Echon virheellinen aikakäsitys perustuu lapsenomaiseen uskoon. Hän antaa aina piupaut oikeassa olevalle tieteelle.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Näin sen monta päivää sitten jossain ketjussa mutta en nyt tiedä mikä se oli, joten palataan asiaan. Aika ei siis ole kaikkialla sama! Alla olevaan tarinaan viitaten jos hän lähtisi pitkälle avaruusmatkalle hirvittävän suurella nopeudella niin takaisin palatessaan hänen lapsensa olisivat äitiään vanhempia.


Tieku: Kaksosparadoksi

Ajan suhteellisuutta kuvataan usein kaksosilla, joista toinen lähtee raketilla matkalle monen valovuoden päähän ja toinen jää Maahan.

Toinen kaksosista matkaa melkein valon nopeudella. Kuten aiemmin jo selvisi, sillä kaksosella, joka matkaa kovalla nopeudella, aika kuluu hitammin kuin sillä, joka on ”paikoillaan” Maassa.

Koska raketissa matkaavan kaksosen aika kuluu hitaammin, hän myös vanhenee hitaammin. Itse asiassa raketissa oleva kaksonen on Maahan palatessaan monta vuotta nuorempi kuin kaksosensa.

Tämän omituisuuden selittää yhdysvaltalainen astrofyysikko Neil deGrasse Tyson videopätkässä, joka käsittelee suhteellisuutta ja kaksosparadoksia:
 
Olkoot mikä painovoima ja vetovoima tahansa, joka venyttää tuo esimerkin tytön vaikka miljardin kilometrin pituiseksi. Kaareutukoon valo vaikka miten. Olkoon säteilyä vaikka miten.

Mutta nuo on vain materiaa. Musta aukko on suuri venytyskone tai painekattila, joka venyttää materiaa. Aika on materian ja vetovoiman ulkopuolella/yläpuolella oleva asia.

Miten aika liittyy johonkin painesuppiloon? Mieti järjellä. Jos ihmiskunta lähettäisi vaikka Putinin mustaan aukkoon ja Vallu saavuttaisi sen vaikka tänään klo 19, niin se suppilo alkaa vaan sitä riepottaa: kuolee siihen imuun ja venyyyyyyy. Mut siellähän sen raato on sit jumissa vaikka vuoteen 2050 tai on hajonnu atomeiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Aika ON mitattavissa oleva määre, mutta älä sotke aikaa fysiikan lakeihin, kuten valon tai lattialle putoavan piimäpurkin nopeuteen, vetovoiman suuruuteen, säteilyyn.

Maan ja Jupiterin vetovoima on eri. Mutta ei Jupiterissa aika ole eri.
Tshernobylissä on säteilyarvot eri kuin sun sohvan pohjalla, mutta aika on sama.

Mustat aukot on avaruudessa olevia viemäreitä, joiden imussa ei ole mukava olla.
Tähtien hautausmaita.

Lue tää Wikipedian kuvaus supernovista.


Supernovaa kuvataan kuinka se räjähtää silloin-ja-silloin ja avaruuteen jää valo-säteilypilvi niin-ja-niin kauaksi aikaa. Miksi sen supernovan muuttuminen painesuppiloksi muuttaisi aikaa??

Miksi tähteen ja sen jälkeen supernovaan voidaan liittää ajallisesti mitattavia juttuja, mutta musta aukko on jotain niin ihmeellistä, että aika ei päde?

Mustat aukot on avaruuden SISÄLLÄ. Niitä supppiloita voi olla vaikka kuinka, ihan niinkuin kerrostaloon mahtuu sisälle mooonta viemäriä, jossa on kova imu. Silti aika siinä kerrostalossa ja viemäreissä on sama.
 
Viimeksi muokattu:
Ja mikä ihmeen erikoisuus on valon nopeus? Se on vaan yhden asian nopeus.

On olemassa neutriinoja, jotka on valoakin nopeampia, ja ne uhmaa Einsteinin suhteellisuusteoriaakin.

 
Ja ei, en halua nyt harmaille tyypillistä v-ttuilua "Echo tietää paremmin kuin Einstein".
Tiedemiehet ovat erehtyväistä sakkia.

Mustia aukkoja on, ja valo kaareutuu ja häviää sinne uppeluksiin. Mutta ei ajalle tapahdu siellä yhtään mitään.

Mä voin miettiä että mitä tapahtui 1990-luvulla hävinneille kalsareilleni - ne joutui avaruuden mustaan aukkoon.
Ne on siellä ollu 30 vuotta venyneinä XXXXXXXXXXL-kokoisiksi, pimeydessä, paineessa ja säteilyssä. Sinne jäivät. :cry:
 
Ja jos sä mun uskovaisuuteen viittaat, niin sehän on kvanttifysiikkaa parhaimmillaan. Jeesus kumosi fysiikan lait kaikissa ihmeteoissa: atomit ja molekyylit sai vauhtia. Siinä on Higgsin hiukkasteoriaa kerrakseen, kun 5 leivästä ja 2 kalasta pukkas materiaa eli ruokaa tuhansille.

-Yliluonnollinen vs.luonnollinen maailma.
-Jumala loi materian tyhjästä - tiedemiehet ihmettelee, mistä alkuräjähdyksen se räjähtävä materia tuli. No Jumala loi sen.
 
vierailija
Ja ei, en halua nyt harmaille tyypillistä v-ttuilua "Echo tietää paremmin kuin Einstein".
Tiedemiehet ovat erehtyväistä sakkia.

Mustia aukkoja on, ja valo kaareutuu ja häviää sinne uppeluksiin. Mutta ei ajalle tapahdu siellä yhtään mitään.

Mä voin miettiä että mitä tapahtui 1990-luvulla hävinneille kalsareilleni - ne joutui avaruuden mustaan aukkoon.
Ne on siellä ollu 30 vuotta venyneinä XXXXXXXXXXL-kokoisiksi, pimeydessä, paineessa ja säteilyssä. Sinne jäivät.
Haha, sulla on hyvä itsetunto. Pappismiehet ja tiedemiehet on erehtyväistä sakkia, siksi voit väittää olevasi oikeassa! 😄
 
vierailija
Aika ON mitattavissa oleva määre, mutta älä sotke aikaa fysiikan lakeihin, kuten valon tai lattialle putoavan piimäpurkin nopeuteen, vetovoiman suuruuteen, säteilyyn.

Maan ja Jupiterin vetovoima on eri. Mutta ei Jupiterissa aika ole eri.
Tshernobylissä on säteilyarvot eri kuin sun sohvan pohjalla, mutta aika on sama.

Mustat aukot on avaruudessa olevia viemäreitä, joiden imussa ei ole mukava olla.
Tähtien hautausmaita.

Lue tää Wikipedian kuvaus supernovista.


Supernovaa kuvataan kuinka se räjähtää silloin-ja-silloin ja avaruuteen jää valo-säteilypilvi niin-ja-niin kauaksi aikaa. Miksi sen supernovan muuttuminen painesuppiloksi muuttaisi aikaa??

Miksi tähteen ja sen jälkeen supernovaan voidaan liittää ajallisesti mitattavia juttuja, mutta musta aukko on jotain niin ihmeellistä, että aika ei päde?

Mustat aukot on avaruuden SISÄLLÄ. Niitä supppiloita voi olla vaikka kuinka, ihan niinkuin kerrostaloon mahtuu sisälle mooonta viemäriä, jossa on kova imu. Silti aika siinä kerrostalossa ja viemäreissä on sama.
Liike hidastaa aikaa. Painovoima hidastaa aikaa. Kello, jota liikutettiin 36 kilometrin tuntivauhdilla, kävi paikallaan olevaa kelloa hitaammin. Ja kello, joka nostettiin kolmisenkymmentä senttiä toisen kellon yläpuolelle, kävi alempana olevaa kelloa nopeammin. Tämä huomattiin, kun vuonna 2010 tehtiin koe kahta atomikelloa käyttäen. Kellojen näyttämän ajan ero ei ollut suuren suuri: muutamia sekunnin miljardisosan miljoonasosan sadasosia. Siis lähes mitättömän pieni, mutta riittävä todistamaan sen, mitä haluttiinkin todistaa: aika on suhteellista.

 
Liike hidastaa aikaa. Painovoima hidastaa aikaa. Kello, jota liikutettiin 36 kilometrin tuntivauhdilla, kävi paikallaan olevaa kelloa hitaammin. Ja kello, joka nostettiin kolmisenkymmentä senttiä toisen kellon yläpuolelle, kävi alempana olevaa kelloa nopeammin. Tämä huomattiin, kun vuonna 2010 tehtiin koe kahta atomikelloa käyttäen. Kellojen näyttämän ajan ero ei ollut suuren suuri: muutamia sekunnin miljardisosan miljoonasosan sadasosia. Siis lähes mitättömän pieni, mutta riittävä todistamaan sen, mitä haluttiinkin todistaa: aika on suhteellista.

No se johtui siitä kellon mekaniikasta.
Mitä lie onnetonta sekundakelloa ovat käyttäneet. Aika oli siinä kokeessa joka kohdassa sama.
 
Ja sitäpaitsi, tiede ei TODISTA mun olevan väärässä. Koska tieteellä on tuossa asiassa vain hypoteeseja. Kukaan ei ole mustassa aukossa ollut.

Jos olisikin mustan aukon kestävä avaruuskapseli, niin olisi hyvä tehdä testi:
Jos Pertin laittaa käymään mustassa aukossa 24 h reissulla (lähtis tänään klo 10 ja kapseli palais huomenna klo 10), niin että onko hän muuttunut vanhaksi ukonpieruksi siinä Maan vuorokauden aikana?

Ei muutu, ei.
 
vierailija
Ja sitäpaitsi, tiede ei TODISTA mun olevan väärässä. Koska tieteellä on tuossa asiassa vain hypoteeseja. Kukaan ei ole mustassa aukossa ollut.

Jos olisikin mustan aukon kestävä avaruuskapseli, niin olisi hyvä tehdä testi:
Jos Pertin laittaa käymään mustassa aukossa 24 h reissulla (lähtis tänään klo 10 ja kapseli palais huomenna klo 10), niin että onko hän muuttunut vanhaksi ukonpieruksi siinä Maan vuorokauden aikana?

Ei muutu, ei.
Todistaahan se. Johan sulle on kerrottu noi todisteet. Mut sitä mä en ymmärrä, et miks sä jankkaat tästä asiasta, et miks ajan pitäis olla sama kaikkialla?
 
Todistaahan se. Johan sulle on kerrottu noi todisteet. Mut sitä mä en ymmärrä, et miks sä jankkaat tästä asiasta, et miks ajan pitäis olla sama kaikkialla?
Ai miks mä jankkaan asiasta? Koska otsikossa mainitaan mun nimi. Voi taju...

Siis ei mun elämä oo siitä tiedosta kiinni, kaareutuuko/hidastuuko aika mustassa aukossa.
Jos kaareutuu 100 % varmasti (tuossa aloitusviestissä on vain hypoteesi), niin sit kaareutuu. Mutta siinä ei oo mitään järkeä.

Mä luotan kvanttifysiikkaan jopa muulla tavoin, esim.kaksostutkimuksissa tai jopa selitettäessä jonkinlaista telepatiaa, mutta tuo "aika=valon nopeus" nyt on ihan pyllysestä. :giggle:
 

Yhteistyössä