Echon virheellinen aikakäsitys perustuu lapsenomaiseen uskoon. Hän antaa aina piupaut oikeassa olevalle tieteelle.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aika ON mitattavissa oleva määre, mutta älä sotke aikaa fysiikan lakeihin, kuten valon tai lattialle putoavan piimäpurkin nopeuteen, vetovoiman suuruuteen, säteilyyn.

Maan ja Jupiterin vetovoima on eri. Mutta ei Jupiterissa aika ole eri.
Tshernobylissä on säteilyarvot eri kuin sun sohvan pohjalla, mutta aika on sama.

Mustat aukot on avaruudessa olevia viemäreitä, joiden imussa ei ole mukava olla.
Tähtien hautausmaita.

Lue tää Wikipedian kuvaus supernovista.


Supernovaa kuvataan kuinka se räjähtää silloin-ja-silloin ja avaruuteen jää valo-säteilypilvi niin-ja-niin kauaksi aikaa. Miksi sen supernovan muuttuminen painesuppiloksi muuttaisi aikaa??

Miksi tähteen ja sen jälkeen supernovaan voidaan liittää ajallisesti mitattavia juttuja, mutta musta aukko on jotain niin ihmeellistä, että aika ei päde?

Mustat aukot on avaruuden SISÄLLÄ. Niitä supppiloita voi olla vaikka kuinka, ihan niinkuin kerrostaloon mahtuu sisälle mooonta viemäriä, jossa on kova imu. Silti aika siinä kerrostalossa ja viemäreissä on sama.
Mut siis miksi musta aukko on luotu? Mikä virka sillä on? Vai voiko olla niin et se musta aukko veisi toiseen maailmaan?
 
vierailija
Ai miks mä jankkaan asiasta? Koska otsikossa mainitaan mun nimi. Voi taju...

Siis ei mun elämä oo siitä tiedosta kiinni, kaareutuuko/hidastuuko aika mustassa aukossa.
Jos kaareutuu 100 % varmasti (tuossa aloitusviestissä on vain hypoteesi), niin sit kaareutuu. Mutta siinä ei oo mitään järkeä.

Mä luotan kvanttifysiikkaan jopa muulla tavoin, esim.kaksostutkimuksissa tai jopa selitettäessä jonkinlaista telepatiaa, mutta tuo "aika=valon nopeus" nyt on ihan pyllysestä.
Ei ku miks jankutat, että aika on vakio, vaikka on todistettu, ettei ole.

Nii, ja aika ei kaareudu, vaan aika-avaruus kaareutuu. Aika-avaruus on pituus, leveys, syvyys + aika.
Ja siis kyl on sun elämä kiinni siitä, koska GPS-systeemit toimii tuossa koordinaatiossa. Et saa leipää lähikauppaan, jos rekat ei löydä perille.

Mitä järkeä olis siinä, että asiat on suoria?

Aika ei ole yhtä kuin valon nopeus, mistä sä ton keksit? Aikaa on mitattu valon nopeudella/matka. Vrt. aurinkokello.
 
Ei ku miks jankutat, että aika on vakio, vaikka on todistettu, ettei ole.

Nii, ja aika ei kaareudu, vaan aika-avaruus kaareutuu. Aika-avaruus on pituus, leveys, syvyys + aika.
Ja siis kyl on sun elämä kiinni siitä, koska GPS-systeemit toimii tuossa koordinaatiossa. Et saa leipää lähikauppaan, jos rekat ei löydä perille.

Mitä järkeä olis siinä, että asiat on suoria?

Aika ei ole yhtä kuin valon nopeus, mistä sä ton keksit? Aikaa on mitattu valon nopeudella/matka. Vrt. aurinkokello.
Juu mä oon nähny piirroskuvia aika-avaruudesta semmosena kaareutuvana verkkosuppilona.

Mutta ota tuosta sanasta se "aika" pois. Avaruus siinä vaan kaareutuu, ei aika.

Kato kun vaikka ois pari universumia vierekkäin, niin aika on sama.

Valon nopeudessa ei ole mitään ihmeellistä. Ihan yhtälailla voitas mitata kuinka nopeasti mun kalsarit kaareutuu mustassa aukossa.
 
Mut siis miksi musta aukko on luotu? Mikä virka sillä on? Vai voiko olla niin et se musta aukko veisi toiseen maailmaan?
Jos puhutaan luomisesta eli yliluonnollisesta, niin: luin kerran kirjan "Enkelit ilmestyivät minulle", kyseessä oli yks pastori jonka kotona Jumalan enkelit vieraili usein. Iloisia ja skarppeja miehiä.
(Siis otan huomioon, että se kirja saattoi olla keksittyä humpuukia).

Jumala näytti sille pastorille Taivaan ja kertoi asioista siellä ja selosti joitakin avaruuden juttuja siinä: mustista aukoista puhui, että ne on oikeesti olemassa, mutta ne kuvastaa myös ihmistä: se joka kääntyy itsekeskeisyyteen ja katkeruuteen, niin se imaisee ja vie kaiken energian ja valon muista.

Kun taas jos on iloinen ja hyväätekeväinen, niin semmoinen säteilee ulospäin, ympäristöönsä kuten tähti.
Raamattu vahvistaa tämän "te säteilette kuin tähdet tässä maailmassa."

No mä Prismassa en säteile valoa kun näen ihmisiä pieruverkkareissa ja suutun muutenkin aika herkästi...:sneaky:
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Juu mä oon nähny piirroskuvia aika-avaruudesta semmosena kaareutuvana verkkosuppilona.

Mutta ota tuosta sanasta se "aika" pois. Avaruus siinä vaan kaareutuu, ei aika.

Kato kun vaikka ois pari universumia vierekkäin, niin aika on sama.

Valon nopeudessa ei ole mitään ihmeellistä. Ihan yhtälailla voitas mitata kuinka nopeasti mun kalsarit kaareutuu mustassa aukossa.
Jos sä tiedät paremmin kuin Einstein, niin sun tehtävä on ihan helppo. Todista toi väite, et aika on kaikkialla sama. Kun kerran tiedät, niin eihän täs mitään ihmeellistä :)
 
Jos sä tiedät paremmin kuin Einstein, niin sun tehtävä on ihan helppo. Todista toi väite, et aika on kaikkialla sama. Kun kerran tiedät, niin eihän täs mitään ihmeellistä
Sitten alan etsiä omalle kannalleni todosteita, kun joku on käyny mustassa aukossa ja ikääntyny nopeasti kuin Paula Koivuniemi Loirin hautajaiskuvissa.

Tiede heittää joskus uskomatonta kakkelia, rohkeasti. No, jotain "uutta ja ihmeellistähän" heidän on keksittävä, jotta tukirahat juoksee ja ei tule 0-tutkimusta. :)
 
vierailija
Sitten alan etsiä omalle kannalleni todosteita, kun joku on käyny mustassa aukossa ja ikääntyny nopeasti kuin Paula Koivuniemi Loirin hautajaiskuvissa.

Tiede heittää joskus uskomatonta kakkelia, rohkeasti. No, jotain "uutta ja ihmeellistähän" heidän on keksittävä, jotta tukirahat juoksee ja ei tule 0-tutkimusta.
Mut onhan toi juttu todistettu jo maassa. Niin miksi odottaa mustaan aukkoon pääsemistä?
 
No se johtui siitä kellon mekaniikasta.
Mitä lie onnetonta sekundakelloa ovat käyttäneet. Aika oli siinä kokeessa joka kohdassa sama.
Muistan joskus lukeneeni että satelliiteissa on eri aika kuin meillä maan päällä olevilla ihmisillä, kauan etsin mutta löysinpä todistuksen asiasta. Eli sinä et ikinä löytäisi navigaattorilla perille jos väittämäsi mukaan aika on kaikkialla aina sama. avaruudessa se ei ole ja mitä nopeammin kohde liikkuu sen hitaammin aika käy siellä.


”GPS-laitteiden toimintaan vaikuttaa kaksi tekijää. Ensinnäkin satelliitit liikkuvat nopeammin kuin se eräänlainen lepotila, jossa koemme Maassa olevamme. Siten siis aika satelliitissa kulkee 7 mikrosekuntia hitaammin kuin Maassa.

Asiaan vaikuttaa myös painovoimakenttä. Satelliitit sijaitsevat 20 000 kilometrin päässä Maasta. Siellä painovoiman vaikutus on vain neljäsosa Maassa vallitsevasta painovoimasta, minkä vuoksi aika kulkee siellä 45 mikrosekuntia nopeammin. Eli korjauslaskutoimituksen jälkeen satelliitissa aika kulkee 38 mikrosekuntia nopeammin kuin Maassa.

Se ei kuulosta kovin suurelta erolta, mutta kun se muutetaan etäisyydeksi, 38 mikrosekunnin ero merkitsee melkein 11 kilometrin epätarkkuutta vuorokaudessa.

Jos siis suhteellisuusteorian väittämiä ei olisi otettu huomioon GPS-laskelmissa, ilman aikakorjausta koko GPS-järjestelmä olisi käyttökelvoton.”


Joko nyt uskot? 😏

ps. Tässä on hyvä artikkeli joka auttaa hahmottamaan asian itsekullekin

 
… Eli korjauslaskutoimituksen jälkeen satelliitissa aika kulkee 38 mikrosekuntia nopeammin kuin Maassa. Se ei kuulosta kovin suurelta erolta, mutta kun se muutetaan etäisyydeksi, 38 mikrosekunnin ero merkitsee melkein 11 kilometrin epätarkkuutta vuorokaudessa.
Jos siis suhteellisuusteorian väittämiä ei olisi otettu huomioon GPS-laskelmissa, ilman aikakorjausta koko GPS-järjestelmä olisi käyttökelvoton.”


Joko nyt uskot?

ps. Tässä on hyvä artikkeli joka auttaa hahmottamaan asian itsekullekin

Toistan. Joko nyt uskot? 😙🤔
@Echo
 
Pyh, kellot reistaa
Hienoa kun jo tavallaan ”myönsit” 😁


Katsos kun esim ”Vuoren huipulla ei ole sama aika kuin vuoren juurella.

Jos vuoren huipulle laitetaan tarkka atomikello ja vuoren juurelle laitetaan tarkka atomikello niin nuo kellot käyvät eri aikaa. Molemmat kellot mittaavat kellon kohdalla vallitsevaa paikallista aikaa. Eron syynä on gravitaation vaikutus ajan kulkuun.”


Ei niissä satelliiteissa ole mitään mekaanisia tikittäviä mekaanisia kelloja. Esim
Maailman tarkin atomikello edistää tai jätättää sekunnin vain kerran 300 miljoonassa vuodessa, että nyt pulinat pois 😏

 

Yhteistyössä