Ehkäisy synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Sekundaarinen
  • Ensimmäinen viesti
Sekundaarinen
Hei!

Kysyisin teiltä jotka olette hoidoilla jo lapsen saaneet ja joilla syynä esim. selitämätön lapsettomuus, että miten hoiditte ehkäisyn synnytyksen jälkeen?

Tällä ensimmäinen IVF:llä alkuunsaatu vauva potkii vielä mahassa varmaan pari viikkoa ja sitten heti synnytyksen jälkeen tuskin seksi kiinnostaa, mutta joka tapauksessa tämäkin kysymys tulee ajankohtaiseksi seuraavien parin kuukauden aikana.

Meillä siis syynä selittämätön lapsettomuus ja olen kerran vuosia sitten tullut ns. spontaanisti raskaaksi, tosin kyseessä oli sitten kohdun ulkoinen sellainen. Sen jälkeen ei sitten tapahtunutkaan mitään ennenkuin IVF:n avulla.

Jotenkin tuo ehkäisy tuntuu niin hassulta ajatukselta kun vuosien yrityksenkään jälkeen ei luomusti onnistunut, mutta toisaalta taas on olemassa jonkinlainen mahdollisuus että voisi onnistukin. Toinen lapsi (jos sellainen meille koskaan suodaan) olisi kyllä tervetullut, mutta ei ehkä ihan heti tähän perään.

Mä olen myös tuota asiaa miettinyt, vaikka vielä ei sitä ensimmäistäkään pienokaista ole meille suotu. Ennen lapsettomuustutkimuksia sanoin miehelleni, etten ehkäisyä halua käyttää raskauden jälkeen. En halua enää mitään e-pillereitä ja ajatus "sisälle" tungettavasta kierukasta.... :x Nyt selvisi, että miehen simpat ei ole ihan kunnossa ja lääkäri sanoi, ettei meille luomusti vauvaa tule. Elikkä eipä tarvitse miettiä ehkäisyjäkään. Mutta siis, en otaisi ehkäisyä vaikka lapsia saataisiin luomusti tai laboratoriossa.

Kyllä minä saattaisin jonkun aikaa kondomia käyttää, mutta en ottaisi mitään hormonaalista ehkäisyä. Meillä käytetään odotusaikanakin - ei oteta tulehdusriskiä.

Jättää kondomit pois, kun ei ole enää väliä tuleeko toinen lapsi vai ei.

meillä on ollut n. puol vuotta - vuosi synnytysten jälkeen kondomi ja sit jätetty pois sillä mielellä et jos sattuis tärppäämään niin se olisi ihana-iloinen asia. meillä 1 luomusti alkunsa saanut(10v), ja 2 hoidoilla.
Itse olen miettinyt sitä et mikä ehkäisyksi siinä vaiheessa kun todellakin "lapsikiintiö" esim. iän puolesta täynnä...olin miettinyt 35v ikää, mutta kun se ikä kummasti lähestyy niin taitaa vauvakuumekin iskeä ;) =)

Mulla PCO ja söin pillereitä nyt synnytyksen jälkeen. En ovuloi joten en kyllä varmaan olisi raskautunut normaalistikaan, mutta jos niin olisi sattumalta käynyt se ei olisi ollut hyvä asia kun esikoinen syntyi sektiolla ja täytyi antaa vuosi kohdulle tervehtymisaikaa. Ja lisäksi noi pillerit auttaa muihinkin PCO:n aiheuttamiin ongelmiin kuten esim. akneen.

HMM
Minä en käyttäisi ehkäisyä. Ihan tyytyväinen olisin jos toinen tulisi heti (mikä on tilastollisesti paremmin mahdollista kuin esim. vuosi synnytyksen jälkeen).
Siis näin olisin tehnyt jos olisin tiennyt tulevaisuuden sekundäärihedelmättömyydestä. :snotty:
Toista lasta alettiin yrittää kaks vuotta liian myöhään!!!!!! :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:

Yhteistyössä