Ehdotuksia, millä erittäin pahaksi mennyt atooppinen ihottuma lapsella pian kuntoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viiieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja jos päädytte niihin takrolimuussivoiteisiin, ne maksavat maltaita ja kela ei niitä juuri edes korvaile, täytyy täyttää aikaimoiset vaatimukset korvauksen saamiseksi. Kannattaa pyytää siihen reseptiin mukaan ihan pienin minituubi, niin sillä voi ensin testata tehoa ja vaikutusta teidän tapauksessanne ja vasta sen jälkeen ostaa niitä isoja, jos on tarpeen.

Meillä käytössä pahimpina aikoina Locoid rasva joka on resepti rasva. muuten rasvaamme Cano Dermillä. Paljun lämpimällä vedellä on myös todella hyvä vaikutus. eli kauan lämpimässä kylvyssä tekee hyvää atooppiselle iholle. nyt talvi aikana kun paljuttelu ei ole niin usein mahdollista nii joudumme käyttämään rasvoja. myöskään ihoa pestävissä aineissa ei saisi olla hajusteita.

Joku tuolla suolahuonetta ehdottikin, kannattaa kokeilla jos on mahdollista! Lähipiirissä myös homeopatia auttoi, mutta se ei ehkä ihan akuuttiin tilanteeseen sovi niin hyvin.

Meillä on uusi rasva koekäytössä, nimeltään dermalex repair eczema, se on kortisoniton voide, tarkoitettu lasten atooppisen ihon hoitoon. Meidän pojan sitkeän ihottuman paransi viikossa, tosin lievä ihottuma oli. En tiedä myydäänkö sitä vielä suomessa kun vasta testataan lapsilla, mutta jos joskus huomaat myynnissä niin kokeile.

Anteeksi jo etukäteen ehkä tyly vastaukseni. Atooppisesta ihosta noin pahana minulla ei ole kokemusta, omilla lapsilla sitä vain lievänä, mutta ensimmäisenä tuli mieleen ihan perusjuttu. Länsimainen lääketiede on siitä jännä juttu että se keskittyy hoitamaan yleensä vain oireita. Oletko koskaan ajatellut että jostainhan se kuiva iho johtuu (vaikkakin on perinnöllistä ym. ym.)? Eli teidän tapauksessa lähtisin ehdottomasti hoitamaan itse syytä. Siihen on paljon keinoja olemassa, esim. vaihtoehtolääketieteen (joka usein on sitä itämaista) puolelta. Esim. homeopatiasta on moni atoopikko saanut avun. Mielestäni lasta pitää hoitaa nyt "sisältä päin". Olettehan jo itsekin varmasti todenneet ettei tuo rasvailu paljon auta?

Kehoittaisin kokeilemaan, ja toisaalta, onko teillä mitään hävittäävää?

Itse atoopikkona sain pahana olleen ihon kuntoon ihan parissa päivässä protopic-voiteella. Iho tulee ihan erilaiseksi, jotenkin normaaliksi ja nopeasti. Juu, maksaa hunajaa, mutta ainakin itsellä vaikutus elämänlaatuun moninkertainen, koska minulla pahimmat oireet kasvoissa.

Meillä auttoi pesuaineen vaihtaminen. Minirisk, LV yms herkän ihon aineet saivat molemmat atoopikot oireilemaan mutta Bio Luvil Professional ei. Jos iho on noin pahana, niin käyttäisin pelkästään nestemäistä pesuainetta ja aina ylimääräinen huuhtelu, ja tietystikään ei huuhteluainetta. Jos olet annostellut pesujauhetta koneen lokeroon niin ota se irti ja pese kunnolla, siellä on aina pesuainejäämiä ja kun huuhteluvesi menee myös sen lokeron kautta koneeseen niin pyykkiin jää pesuainejäämiä niin paljon, että atoopikko varmasti oireilee (meillä ainakin).

Muuten se on vaan kokeilua rasvojen kanssa... meillä on parhaat olleet Decubal (lumiukkorasvaus) ja ihan Bepanthen, sekä Ceridal-öljy.

Mä olen kokeillut vaikka kuinka ja mitä atooppiseen kuopukseeni, mutta lopulta päätynyt samaan: akuutissa vaiheessa ei auta mikään muu kuin hydrokortisoni. Sitten kun pahin on sen avulla ohi, voi koittaa yhtä ja toista vähemmän radikaalia. Ja sitä rasvaa kuuluu laittaa reilusti, ei varovaista ohutta kerrosta. Muutamassa päivässä helpottaa aina.

Tsemppiä, atooppinen iho on suoraan saatanasta.

Mulla ei oo kokemusta ihottumista, mutta jostain olen lukenut et joillain auttanut ihan perusvoide-ruokasooda rasvasekoitus, ootko kuullut/ kokeillut?

On paljon tullut ehdotuksia ja neuvoja, mitä ilmeisimmin ei kannata hyppiä nopeasti hoisota toiseen vaan rauhassa kokeilla mikä olisi hyvä.

[QUOTE="mutsi";29682355]Anteeksi jo etukäteen ehkä tyly vastaukseni. Atooppisesta ihosta noin pahana minulla ei ole kokemusta, omilla lapsilla sitä vain lievänä, mutta ensimmäisenä tuli mieleen ihan perusjuttu. Länsimainen lääketiede on siitä jännä juttu että se keskittyy hoitamaan yleensä vain oireita. Oletko koskaan ajatellut että jostainhan se kuiva iho johtuu (vaikkakin on perinnöllistä ym. ym.)? Eli teidän tapauksessa lähtisin ehdottomasti hoitamaan itse syytä. Siihen on paljon keinoja olemassa, esim. vaihtoehtolääketieteen (joka usein on sitä itämaista) puolelta. Esim. homeopatiasta on moni atoopikko saanut avun. Mielestäni lasta pitää hoitaa nyt "sisältä päin". Olettehan jo itsekin varmasti todenneet ettei tuo rasvailu paljon auta?

Kehoittaisin kokeilemaan, ja toisaalta, onko teillä mitään hävittäävää?[/QUOTE]

Ai että mua aina korpeaa nämä. Siis hyvää varmasti tarkoitat ja ilman muuta olet oikeassa siinä, että avoimin mielin tutustuu myös vaihtoehtoisiin hoitoihin ja etsii sieltä itselleen sopivimman. Vaikkakaan ei akuutissa vaiheessa. Ja saattaa myös käydä niin, että apua ei löydy (nimim. kokemusta on).

Mutta siis. Atooppinen iho ei johdu mistään. Ihminen joko on tai ei ole atoopikko. Jotkut tietyt tekijät saattaa toki pahentaa oireita. Kuten ap kertoi, allergia pahentaa heidän lapsensa oireita. Meillä sama juttu. Kesällä pitäisi atooppisen ihon olla suht hyvä, vaan ei meillä. Pojalla kun on heinäallergia.

Ja kyllä, atooppinen iho on perinnöllinen. Yhä edelleenkään atooppinen iho ei ole seuraus mistään. Se vaan on. Ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä jälkikasvu sellaisesta kärsii jos ja kun vanhemmilla on allergiaa ja iho-oireita. Meillä minulla on vaikea iho (kuiva, kutiseva yms.) ja miehellä on allergioita.

Hyvää tottakai kirjoituksellasi tarkoitat, mutta silti tahdon painottaa (koska olen itse pahoittanut mieleni erään tietämättömän päiväkotitädin vuoksi), että atooppinen iho ei ole seuraus. Sitä voi pystyä hillitsemään löytämällä ja estämällä ihottumaa pahentavat seikat, mutta se ei tosiaan johdu jostain yksittäisestä (tai edes useammasta seikasta). UGH.

Onhan niitä ihmisiä, jotka on saanu atooppisen ihottuman kuriin kun on hoitanut suoliston kuntoon. Gluteeniviljat pois, sokeri pois, ehkä myös maito (vähintäänki vaihtaa homogenoimattomaan luomumaitoon), ja vahvoja maitohappobakteereja pitkä kuuri. Ja tietysti runsaasti kasviksia ja muutenki terveellistä ruokaa.
Kannattaa googletella...

[QUOTE="orion";29683412]Onhan niitä ihmisiä, jotka on saanu atooppisen ihottuman kuriin kun on hoitanut suoliston kuntoon. Gluteeniviljat pois, sokeri pois, ehkä myös maito (vähintäänki vaihtaa homogenoimattomaan luomumaitoon), ja vahvoja maitohappobakteereja pitkä kuuri. Ja tietysti runsaasti kasviksia ja muutenki terveellistä ruokaa.
Kannattaa googletella...[/QUOTE]

Meinaatko etten ole googletellut? Kyllä, atooppisen ihon voi saada kuriin silloin kun ihottumaa pahentava yliherkkyys löytyy. Ei se siis paranna atoopikkoa, vaan iho voi paremmin kun sen pahentava aiheuttaja pidetään poissa.

Vaan sitten kun on vaikkapa leppäallergia (eikös ap niin kertonut?) tai heinäallergia kuten omalla lapsellani, niin aika vaikea on eliminoida ihottuman pahentajaa elämästä.

Eli: atooppinen iho on ihmisellä, eikä se ole seuraus mistään (paitsi allergisista ja iho-ongelmaisista vanhemmista ehkä). Joillakin ihottuma saattaa pahentua vaikkapa viljoista ja silloin atooppinen iho saadaan kuriin välttämällä viljoja. Ei sitä paranneta, vaan pidetään aisoissa.

[QUOTE="Ronja";29683421]Olen myös kuullut tutuilta, että ruokasoodaa perusvoiteen sekaan auttaisi atooppisen ihoon.[/QUOTE]

Been there, done that. Meni pojalla ihan älyttömän huonoksi iho. Eli suosittelen (kokemuksen syvällä rintaäänellä) varovaisuutta. Kannattaa aloittaa ihan pieneltä alueelta.

[QUOTE="Lydi";29682369]En lukenut toisten kirjoituksia, joten en tiedä, ehdottiko joku apteekin pihkasalvaa. Kannattaa kokeilla.[/QUOTE]

Samaa ehdotan, kuusenpihkavoidetta. Itse olen saanut siitä apua lapsena. Nyt ostin torilta kokeeksi, purkissa lukee DT.
Auttaa ainakin niistämisen rikkomiin nenänpieliin.

Bemetson eli vahva kortisonivoide toimii varmasti. Itse saimme tuota ihoautilääkäriltä (spesialisti nimenomaan atopian hoidossa) 2 v lapselle. Hän sanoi, ettei Hydrocortison tai Sibicort voiteet toimi enää juurikaan yli 2 vuotiailla. Lapsellamme on tosi paha atopia, perusvoiteena ehdottomasti parhaiten toimii Miniderm tai Aqualan duo (molemmissa 20% glyserolia), ja ihottumiin sitten Bemetson. Bemetsonia voi kirjoittaa ihan terveyskeskuslääkäri.

Meillä on uusi rasva koekäytössä, nimeltään dermalex repair eczema, se on kortisoniton voide, tarkoitettu lasten atooppisen ihon hoitoon. Meidän pojan sitkeän ihottuman paransi viikossa, tosin lievä ihottuma oli. En tiedä myydäänkö sitä vielä suomessa kun vasta testataan lapsilla, mutta jos joskus huomaat myynnissä niin kokeile.

Meillä auttoi pahaan taiveihottumaan vauvalla tämä! Kannattaa kokeilla, saa ihan apteekista. Melko arvokasta tosin, mutta riittoisaa.

Yhteistyössä