Ehdit vielä kun teet mämmin tehoimeltämällä

  • Viestiketjun aloittaja Mämmi tehoimeltämällä
  • Ensimmäinen viesti
Mämmi tehoimeltämällä
Mämmin valmistaminen tehoimeltämällä

Itse tehty mämmi on perinteinen pääsiäisherkku. Sitä valmistetaan nykyisin yleisesti ympäri vuoden. Mämmimaltaista ja ruisjauhoista tehty puuro makeutuu tehoimellyttämällä 65-70 asteisessa uunissa 3-4 tunnissa.

Mämmin valmistaminen tehoimeltämällä on todella helppoa ja varmaa. Tehoimeltämisessä kaikki maltaat ja jauhot sekoitetaan 70-75 asteiseen veteen ja laitetaan imeltymään 65-70 asteiseen sähkölieden uuniin 3-4 tunniksi. Uuni pitää lämpötilan automaattisesti oikeassa arvossa.

Siirapin ja sokerin voi jättää pois. Näin vältetään mämmin sokeripommi. Makeus mämmiin saadaan tehoimeltämällä.


Ainekset

2 litraa vettä
250 g mämmimaltaita
450 g ruisjauhoja
1 ruokalusikallinen pomeranssinkuorta
½ teelusikallista suolaa imeltämisen jälkeen ennen keittoa

Vaihe 1: Kiehauta vesi suuressa kattilassa ja jäähdytä vesi ehdottomasti alle 78 asteen. hyvä lämpötila on 70-75 astetta. Sekoita vispilällä kaikki mämmimaltaat ja ruisjauhot veteen. Laita seos imeltymään 65-70 asteiseen uuniin. 3-4 tunniksi. Sekoita imeltymisen aikana 2-4 kertaa ja maistamalla voi seurata imeltymistä. Uunin säädin pitää uunin lämpötilan oikeana. Älä sammuttele uunia tarpeettomasti. Pienikin lämpötilan aleneminen huonontaa imeltymistulosta. Oikean lämpötilan voi varmistaa erillisellä uunin lämpömittarilla.

Vaihe 2: Lisää seokseen pomeranssinkuori ja suola. Sekoita tasaiseksi. Keitä seosta liedellä kokoajan sekoittaen 10 minuutin ajan. Varo, ettei seos pääse palamaan pohjaan. Seosta voi seisottaa 15-30 minuuttia.
Laita seos mämmin arvolle sopivaan uunivuokaan tai mämmituokkosiin.

Vaihe 3: Paista 130-asteisessa uunissa noin 3-5 tuntia. Kuortumisen estämiseksi pinnalle voi pirskotella vettä paistamisen aikana muutaman kerran.


Valmis mämmi on parhaimmillaan kun se on saanut seisoa viileässä 2-3 vuorokautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Ellimaar
Eipä ole tullut mieleenkään tehdä itse, harmi kun nyt enää ei jaksa lähteä pyydystämään tarvikkeita, olis ollut kiva kokeilla:unsure:.
Mämmiä on itsellä mennyt jo pari tuokkosellista lauantain jälkeen, eikä sitä ole syöneet meillä muut kuin minä, paitsi että eilen nuorimmainen iski apajille, en siis saakkaan jatkossa syödä enää kaikkea itse:LOL:
 

Yhteistyössä