ehkäisykielto rikkoo ihmisoikeuksia

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901178930706_uu.shtml

- Ehkäisykielto on ymmärtääkseni ainakin vanhoillislestadiolaisuudessa selvä oppi ja se on käsitykseni mukaan johtanut jopa kuolemaan tilanteissa, joissa naisen elimistö ei ole kestänyt jatkuvia raskauksia. Meillä on tästä kertomuksia, Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kristiina Kouros perustelee.

Kouroksen mukaan ongelman ydin on se, että ehkäisykielto saattaa loukata ihmisten seksuaalista itsemääräämisoikeutta - niin naisten kuin miestenkin.

- Totta kai aikuiset ihmiset saavat päättää, jos he haluavat synnyttää paljon lapsia. Mutta onko ehkäisyä hyväksymättömissä vanhoillislestadiolaisperheissä kasvaneilla aitoa mahdollisuutta olla valitsematta ehkäisemättömyyttä? Entä onko tässä ideologisessa ympäristössä aitoa mahdollisuutta valita, jos esimerkiksi vaihtoehto olisi se, että yhteisö hylkäisi, Kouros selittää.

"Jumala on elämän ja kuoleman herra"

Vanhoillislestadiolaisia edustavan Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen pääsihteeri Aimo Hautamäki ei kuitenkaan halua lehden haastattelussa ottaa kantaa kiistakysymykseen ennen kuin ratkeaa, mitä Ihmisoikeusliitto sen suhteen tekee.

Hautamäki ei kommentoi edes sitä, onko totta, että vanhoillislestadiolaiset pitävät lapsirajoitusta syntinä.

- Perusajatus on se, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Se on päälinja. Sellainen ajatus meillä on Raamatusta. En enempää tähän oikeastaan sano, hän toteaa.

Asiasta kertoi Kotimaa-lehti.

mielipiteitä? :xmas:

Sipi&Tylvesteri
En tiedä mitä järkeä on hyökätä uskovaisia vastaan asiassa, jonka kuitenkin länsimainen vapaa ihminen päättää itse. Sinänsä lestadiolaisten elämäntapa sääntöineen on itselleni kauhistus, mutta jokainen päättää itse kuuluuko seuraan vai ei. Ja kyllä, tunnen muutaman eronneen ja ex vanhoillisen lestadiolaisen.

Eduskunnassa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Turhaa uhoa maassa, jossa on uskonnonvapauslaki
Juu totta. uskonnonvapaus ei kuitenkaan mene kansainvälisesti säädettyjen ihmisoiekussäädösten yli. Tämän on vat asiantuntijajuristit todenneet, ja poliitikot elikkä lainsäätäjät ovat ottaneet myös tämän kannan.

http://freepathways.wordpress.com/2010/02/07/ehkaisykielto-eduskunnassa/

Ihmisoikeudet on Suomessa ykkönen, sen jälkeen vasta tulee uskonnonvapaus.
Ja hyvä näin. Täällä on nyt laitonta enää lpainostaa uskonnon määräyksillä. Niiden suhteen vallitsee vapaus kuka mitäkin uskoo ja noudattaa.

Lex
On se erikoinen tilanne kun ensin viime vuonna lakimiehet tutkivat ja totesivat että tämä uskonliike loukkaa maan lakeja. Nyt valtionsyyttäjän toimisto tutkii lvanhoillislestadiolaisuuden salailtuja pedofiliarikoksia.

Missä on lainkuuliaisuus?

Luulevatko ihmiset rauhanyhdistyksellä että normaalit maalliset lait eivät koske vanhoillislestadiolaisia?

Rukoilijasirkka
Mun mielestä kaikenlaisilla seurakunnilla pitäisi olla lupa oman porukkansa sisällä pitää sääntöjään. Enemmänkin huolestuttaa se, jos eroaminen yhteisöstä on tehty käytännössä mahdottomaksi.

Kyllähän meilläkin puututaan helluntaiseurakunnassa, jos joku harrastelee irtosuhteita, muttei kukaan voi pakottaa niitä lopettamaan. Mutta voidaan erottaa seurakunnasta ja myös sääntöihin sopeutumaton henkilö usein varmaan haluaakin erota porukasta, jonka kokee itselleen ja maailmankuvalleen liika ahtaaksi. Jos sääntöjä ei voisi seurakuntien sisällä olla, me kaikki oltais sitä evluttia sitten, jossa sääntöjä ei ole, vaan kaikki, mikä tulee muotiin, on hyväksyttävä ja hauska juttu. tai oikeastaan, kaikki uskonnolliset yhteisöt lakkaisivat olemasta ja monelta uskovalta ihmiseltä katoaisi hengellinen koti.

Mieluummin pitää kannustaa ihmisiä siihen, että ei ole pakko olla yhteisössä, joka ahdistaa.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
On se erikoinen tilanne kun ensin viime vuonna lakimiehet tutkivat ja totesivat että tämä uskonliike loukkaa maan lakeja. Nyt valtionsyyttäjän toimisto tutkii lvanhoillislestadiolaisuuden salailtuja pedofiliarikoksia.

Missä on lainkuuliaisuus?

Luulevatko ihmiset rauhanyhdistyksellä että normaalit maalliset lait eivät koske vanhoillislestadiolaisia?
Kamaliahan nuo on. Mutta ei saa, eikä kannata luulla, että uskovien mielestä tollanen ois ok. Luonnevikaiset ja pahat ihmiset haluaa valtaa ja ne ottaa sitä, sieltä, mistä saa. Nyt paljastuu paljon vanhoja rikoksia, koska ihmiset puhuvat. Jokaisen pedofiilin paljastuminen on myönteinen asia, se tarkoittaa, että ei salailla ENÄÄ.

Nefernefernefer oon kerrankin täysin samaa mieltä sun kirjoituksen kanssa :saint: Uskontoon kuuluminen on ihmisen oma valinta ja jos ei pysty ja halua sääntöjä noudattaa niin sitten voi lähteä pois. Mun mielestä jos joku nainen suostuu siihen että lapsia tulee niin eihän siihen mikään laki voi mennä sanomaan että nyt rikot omia ihmisoikeuksia että ehkäisy käyttöön jos nainen kokee sen ratkaisun itselleen tärkeäksi. Ei meidän muiden tarvitsekaan ymmärätää ja edes hyväksyä niitä oppeja mutta uskon asiat on ihmisen omia asioita. Jos ruvetaan uskonnonvapautta rajoittamaan niin ollaan kyllä menossa pelottavaan suuntaan jos historia antaa vähääkään viitteitä. Sananvapaus ja uskonnon harjoittamisen vapaus on kuitenkin länsimaisen sivilisaation kulmakiviä ja jos niitä aletaan rajoittaa niin voidaan sanoa hyvästit vapaudelle ja toivottaa neuvostoajat takaisin

Rukoilijasirkka
Siinä vaiheessa, jos seurakunta laittaa semmoisen rangaistuksen, joka on tyyliin kivitys tai jokin ihmisoikeutta rikkova, niin sitten pitäisi mennä väliin, mutta seurakunnasta erottaminenhan on vaan luojan lykky semmoselle, kuka kokee seurakunnan säännöt ahdistaviksi.

Siksi toisekseen, kyllähän salassa voi melkeen minkälaista harrastaa, ilman, että kukaan sanoo mitään.

mä en oo ikinä ymmärtäny sitä miks jotku ihmiset on katkeria siitä et he ei kuulu enää johonki seurakuntaan vaik ovat itse rikkoneet sen sääntöjä. Miks kuulua johonkin ryhmään jos ne säännöt ei miellytä tai ei haluu niitä noudattaa. eiks silloin oo ihan ittelleki paras että vapautuu niistä säännöistä ja tekee mitä lystää sen jälkeen.. Kukaan ei muutoinkaan niitä lestadiolaisäitejä varmaan tuu henk koht kyyläämään seurakunnasta että onko niillä ehkäisy vai ei..

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja VanillaVanilla:
mä en oo ikinä ymmärtäny sitä miks jotku ihmiset on katkeria siitä et he ei kuulu enää johonki seurakuntaan vaik ovat itse rikkoneet sen sääntöjä. Miks kuulua johonkin ryhmään jos ne säännöt ei miellytä tai ei haluu niitä noudattaa. eiks silloin oo ihan ittelleki paras että vapautuu niistä säännöistä ja tekee mitä lystää sen jälkeen.. Kukaan ei muutoinkaan niitä lestadiolaisäitejä varmaan tuu henk koht kyyläämään seurakunnasta että onko niillä ehkäisy vai ei..
Mä ymärrän tavallaan katkeruuden joissain ääritapauksissa, mutta semmosia ei taideta enää harrastaa... Niinkuin joskus on hellareista erotettu permanentin takia. :eek: Ei semmosta enää oo. Pitää olla jotenkin perusteltavissa kumminkin ehkä noi säännöt, eikä ihan mielivaltaisia.

Yhteistyössä