumin käytössä on niin inhottavaa? Minullakin oli kovasti ennakkoluuloja sitä kohtaan, mutta pienellä harjoittelulla se alkoi olemaan ihan toimiva ehkäisykeino. Olen kokeillut useita eri hormonaalisia ehkäisyvalmisteita, mutta mikään ei tuntunut sopivan ja lopetin sitten kokonaan. Luomuolotila tuntuu varsin mainiolta ja ainakin tähän asti on selvitty myös vahingoitta ;)

Kapseli
Itselläni on kapseli ja kuukautiset tulevat noin puolen vuoden välein. Samoin oli myös minipillereillä eikä se ollut este kapselin saamiselle. Kapselit ovat tosi hyvä ratkaisu pitkäaikaista ehkäisyä haluavalle ja ovat ihan yhtä luotettavat kuin yhdistelmäpilleritkin, jos ei jopa luotettavammatkin koska unohduksia ei ainakaan satu.

Mia
minulla on sellainen hyvä ratkaisu pillereiden unohtamiseen, nykyään kännyköissä on muistutus osio, niin olen laittanut joka päivä illaksi klo 10 muistutuksen ""pilleri"". jos olen normaalisti jo siihen aikaan kotona niin tulee kyllä muistettua... joskus iltariennot tai vierailut on venähtäneet niin olen vain siirtänyt aikaa tunnin eteenpäin tai sitten huolehtinut että paketti on mukana. mutta eipä ole unohtunut ottaa yhtään pilleriä. :)

Tyhmä
Kiitos kovasti vastauksista! Sain kovasti ajattelemisen aihetta.

Tilasin juuri puhelin ajan gynelleni ja kysyn vielä hänen mielipidettään. Jos hän antaa luvan laittaa kapselin, niin sitten sellainen laitetaan. Eipä niillä arvillakaan niin väliä ole, onhan niitä jo muutenkin ennestään. =)

Osaako muuten joku sanoa että mitä se kapselin laitto maksaa kokonaisuudessaan?

Kapseli
Ainakin Jadellet maksaa n. 175 € + lääkärin palkkio. Riippuu laittaako yksityinen vai esim. perhesuunnitteluneuvolan lääkäri. Perhesuunnittelun kautta täällä meillä maksoi 15 €.

neito
Mullakin on tuo muistutus kännykässä. Muistaisin varmaan useimmiten ottaa muutenkin, mutta kännykän avulla muistan aina! Aikaa tosin täytyy joskus säädellä, kun nuo menemiset eivät aina ole niin säännölliset. ;) Pillerit kyllä välillä jää kotiin, kun lähtee menemään. ;)

Tyhmä
Juu, kyllä minäki käytin kännykkää hyväkseni muistaakseni ottaa pillerit. Normaalin arjen aikana muistin kyllä ottaa pillerit kännykän avulla, mutta heti kun arki muuttui jotenkin (lähdettiin esim. vanhempieni luo käymään) niin pillerit joko jäi kotiin tai sitten unohdin laittaa kännykän herättämään... Viimeksi tänä viikonloppuna lähdin porukoiden luo viikonlopuksi ja pillerithän jäivät kotiin. Ja takaisin ei viitsi kääntyä kun on yli 100 km matkaa.

Yhteistyössä