"Ehjät yöt"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KoleaQ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KoleaQ

Aktiivinen jäsen
13.04.2008
2 781
0
36
Mitä ne ovat?

Moni täällä valittelee väsymystään, kun ei ole saanut nukkua kokonaisia öitä pitkiin aikoihin.

Mitä ehjällä yöllä tarkoitetaan? Sitäkö, ettei ole tarvinnut kertaakaan herätä esim. tuttia laittamaan suuhun tai vaippaa vaihtamaan vai sitäkö, ettei ole tarvinut herätä lapsen kanssa vaikkapa tunniksi tai pidemmäksi ajaksi syystä tai toisesta?

Onko teille väsyneille äideille vaikeaa nukahtaa yöllä uudelleen vai mikä heräämisestä tekee vaikeaa?

Minä olen nukkunut kokonaisen yön heräämättä kertaakaan viimeksi alkuvuonna 2005, mutta nukahdan helposti uudelleen, joten väsymys ei paina. :)

kyllä mä ainakin tiedän sen aamulla jos olen vaikka vain herännyt yöllä...olenkin tällänen unikeko...
'
eli mulle ehjä yö on se jolloin ei ole tarvinnut herätä kertaakaan.

Väsy painaa ja kovasti...Yöt ovat risaisia, poika voi herätä tiheään enkä ehdi kunnolla itse nukahtaa kun se taas herättää. Tuo uudestaannukahus onnistui vaan alku kk kun olin puhkipoikki ja nukuin missä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
kyllä mä ainakin tiedän sen aamulla jos olen vaikka vain herännyt yöllä...olenkin tällänen unikeko...
'
eli mulle ehjä yö on se jolloin ei ole tarvinnut herätä kertaakaan.

Mun ukolla on tuo sama - se on aamulla kuin zombie, jos kertaakaan on käynyt hereillä yön aikana. :|

Me siirrettiin poika omaan sänkyyn pari viikkoa sitten. KOlmena yönä olen jo kysynyt mieheltä että hänkö sen pojan on yöllä ottanut meidän sänkyyn mutta ei ole, on kuulemma ollut siinä mun vieressä kun hän tulee aamuviideltä postinjaosta. Itselläni ei ole MITÄÄN havaintoa tuosta operaatiosta, mutta oletan pojan heränneen itkemään ja unissani nostan hänet viereen, luultavasti pistän tissin suuhun että hiljenee :ashamed: =)

En aina välttämättä saa heti unta. Joskus saatan vaan odotella, että koska se taas herää.
Kyllähän se vähän tuntuu, jos tunninkin välein juokset viereisessä huoneessa läpi yön.

Vauvan kanssa tulee herättyä 3-7 kertaa yössä ja ehjä yö tosiaan tarkoittaa että saa nukkua keskeytyksettä. Yäheräämisestä tekee vaikeaa se että vauva menee nukkumaan 23-24 aikaan ja esikoinen heräilee aamulla ennen kukkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Väsy painaa ja kovasti...Yöt ovat risaisia, poika voi herätä tiheään enkä ehdi kunnolla itse nukahtaa kun se taas herättää. Tuo uudestaannukahus onnistui vaan alku kk kun olin puhkipoikki ja nukuin missä vaan.

Kuinka monta kertaa sun poika herää yöllä ja nukahtaako helposti uudelleen? Tiedätkö, mistä se hereily voisi johtua?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vauvan kanssa tulee herättyä 3-7 kertaa yössä ja ehjä yö tosiaan tarkoittaa että saa nukkua keskeytyksettä. Yäheräämisestä tekee vaikeaa se että vauva menee nukkumaan 23-24 aikaan ja esikoinen heräilee aamulla ennen kukkoa.

Ohhoh, melkoinen yökyöpeli teidän vauva, kun noin pitkään valvoo. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
En aina välttämättä saa heti unta. Joskus saatan vaan odotella, että koska se taas herää.
Kyllähän se vähän tuntuu, jos tunninkin välein juokset viereisessä huoneessa läpi yön.

Mie ratkaisin tuon ongelman heti alkuun sillä, että vauva(t) nukkui samassa makkarissa, samassa sängyssä jopa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Me siirrettiin poika omaan sänkyyn pari viikkoa sitten. KOlmena yönä olen jo kysynyt mieheltä että hänkö sen pojan on yöllä ottanut meidän sänkyyn mutta ei ole, on kuulemma ollut siinä mun vieressä kun hän tulee aamuviideltä postinjaosta. Itselläni ei ole MITÄÄN havaintoa tuosta operaatiosta, mutta oletan pojan heränneen itkemään ja unissani nostan hänet viereen, luultavasti pistän tissin suuhun että hiljenee :ashamed: =)

Hih, tuttua! :laugh:

Meillä 1v 10kk ikäinen on tähän mennessä nukkunut 3 yötä heräämättä elämänsä aikana. Muut ovatkin olleet sitten kaikkea mahdollista muuta- heräämisiä, huutamista, valvomista. Ja vanhempi lapsi oli ihan samanlainen, oppi nukkumaan vasta 2,5 vuotiaana kohtuullisesti. Oman uneni laatu on huonontunut merkittävästi, nukun "koiranunta" eli tuntuu, että olen koko ajan varppeillani, valmiina heräämään kun kuopus huutaa. Ja jos kuopus herää aamuyöllä 2-4 välillä, voin valmistautua valvomaan, en siis saa itse unta vaikka tyttö nukahtaisikin. Koen kyllä olevani aika uuvuksissa, mutta jaksan vielä uskoa siihen että joskus vielä tuokin lapsi oppii nukkumaan :D

Kyllä mun mielestä ehjä yö on silloin, kun ei tarvii herätä. Nyt olisin oikein iloinen, jos poika rauhoittuisi uudestaan nukkumaan tutin laitoin jälkeen ja nukkuisi vaikka edes sen pari tuntia, enne kun herättäisi uudestaan..... Nyt kun pikkumies aloittaa usemmiten herättelurumpansa noin klo 1 ja kitisee siitä sitten 15-30min välein, välillä ihan aamuun astiin....... Ei siinä välissä kerkee itse nukahtamaaan kunnolla, vaikka itsekin olen nopea nukahtamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Mie ratkaisin tuon ongelman heti alkuun sillä, että vauva(t) nukkui samassa makkarissa, samassa sängyssä jopa. :)

Nukuttiin mekin samassa huoneessa ekat 4kk. Silloin kuulin joka ikisen tuhinan ja ähinän. Samassa sängyssä en halua nukkua, en osaa olla rennosti, koko ajan alitajuntaisesti varoo pientä. Joskus haen pojan viereen aamuyöstä, ei hänkään erityisemmin rauhoitu meidän välissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä taas en vieläkään, kahden lapsen äitinä, tiedä miltä katkonaiset yöunet tuntuvat..

Esikoisen ollessa pikkuvauva meinasi väsymys jyrätä alleen, mutta kai minä olen jo jotenkin tottunut niihin heräämisiin, kun eivät enää vaikuta?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Kuinka monta kertaa sun poika herää yöllä ja nukahtaako helposti uudelleen? Tiedätkö, mistä se hereily voisi johtua?

No, esim toissayönä se heräsi noin tunnin välein, viimeyönä muutaman kerran. Ei sen nälkä ole, nukahtaa joskus heti uudestaan tai sitten ei meinaa nukahtaa. Jotain unijuttuja ainakin kun se ei oikein ole hereillä aina. On aina ollut uniongelmainen ja risanukkuja, joskus harvoin voi nukkua kokoyön heräämättä (jolloin mä herään ihmettelemään kun ei se huudakaan |O ) Saattaa riekkua hereillä sen pari tuntia keskellä yötä.

Ehjänä yönä ei tarvitse kertaakaan herätä mistään syystä.

Minulla ainakin on hankala nukahtaa uudelleen, jos olen ehtinyt nukkua 4-5 h, sen jälkeen tulee vähintään tunti tai pari valvottua ennenkuin nukahtaa.

Mä taas en vieläkään, kahden lapsen äitinä, tiedä miltä katkonaiset yöunet tuntuvat..

Esikoisen ollessa pikkuvauva meinasi väsymys jyrätä alleen, mutta kai minä olen jo jotenkin tottunut niihin heräämisiin, kun eivät enää vaikuta?

Kaipa kaikkeen tottuu, ihmeellistä kyllä!
Mahtaa tuntua hyvältä joskus jos teillä lapset hoidossa ja saatte vaan nukkua!

Kaipa kaikkeen tottuu, ihmeellistä kyllä!
Mahtaa tuntua hyvältä joskus jos teillä lapset hoidossa ja saatte vaan nukkua!

Viime yö tuntui jo hyvältä, koska muutama päivä sitten siirrettiin lapset omaan huoneeseen ja nukkuivatkin yllättäen koko yön heräämättä! Jippii! :D Menin kylläkin nukkumaan omaan tyypilliseen tapaani vasta klo 2 tienoilla, joten yöunta en nukkunut normaalia enempää kuitenkaan.

Meillä ei, muuten, ole lapset koskaan olleet yöhoidossa. :|

Yhteistyössä