Edelleen vain huoli lapsen lääkityksestä jatkuu,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
huomasimme senkin nyt viikonloppuna, että miten univelkainen lapsi oli, kun ei ollut ADHD - lääkitys päällä.

Eilen nukahti unille jo puoli kymmeneltä illalla ja heräsi tänään aamulla vasta yhdeksän pintaan.

Ja neljän maissa iltapäivällä nukahti kesken kaiken sohvalle, nukkui siinä luultavasti sellaiset 2 - 3 tunnin unet.

Huolettaa vain se lääkityksessä, että tokihan lapsi lääkkeen voimalla nähtävästi jaksaa heilua vaikka kuinka kauan, kun ei tule kai lääkkeen takia viestiä aivoille "että väsyttää - on mentävä nukkumaan". Mutta mitä sitten ylipäätään lapsen keholle tekee tuo, jos lapsi ei saa riittävästi unta?

Lääkkeen aikana lapsi nukahtaa vasta 22:30 - 23:00 ja herää aamusta jo 6:00 - 6:30. Eikä lapsi kuitenkaan päiväuniakaan enää nuku, joten unimäärä jää aivan liian pieneksi.

Yritämme ehdottaa lekurille, että tämä 12h vaikuttava lääke vaihdettaisiin 8h vaikuttavaan lääkkeeseen. Jospa se sitten auttaisi lapsen uniongelmiin.

Concertaa lapsi on tällä viikolla syönyt ti - ke - to ja pe. Mielestäni on ollut kumman äksyn ja kiukkuisen oloinen lääkityksen aikana. Nyt viikonloppuna oli taas oma ihana itsensä, vaikkakin levottoman oloinen toisinaan.

Mikset voi suositella ADHD-lääkitystä kenellekään? Onko se 8h vaikuttava Equasym lääke yhtä pahasta kuin Concerta?

Kun luultavasti lapsen on vain jotakin ADHD-lääkettä myös päiväkodissakin jatkettava, ei sille kai mitään voi. Lekuri kun jotain määrää, niin se on siinä sitten.

Kun lapselta kysyin mikä olotila on tällä viikolla ollut? Hän vastasi, että omituinen. Mutta on vielä niin pieni (reilu 5v) ettei osannut tarkentaa millä tavoin on omituinen?

Kyllähän minäkin olen miettinyt noita vitamiinilisiä sun muita, mutta mies ei ole kovin innostunut asiasta. Melatoniinista luin, että sitä ei suositella pitkäaikaiseen käyttöön pienille lapsille.

Niin ja mielialan vaihteluihin mies mietti, että jos tämän lääkityksen lisäksi jatkaisi myös kalanmaksaöljyn antamista.

Mitä vaivoja sinulle tulee lääkityksestä? Millä tavalla olotilasi on kummallinen?

pahemmin aiheeseen perehtynmyt. Mut siis eikö nuo adhd lääkkeet vaikuta kuten amfetamiini? ei ihme jos ei nukuta, auttaahan se tietysti kiinnitämään huomion asioihin pidemäksi aikaa kai sitten.

Oli miten oli niin joo lääkärit on oppineita, mut vaan sinä pystyt oikeesti näkemään lääkkeen vaikutukset ja sitä kautta myös arvioimaan sitä asiaa. Eikös monissa vakavissa tiloissa haeta oikeaa lääkitystä ja määrää lääkäreiden kanssa pitkäänkin. Jos sua epäilyttää tuo lääke tai sen määrä niin tottakai säs sanot sille lekurille, että jotain muuta kiitos! No mutta on sulla varmasti raskas taakka siellä koitahan jaksella.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
mie en vaan yksinkertaisesti voi suositella tota lääkitystä sellasenaan kenellekkään. Puhumattakaan et enää itse ottaisin tai lapselle antaisin... :ashamed:

Karro lisää. Ruokavaliollahan niitä voi hoitaa:
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/hairikot.html

Mikä vahvuus käytössä? Ilmeisesti 18mg?

Mulla tuo piristävä vaikutus tulee jos pidän taukoja lääkityksessä, normaalisti lääkkeen vaikutusta "ei huomaa". Ehkä pari kk meni ennen kuin elimistö tottui. Minä antaisin ehkä lääkkeen päivittäin, paitsi viikonloput? Tosin 5v on todella pieni.

Onko lääkkeestä muuten apua?

Kannattaa tutustua noihin ravintolisiin ja ruokavaliolla (turhat hiilihydraatit pois) saa apua myös.

Mulla siis omituisia tuntemuksia rinnassa, päässä, jne. Kaikki menee tavallaan pikakelauksena ohitse eikä mikään tunnu miltään. Apatia vois ehkä olla oikea sana?

Olen myös huomannut itselläni sekä tytölläni sellasen et esimm tietokonetta ei voi antaa lapsen pelata ollenkaan, hyppii ihan seinille parikin päivää pelaamisen jälkeen, puhuu räävittömiä jne.

Kun pelit ja muut hyperiksi vetävät asiat suljetaan elämästä, otettiin noi vitamiinilisät ja epa käyttöön emme tarvitse lääkitystä. Ja tosiaan nuo ruuan aineet kannattaa katsoa tarkkaan.

Mielestäni muutenkin 5 vuotias on aivan liian pieni lääkitykselle. Moni muukin asia aiheuttaa adhd:n kaltaisia oireita, ja niitä on "helpompi" hoitaa, kuten ahdistus, pelkotilat, masennus, uniapnea, jne.

Yhteistyössä