Edessä geneettinen keskeytys

:hug: Voimia sulle teak .Elämä ei todellakaan ole välillä reilua.
mimuli mulla suunnilleen kävi samoin kuin sulla,mulla viikkoja melki 11 mutta sikiö kuollut viikolla 7,totta siinä ajattelee että jo näin pitkällä melkein voitonpuolella ja sitten maailma pysäytetään.
Voimia sullekkin mimuli
 
Eilen oli päivä, jota tuskin koskaan voin unohaa, mielestä pois pyyhkiä. Menimme aamulla puoli kahdeksan sairaalaan. Tabletit kohdunsuulle 7.50 ja puoli tuntia sen jälkeen alkoi kipu. Suppareita tuli säännöllisesti ja 10.30 tuntui se naps, jota en ole koskaan ennemmin huomannut. Vesi meni melkein saman tien. Pian alkoi kova supistus joka oli kipeä, mutta ei sietämätön. Puolituntia olikin jo supistellut ihan kunnolla.

10.40 syntyi pieni lähes täydellisen näköinen pieni enkelipoika. Sukupuoli oli selvästi nähtävissä ja lääkärinkin sen totesi. Isompi oli, mitä ultrassa oli mitattu. Mittaa noin 16cm, vaikka pää olikin, niin, olihan hänellä jonkinlaiset kasvot, surulliset, silmien yläpuolelta kaikki poissa. Oikeassa kädessä ei ollut kaikki normaalia eikä vasemmassa jalassa. Vasemman käden sormet olivat kauniit, täydelliset. Samoin oikean jalan helmivarpaat laskettavissa.

Kätilöä ei suyntymähetkellä ollut paikalla ja minä olin menossa sille metallipytylle. Pikkuinen syntyi suoraan käsiini, sain kopin, ennen kuin olisi "lentänyt" lattialle. Pieni syntyi vaudikkaasti. Mitään vuotoa ei ollut ennemmin. Saoitin kelloa pienokainen toisessa kädessäni. Hämmentynyt kätilö tuli paikalle ja vei pojan siistittäväksi. Siistin itsenikin ja mieheni oli järkyttyneen oloinen. Säikähdyksestä lähinnä, miten äkkiä kaikki tapahtui. Saimme viettää hetken pojan kanssa ja otimme kuvia. Sain lisää lääkkeitä, että istukka irtoaisi, sillä se ei vielä tullut.

Hyvästien aika oli tuskallinen. En olisi hennonut antaa poikaa pois. Hänen aikansa oli kuitenkin mennä. Hänet oli taivasta vasten luotu ja yhteinen aikamme oli 16 viikon masumatka ja vajaa puolituntinen vierekkäin. Kerroimme kuinka häntä odotimme, rakastimme ja kuinka jäämme kaipaamaan. Sen jälkeen peittelin hänet kaarimaljaan tehtyyn petiin ja kätilö vei poikamme pois.

Itkimme, toinen toistamme tukien ja siitä itkusta ei meinannut tulla loppua. Aika pysähtyi ja mikään ei tuntunut enää miltään. Tyhjä olo, poikamme on lopullisesti poissa.

Lääkkeet tehosivat ja istukka tuli 12.10. Sekin metallipytyllä istuen. Taaskaan ei kätilöä näkynyt mailla ei halmeilla kellonsoitosta huolimatta. Huikkasin miehelleni, että tuoppas mulle hanska ja autoin itse istukan hiljaa varovasti vetämällä ja ponnistin samalla. Sain sen ulos, ennen kuin kätilö tuli paikalle, hän huomasi istukan kädessäni ja ojensi kaarimaljan. Samalla hän pahoitteli, ettei ollut paikalla kummassakaan hetkessä, että jouduin itse hoitamaan pienokaisen ulos, samoin kuin istukan.

Mahakipu ei ollut koko aikana sietämätöntä. Lähinnä voimakasta menkkakipua niitä puoli tuntia kestäviä kovempia suppareita lukuunottamatta. Eikä nekään olleet sellaisia, ettei olisi kestänyt mitenkään. Parilla panadolilla selvisin koko ajan. Vuoto oi sellaista menkkavuotoa kovempaa, mutta ei sellaista, miksi ajattelin.

Lääkäri tarkasti ultralla puoli kolmen pintaan ja otti vielä istukan riekaleen kohdunsuulta ja mahdoton hulaus hyytynyttä verta tuli mukana. Siihen oikeastaan loppui kaikki se suurempi vuoto ja pärjäsin siitä asti ihan tavallisella siteellä. Sain vielä maidon herumista estävän lääkkeen ja lisää kohtua supistavia. Vaihdoin vaatteet ja lähdimme kotiin. Jälkitarkastus kuuden viikon päästä samalla osastolla. Lääkäri oli aivan ihana. Hän vakuutteli, ettei tällainen noin vain toistu, että mikään ei estä yrittämästä vielä uudelleen.

Ajelimme kotiin ja lasten näkeminen oli mitä ihanin hetki. Ruoka oli valmiina ja henkisesti ja fyysisesti väsynyt kroppa pääsi lepäämään tuttuun ja turvalliseen kotiin. Lähetin tekstarit lähimmille, jotka asiasta tiesivät ja vastausten tultua laitoin puhelimen kiinni.

Tänä aamuna heräsin, ihme kyllä pitkän nukutun yön jälkeen hieman alakuloisena. Tyhjä olo. Mielessä vain pieni enkelipoika. Yksin isossa sairaalassa, edessä tutkimuksia...Tiedän, hänellä on nyt hyvä olla. Ei hän olisi voinut tähän maailmaan syntyä. Hänen olemassaolollaan on muu tarkoitus. Rakkauteni tuohon pieneen enkelipoikaan on kuitenkin ikuinen. Samoin ikävä.

Elämä jatkuu. Huominen tulee kuitenkin, samoin ensiviikko ja kaikki päivät sen jälkeen. Vielä tulee se päivä, kun kyyneleet eivät tule koko aikaa. Vielä tulee se päivä, kun voin avata pienen laatikon, jossa on kaikki muistot Onni-enkelistä. Neuvolakortti, ultrakuvat, blogitekstit, valokuvat (mies tulosti ne heti illalla) romppu, johon on kaikki aineisto poltettuna. Samaan laatikoon tulee myös kaikki muu, mitä vielä kotoa löytyy, joka enkelipoikaamme liittyy.

Nyt on aika alkaa parantaa haavoja, hiljaa hetki hetkeltä, itkeä suru pois. Antaa itselle aikaa tuntea se, mikä milläkin hetkellä on mielessä pinnalla.

Kiitos kaikille tuesta. Voimia teille kaikille, jotka ikäviä uutisia olette saaneet.

"Elä elämäsi hymyillen, hymyile läpi kyynelten"

Lumi-Marja
 
:hug:
Paljon voimia kohtalosisarelta sekä Teakille että Lumi-Marjalle. Mulla nyt 10 päivää takana keskeytyksestä. Jotkut päivät ovat parempia ja jotkut vaikeampia. Huomenna pitää mennnä töihin... saapahan ajatuksiin jotain muutakin.
Mullakin siis keskeytys rv 20 sikiön kehityshäiriön takia.

ISO HALAUS!
 
Synnyttämään menimme siis 7:30 osastolle, ensimmäiset Sytotecit laitettiin n 8:30. meillä oli oma huone, kuten aina näissä tapauksissa TYKS:ssä kuulemma tapana on, hyvä niin!
Puoli tuntia piti maata Sytotecien jälkeen, että pysyvät hyvin. Sitten saimme vapaasti liikkua ja kävelimmekin paljon. 12:00 mennessä oli vähän alavatsa kipeä ja vähän myös selkä. 12:00 laitettiin uudet lääkkeet taas kohdun suulle. Vasta 13:45 alkoivat supistelut ensin 5 min välein , siitä pikkuhiljaa nopeutuen. Sain tramalia pakaralihakseen 14 aikaan. Sain edelleen kävellä tai olla miten parasta tuntuu, eli paljon olin seisaallaan, ellen kävellyt.Spistusten ollessa 3min välein sanoin miehelle, että nyt pitää varmaan mennä omaan huoneeseen. Kivut kävivät koko ajan kovemmiksi ja supistukset nopeutuivat. Hoitaja tuli huoneeseen, sänky nostettiin niin korkealle kuin saatiin siinä voin nojata käsivarsiini ja heilutella lantiota puolelta toiselle, rentouttaa. Mies silitteli hiuksia ja hoitaja toi kuuman kaurapussiselän päälle ja pisti suoraan kanyyliin kipulääkettä. Pussi kyllä auttoi, rentoutti,samoin varmaan se kanyyliin laitettava lääke. Vuoro vaihtui, hoitaja vielä lähtiessään sanoi, että kun tulee tunne esim pissahädästä, pitää mennä siihen wchuonetuolille. Siihen meninkin hetken päästä ja tuli ilm limatulppa ja jotain muuta. Sitten tulikin toin omahoitajamme paikalle ja pyysi vain kutsumaan paikalle, kun tuntuu,että tapahtuu jotain. Enää ei niin tehnyt kipeää, outo muljahdus oli tapahtunut vatsassa, varmaan se lapsivesipussi silloin hajonnut tai jotain. Hetken päästä menin uudestaan pytylle, tuli pissaa ja verta vähän, ja siinä sitten hetken istuin ja ajattelin, no nyt voin nousta ylös. Otin paperia, jotta pyyhin.
Pyyhkiessäni heti huomasin, että paperiin tuli muutakin, siinä siis meidän pieni sikiömme nyt oli! :heart:
Laitoin paperin pöydälle, mieskin tuli katsomaan, siinä pienen,pieni ihminen oli, kaikkine jäsenineen,ihanine pienine sormineen, kynnen kohdatkin erottuivat hyvin , Kädet melkein kuin ristissä somasti. jalat ja pää kaikki oli, sen enmpää emme häntä siinä kääntäneet oli kyljellään.
Hoitaja tuli paikalle miehen hakemana, ja vie pienen tutkittavaksi!

Kokemuksena koko päivä jäi muistoihimme kauniina , rauhallisena tapahtumana. Kaikille omata puolestani voin sanoa, että kivut mitä oli, pystyi kestämään, tosin meidän pieni oli vasta noin 10cm, mutta tämä synnytys elämäni ensimmäinen ja kauhukuvia se ei jättänyt mieleeni eikä miehen mieleen!

3 aikasempaa ovat syntyneet normaaliaikaisina sektioilla siis.

Jälkitarkastus on TYKS:ssä noin 8vkn kuluttua. Maidontuloa estävät pillerit sain seuraavana aamuna sairaalassa, sekä kohtua supistavat lääkkeet niitä otetaan 3-4pvää synnytyksen jälkeen.

Minulla oli ongelmia istukan synnyssä, sain vielä sytotecit 17:30 supistamaan kohtua. Ultrattiin sisäteitse illalla ja vielä seuraavana pvnä ennen 12. Istukkaa ei kyllä enää näkynyt, eli kaipa sekin oli tullut, mutta oli ilm sitten niin pieni.

Jälkitarkastuksessa kuulemme ruumiinavauksen tulokset, mikä sikiölle tehdään.

Uutta raskautta ei suositella ennen jälkitarkastusta, pitäähän sitä parantua itse fyysisesti ja tehdä surutyötä. Tosin tällä hetkellä tuntuu, että surimme niin paljon löydöksen jälkeen ja sikiön kuoleman jälkeen, että oli jotenin helpompaa käydä tämä kaikki läpi.

Elämämme jatkuu ja tämä raskaus tulee aina säilymään mielessämme kauniina myös, vaikka päättyi liian aikaisin!

Rouva Pikkumyy :heart: :wave:
 
Miten teillä on sujunut työhön paluu? Oliko tiedossa raskautenne ennen keskenmenoa? Minulla osa tietää ja he tietävät myös miten kävi. Sitten on niitä jotka eivät tiedä, mutta sairaslomani on nyt yht ennen synnytystä ja jälkeen 3 vkoa ja siihen päälle hiihtoloma.Eli 4 vkoa pois töistä varmaan herättää kummastusta?

Miten oletteko ajatelleet kertoa mitä tapahtui, vai miten?

Itse en haluaisi jakaa tapahtumaa mitenkään yleisesti työpaikalla, ensinnäkään se ei heille kuulu, on yksityisasiamme ja asian setviminen siellä satuttaa!

Eli ehkä minä tapauksessani sanon vaan etten halua puhua asiasta!

Miten muut tehneet olisi mukava kuulla mietteitä?

Kiitos kaikille jo etukäteen! :flower:
Itse olen siis hoitoalalla töissä ja paljon "kaakattavia naisia siis" =)

Rva Pikkumyy :heart: :wave:
 
Teak, Lumi-Marja ja Rouva Pikkumyy: oma keskenmenoni alkaa tuntua helpolta siihen, mitä olette käyneet lävitse.
Minun vauvani kehitys todennäköisesti päättyi jo viikolla 7-8, joten saan varmaan taas tehdä tyhjennyksen kotona. Todennäköisesti tiedän, mitä on tulossa. Viimeksi samoilla viikoilla keskeytyneeesä raskaudessa sikiötä tuskin erotti, vain istukka oli reilun kananmunan kokoinen. Verta toki tuli koko päivä, yhteenä noin 15 tuntia ja kaikki loppui siihen istukan syntymään.
Nyt tuo kaikki on minulla vielä edessä, kun taas olen varmaan jonon hännillä odottelemassa lääkärin aikaa, jotta saisin nuo tyhjennyslääkkeet.
Kertomisesta töissä: kerroin esimiehelleni, koska olen tänään kotona ja jatkosta en tiedä vielä. Hän suhtautui kovin ymmärtäväisesti, itsekin saman kokeneena.
Olen vuotanut perjantaista saakka jonkin verran. Yritän nyt itse soittaa, josko pääsisin nopeammin sinne lääkäriin. En jaksaisi tässä tilassa mennä töihin - kotona on jotenkin helpompi olla.
En myöskään halua keskenmenoani yleiseksi kahvipöytäkeskusteluksi töissä. Nyt aluksi taidan myös sanoa, etten jaksa puhua asiasta, jos joku kyselee. Jos nimittäin olen nyt muutaman päivän poissa, moni ehkä arvaa, koska viime syksynä koin saman. Kerron ehkä myöhemmin parhaille työkavereille. Yksi paras työkaverini on tiennyt raskaudesta koko ajan ja hänelle heti kerroinkin suru-uutisen. On kuitenkin helpottavaa, että on töissäkin joku, joka tietää.
Vaikka perjantaina kaikki kaatuikin niihin ultraajan sanoihin, minulla on nyt surullisia uutisia..., niin yritän ajatella nyt sitä, mitä minulla jo on - mies ja kolme ihanaa lasta.
Voimia teille muillekin, mimuli
 
Lämpimät halaukset ja osanotot vielä teille kaikille.

Rouva Pikkumyy kyseli töihin paluusta. Itse olin keskeytyksen yhteydessä kaksi viikkoa pois töistä. Olin jo aiemmin kertonut töissä esimiehilleni sekä lähimmille työtovereilleni raskaudesta, sillä kaikenlaisten komplikaatioiden (rajut kivut ja vuoto) vuoksi olin ollut raskaudenaikana jo useampia päiviä pois töistä.

Kun vauvamme vammat selvisivät ultrassa, ilmoitin heti esimiehelle, että olisin sairaslomalla noin kaksi viikkoa ja kerroin syyn. Seuraavana päivänä lähetin hänelle sekä läheisimmille työtovereilleni sähköpostia asian tiimoilta ja kerroin kaiken, minkä asiasta tiesin kertoa. Samoin laitoin heille viestiä muutamaan otteeseen sairasloman aikana. Annoin heille kaikille myös luvan kertoa tilanteestani, mikäli joku asiasta kysyy. Erikseen vielä pyysin kertomaan yhdelle ihmiselle asiasta. Itse koin helpoimmaksi sen, että ihmiset ovat etukäteen tietoisia kuin että joutuisin palattuani vastailemaan kysymyksiin.

Kun palasin töihin, sain valtavasti tukea työtovereiltani sekä esimiehiltäni. Sovimme esimieheni kanssa, että jos minusta jonain päivänä tuntuu töihintulo ylipäätsemättömältä, soitan vain ja ilmoitan asiasta. Samoin sain täyden oikeuden olla vajaa tehoinen ja tehdä asioita omalla vauhdillani.

Toisin kuin etukäteen pelkäsin, töihin paluu olikin erittäin helpottavaa, vaikkakin ensimmäinen viikko oli äärimmäisen raskas henkisesti. Sain kuitenkin surun lisäksi muuta ajateltavaa ja lisäksi sain ja saan aivan valtavasti ihmisiltä tukea. Joidenkin kanssa olen puhunut asiasta täysin avoimesti, toisten kanssa en laisinkaan ja suurin osa ei ole edes tietoisia tapahtuneesta.
 
Tänään soitin pomolle, hän tiesi raskaudesta ja myös huonoista uutisista npultrassa ja TYKS:n ekasta istukkabiopsian ottokerrasta, mikä epäonnistui.

Kerroin siis koko viime viikon tapahtunat, ke todetun "vauvan menehtymisen" ja perjantain synnytyksen. Asiasta oli helppo puhua. Sain tietää, että edelleenkään töissä eivät muut tiedä, kuin kenelle kerroin. Sanoin omolle, että en halua asiasta mitään keskustelunaihetta kun palaan töihin ja hän oli ehdottomasti samaa mieltä, asia ei muille kuulu. Hänkin on pahoillaan tapahtuneen vuoksi, oli niin innoissaan raskaudestani :heart:

Eli todella palaan töihin 25.2.-08 :heart: vamaan menee jonkun aikaa, että pystyn suoriutumaan töistäni aivan normaalisti, mutta siihen saan aikaa.

Kevät tulossa ja aurinkoa enemmän , pidemmät päivät kyllä kaikki vielä järjestyy! :heart:

Rva Pikkumyy :wave: :heart:
 
Jos jollain on joku hyvä vinkki, miten sais estettyä itkupurkaukset
töissä niin otetaan neuvoja vastaan!

Mä oon tällaisessa liikkessä töissä, jossa vieressä on äitiys- ja
lastenvaateliike. Kamalasti äitejä, tulevia ja olevia... tänäänkin
liikkeessä kävi äiti, jolla oli pieni tyttö joka itki
sydäntäsärkevästi. Äiti vaan asioi mun kanssa ja pikkuinen itki... ja
mulla tuli kyyneleet silmiin ja yritin niitä siinä sitten nieleskellä
ja kuunnella mitä tää nainen sano, ja ainut mitä mä kuulin, oli se
itku. Ja mulla tuli olo, että ota nyt se syliin! Mä antaisin mitä
vaan jos mä saisin mun pienen takaisin.... :( Jos mulla olisi mun
pieni nuppu niin mä AINAKIN pitäisin sitä sylissä.

No joo. Eihän sitä voi syyllistää ketään mut siltä musta tuntu.

Oon vieläkin töissä, ja tää kello 17-19 on pahin aika. Silloin mä oon
jotekin tosi herkkänä... Mut nyt on vasta eka viikko. Ja tänään tuli
kuluneeksi kaks viikkoa siitä kun mun enkelivauva syntyi.

KAMALA IKÄVÄ!
Mulla on ikävä niitä potkuja mun mahassa
Mulla on niin tyhjä olo...

Mitä mieltä ootte, pitäiskö mun sittenkin mennä takaisin sairaslomalle? En haluais. Sit mä oon vaan kotona märehtimässä kaiket päivät. Ei sekään hyvä oo...

Kiitos siitä, että saan purkaa ajatukseni tänne. :ashamed:

:heart: ElinaMaria :heart:
 
:hug: .Varmaan on vaikeaa! Minä olen ensi viikon vielä lomalla, koska on hiihtoloma! En osaa kuvitella , miten selviän töistä? Voi olla, että hyvinkin, mutta voi olla etten?

Minua on auttanut paljon nyt suruaikana liikunta, olen liikkunut niin paljon kuin vain jaksan, ulkoillut , sauvakävelylenkkejä tehden, pyöräillyt.Kuntosali harjoittelut aloitan huomenna tai vkloppuna. haluisin olla kunnossa jälkitarkastuksessa 31.3.-08 Tänään tuntuu, että vuotokin loppuu!

Se on totta toisaalta on ihana olla kotona, mutta kotona voi tulla sellainen olo, että murehtii liikaa, ja mikään ei etene. Töissä päivät kuluvat melko nopeaan. Sinullakin jälkitarkastus tulossa, eikö? sen jälkeen luvallista uuteen raskauteen?

Aika menee kyllä aika hitaasti, toisaalta nopeasti, vain viikko minulla tapahtumasta ja paljon olen saanut aikaankin.

Ja Ikävä on minullakin, meidän pientä! :heart:
Ja tulee varmaan aina olemaankin, mutta sen kanssa on opittava vain elämään, että tätä pientä ei ollut tarkoitettu tänne maailmaan elämään! :ashamed: Vaikka niin pahalta tuntuukin! :headwall:

Vain aika auttaa!

Rakkaudella Rva Pikkumyy :heart: :wave:
 
Hei. Piti tulla teitä moikkaamaan ja lukemaan iloisia uutisia, mutta tännepä ohjauduinkin. Olen todella pahoillani puolestanne . Itsellä kokemusta ns. normaalista keskenmenosta myös.
Kirjoituksenne koskettivat syvästi. Ei oikein löydy sanojakaan, niin kovasti teille toivoin onnea.
Meille sitä nelosta ei koskaan tullut ja siihen on tyytyminen.
Toivotan teille jaksamista ja uutta yritystä kunhan surutyö on osaltaan tehty. Vaikeita asioita ja niin ikäviä... :'( :hug:
 

Yhteistyössä