Ehkäisykapseli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sprite
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä otin ton kapselin helmikuuus eli muutama kk sitten.. kuukaus sen jälkee ku otin kapselin oli 12 pv menkat mun sen jälkee ei oo tullut... Alavatsakipuja on ollut nytte.. Ollaan oltu poikaystäväni kanssa vain ton kapselin varassa eli ei olla käytetty kondoomii.. Onko mahollist et oisin raskaana ? Vai liittyykö nämä vain toho kapselii et hormoonit ei ole vielä tasaantunut tai jotai.. Mieliala vaihtelee välillä iloisesta surulliseksi.. Olisin kiiitollinen jos saisin jotain vastausta pikaisesti :)

mitä mä teen mulle on laitettu 2kk sitten nexplanonin kapseli ja se liikkuu tuolla mun kädessä ja vaihtelee paikkaa ja välillä jopa näkyy mun ihon läpi?? Eihän tää nyt oo normaalia, eikä mitään tälläsestä mainittu?

Menet lääkäriin. Ei sen kapselin kuuluisi siellä suuremmin liikkua itsekseen...

Tietääkö joku muuten, voiko Nexplanon kapseli kulua loppuun jo vuodessa? Painoin 80 kg kun laitettiin vuosi sitten, ja äskettäin painoa tipahti 6 kg lisää yhdessä yössä (mahdollisesti kilpirauhasissa jotain häikkää) eli painoa on nyt 86 kg mikä varmaan jo vaikuttaa aika lailla kapselin tehoon. Kaikenlaisia ongelmia on alkanut kapselista tulemaan viimeisen 4kk aikana, pitkiä tiputteluvuotoja, pahaa aknea, kovia kuukautiskipuja, mielialanvaihteluita, epäsäännöllisiä kuukautisia ja ajoittaisia migreenejä... voiko johtua siitä, että kapseli on jo nyt kulunut/kulumassa loppuun?

Pystyykö tuon kapselin kanssa viettää ihan normaalia elämää ja harrastamaan liikuntaa ilman, että se lähtee liikkumaan? Harrastan tennistä ja paljon muutakin liikuntaa niin mietityttää tuo asia..

Jos pillerit ei sovi ja ei edes minipillerit, niin ei sovi myöskään kapseli. Hormonikierukka voisi sopia, siinä vaikutus on paikallisempi. Kuparikierukka, kondomi tai jommalta kummalta piuhat poikki, siinä hormonivapaat keinot.

[QUOTE="Vieras";26736054]Jos pillerit ei sovi ja ei edes minipillerit, niin ei sovi myöskään kapseli. Hormonikierukka voisi sopia, siinä vaikutus on paikallisempi. Kuparikierukka, kondomi tai jommalta kummalta piuhat poikki, siinä hormonivapaat keinot.[/QUOTE]

Minulla minipillerit (Cerazzette) aiheutti vuotohäiriöitä, aluksi kuukautiset joka toinen viikko (tasaantui kuitenkin ajan myötä. Gynekologi sanoi että kapseli voi olla parempi, hormoni tulee tasaisemmin niin sivuvaikutukset on ehkä lievempiä. Nyt minulla on ollut kapseli reilun kuukauden, tosi pientä tiputteluvuotoa on vain ollut, muuten ok.
Liikunnan harrastamiseen ei ole vaikuttanut mitenkään, aluksi käsivarsi oli muutaman päivän kipeä mutta se meni ohi.

Pitääkö tuo kapseli asettaa jossain tietyssä vaiheessa kiertoa vai voiko asettaa milloin vain ? Pitääkö olla joku tietty tauko kun yritin käyttää taas vähän aikaa Yasmin pillereitä ?

Miksi mulle on koko ajan tarjottu vaan kierukkaa tai Yasmin-pillereitä ? Yasmin- pillerit ei yksinkertaisesti sovi, ja imetysaikana on kokemusta Cerazette-pillereitä ja niistä ei tullut mitään sivuoireita, mutta heti kun imetys loppui niin käskettiin vaihtaa Yasmin pillereihin.

Käy Lady18 lääkärissä, oma kapseli ei ainakaa oo liikkunut mihinkää, ollut reilun vuoden.. Näkyy ja tuntuu ihon alla, on muuttunut sellaiseksi pitkäksi, mutta ei liiku mihinkään. Oma kokemus ei oo ollut muuten sitten niin positiivinen.. Tai ainakaan muuta syytä oloihini en keksi kuin tuon kapselin.

+helppo, ei tarvii muistaa
-tiputteluvuodot, epäsäännölliset rajut ja pitkätkin menkat
-oksentelu ja huono olo
-huimaus ja KOVA väsymyt (nukun vaikka 16h/vrk)
-jatkuva nälkä ja sellainen olo, ettei mitään jaksaisi tehdä
-raskausoireita, kuten rintojen arkuutta ja tiputtelua, mielihaluja ruokiin ja ällötys toisia ruokia kohtaan

Ja raskaana en siis ole, ainakaan vieläkään toivottavasti.. Olot ko on ollut koko tän ajan, kokoajan pelkään et johokan kohta oon raskaanaki ko en sitten oireita ymmärtäisi. Poistoon heti ko herään niin ajoissa et saan tilattua lääkäriajan..

Mulle laitettiin kapseli 06/2011, ja menkat loppui saman tien. Olin todella tyytyväinen. 06/2012 tuli menkat, ja sen jälkeen ovat jatkuneet lähes koko kesän ajan muutaman viikon välein, ja kestävät noin viikon kerrallaan. Aivan kuten normaali kuukautisvuoto. Todella hermostuttavaa.
Ensi viikolla olen menossa lääkäriin, gynekologisiin tutkimuksiin, ja lisäks ehkäisyneuvoja ehdotti minipillerin ottamista kapselin rinnalle. Tämän kuulemma pitäisi tasata kiertoa ja lopettaa epämääräinen vuotaminen.

Yhtäkkiä alkanutta vuotoa lukuunottamatta oon ollut todella tyytyväinen kapselii.
En ole ikinä syönyt minkäänlaisia pillereitä, eikä niitä mulle ees ehdotettu, suoraan laitettiin kapseli. Tätä ennen käytettiin kondomia.
Olen 22 ja painan 73. Harrastan todella paljon, ja monenlaista urheilua. Kapseli ei ole haitannut menoa.
Kapselin laitto kävi todella vaivattomasti eikä sattunut lainkaan. Ei tullut mustelia eikä kipuja.

Toivon todella että vuoto saataisiin aisoihin, eikä tarvitsis luopua kapselista.

Olen kokeillut erileisia minipillereitä, mutta ne eivät sopineet minulle ollenkaan. Nyt olen kuitenkin käyttänyt e-pillereitä reilut 2 vuotta ja ollut niihin erittäin tyytyväinen. Haluisin kuitenkin halvemman ja pitkäkestoisemman suojan.
Sopiiko minulle kuitenkaan tuollainen ehkäisykapseli jos keltarauhasta sisältävät minipilleritkään eivät sopineet?

Olen kokeillut erileisia minipillereitä, mutta ne eivät sopineet minulle ollenkaan. Nyt olen kuitenkin käyttänyt e-pillereitä reilut 2 vuotta ja ollut niihin erittäin tyytyväinen. Haluisin kuitenkin halvemman ja pitkäkestoisemman suojan.
Sopiiko minulle kuitenkaan tuollainen ehkäisykapseli jos keltarauhasta sisältävät minipilleritkään eivät sopineet?

Minipilleritkin ovat e-pillereitä. Tuskin sinulle ehkäisykapselikaan sopii, sehän sisältää juuri keltarauhashormonia eikä siis ole yhdistelmävalmiste. Ilmeisesti nyt käytät siis yhdistelmäpillereitä, jotka sulle sopivat.

Hormonikierukka ei myöskään ole yhdistelmävalmiste, vaan sisältää keltarauhashormonia. Siksi en lähtisi sitäkään kokeilemaan jos mitkään minit eivät sovi!

[QUOTE="Minde";27470884]Entäs jos kapseli ei sovikkaan ja se joudutaan ottamaan pois, niin saako siitä rahaa takaisin?[/QUOTE]

No ei todellakaan saa! Ethän sä lääkkeistäkään saa rahaa takaisin jos ne ei sulle tehoakaan.

vanha ketju, mutta tungenpa minäkin sekaan.. eli, syön nyt minipillereitä & on jatkuva pelko perseessä että
tulen raskaaksi. mies haluaisi minulle nuo kapselit, mitä luulette sopisivatko ne ? kierukkaa en halua
& mini-pill on ainoa pillerimerkki, joka ei aiheuta pinnan kiristymistä, finnejä yms. "kivoja" sivuvaikutuksia

vaikea oli saada kun lekuri tyrkytti kierukkaa, sanoin että vain kapselit otan. eivät mielellään laita jos eivät olekaan hyvät (vuodot tai niiden pois jääminen, toiset hermoilee onks ne raskaana jos menkkoja ei ole). ja onhan se laitto kirurginen toimenpide.

sivuvaikutuksena mulla pois jääneet kuukautiset mikä ei haittaa mua, en pelkää kuitenkaan että olisin raskaana (hermoheikoille eivät sovi)

mulla on olleet jo 10 v joten vaihdettukin on jo

Mun piti 3kk syödä minipillereitä juurikin sen takia et nähdään sopiiko kapseli. Nyt on ollu 2 viikkoa kapseli ja ihan
Samat alkuoireet kuin pillereis eli olen luottavaisin mielin että sopii mulle. Minulle ei yhdistelmäpillerit sovi ollenkaan joten tämä tai siis minipillerit olivat ainakin hyvät alun "hulluuskohtauksien" jälkeen ;-)

Olen käyttänyt nyt vuoden verran ehkäisykapselia joka laitettiin keskeytyksen jälkeen 2 kk oli hyvä eikä oireita, mutta nyt olen jonottamassa poistoon ja kierukan laittoon, kun olen vuotanut 10 kk jatkuvasti runsaasti ja vain korkeintaan 5 pv tauoin. Suosittelen kokeilemaan kuitenkin! joillekin se on sopinut, mutta jos alkaa tulemaan vuotoja tiheästi ja runsaasti suosittelen poistoa heti ja sitten siirtymään kierukkaan tai minipillereihin. Tätä helvettiä ei kannata kauaa kestää.

Minulla ollut nyt jo reilun vuoden verran nexplanonin ehkäisykapseli (3-vuotinen). Olen ollut erittäin tyytyväinen, laitto oli todella nopea ja helppo. Menkat jäivät lähes heti pois, mikä oli ensin outoa, kun alkoi väistämättä ajatella että olenkohan raskaana, oli jopa pakko tehdä raskaustesti, että sain oman mieleni rauhoittumaan asiasta :D jälkeen päin näin naurattaa että teinkin sen testin, mutta eipä tuo haitannutkaan. Todella positiivista että olen saanut nyt noin vuoden verran olla ilman menkkoja, mahtava juttu! Ei ole tullut mitään haittavaikutuksia kapselista. Kapselia aiemmin oli kokeilussa kolmet eri pillerit ja nuvaring, eivät sopineet ollenkaan. Järkyttävät haittavaikutukset. Kapseli on todella helpottanut elämää, kun aiemmin monen vuoden ajan oli todella epäsäännölliset ja runsaat menkat, kestivät pahimmillaa 2 viikkoa... Ja 130e hinta ei ollut minusta paha, kun se jaetaan 3 vuodelle.