Echon kristinuskoketju

Ja valitettavasti pätee sellainen sääntö, että mitä voimakkaammin uskossa, niin sen huonommin käyttäytyy. (Noo mä ärisen täällä palstalla ja haukun kaikki, mut sitä ei nyt lasketa :whistle:)

Kyse on ihan peruskäytöstavoista, kiittämisestä, huomioimisesta jne.

Huonoimmin käyttäytyviä tuttuja on tuntemamme hellarit. Niiden kans on kyl mukava puhua uskonasioista, mutta jossain vaiheessa huomaat että eivät kiitä mistään, eivät ole vastavuoroisia.

Vaikka kuinka olisi pää pilvissä, niin arjen huomaavaisuuteenkin on hyvä kiinnittää huomiota....
 
vierailija
Joo mutta mistä lähteestä paraneminen on? Tässä 2-3 vuotta sitten Sana-lehdessä eräs kristityksi kääntynyt New Agea harrastanut nainen sanoi parantuneensa aikaisemmin energiahoitojen avulla, mutta kun tuli uskoon, niin paraneminen tyssäs siihen, eli Jumala ei hyväksyny sielunvihollisen työtä. No tää nainen sai sittemmin avun Jeesukselta vaivoihinsa.

Vois tietty ajatella, että eikö paraneminen ole tärkeintä eikä se, mitä kautta paranee? Ei ole, vaan sielun pelastus menee kaiken edelle.
Monet seurakunnat vain painottavat näitä ihmeparantumisia tai kielilläpuhumista toiminnassaan ja mitä enemmän asioihin ole perehtynyt, sitä enemmän uskon että niillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen opetusten kanssa.
Niistä on tullut seurakuntien sisällä kilpailua, eli mitä suuremman "ihmeparantumiskeissin" saa ilmoille lykättyä, sitä paremman aseman ja arvonantoa muun seurakunnan taholta tulee.
Olen kiertänyt aikoinaan lähestulkoon kaikki Treen pienimmätkin fundamentalisset seurakunnat ja voin sanoa, että ne perustuvat ainoastaan "saarnaajan" henkilökohtaiseen karismaan ja suoranaiseen seurakuntalaisten huijaamiseen.
Ns ihmeparantuminen voi tapahtua kenelle tahansa, eikä asiassa ole merkitystä uskotko krisnaan tai jeesukseen.
Asia riippuu siitä minne olet syntynyt ja minkälaiseen uskonnolliseen genreen.
 
Eikös nykyisin pidä jättää synnit vähemmälle ja keskittyä henkiseen kasvuun?
Synnit on niin last season! Mut vakavasti puhuttuna, ne onkin. Kun se syntihomma menee vaan siihen, et kytätään toisia, käräytetäön ne papeille ja ollaan itte nii autuaita sitten, kun paha on kirkon portailla mestattuna. Tai vältellään niitä syntejä ja unohdetaan se henkinen kasvu, Jumalan rakkaus ja pyrkiminen kohti hyvää.
Kyllä tuossa nykyisessä, armorakkautta-vaikka-väkisin, on omat hyvät puolensa.. Tai, ehkä ne tuomitaan eri tavalla taivaan porteilla.. Kukapa sen tietäisi.
On siinä armorakkaus-jutskassa hyvät puolensa joo. Nyt ei ainakaan voi sanoa etteikö kristillinen seurakunta julista rakkautta. Sitä tulee joka tuutista.

Mutta kun Raamattu on paljon muutakin. Varoitusta, lohdutusta, kehoitusta, jne.
 
Deleted member 149094
On siinä armorakkaus-jutskassa hyvät puolensa joo. Nyt ei ainakaan voi sanoa etteikö kristillinen seurakunta julista rakkautta. Sitä tulee joka tuutista.

Mutta kun Raamattu on paljon muutakin. Varoitusta, lohdutusta, kehoitusta, jne.
Kyllä se muakin välillä vähän puudutti, semmoinen yliampuva rakkaus. Ei meitä suomalaisia ole semmoseen tehty. Tai meidän ikäisiä vielä. No, ensimmäinen rakkauvesta puhuvahan laitettiin paaluun roikkumahan!
En ole itseasiassa paljoa Raamattua lukenut, tekosyitä on miljoona. Mutta joo, paljon siellä kaikkea ihmeteltävää löytyy!
 
Monet seurakunnat vain painottavat näitä ihmeparantumisia tai kielilläpuhumista toiminnassaan ja mitä enemmän asioihin ole perehtynyt, sitä enemmän uskon että niillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen opetusten kanssa.
Niistä on tullut seurakuntien sisällä kilpailua, eli mitä suuremman "ihmeparantumiskeissin" saa ilmoille lykättyä, sitä paremman aseman ja arvonantoa muun seurakunnan taholta tulee.
Olen kiertänyt aikoinaan lähestulkoon kaikki Treen pienimmätkin fundamentalisset seurakunnat ja voin sanoa, että ne perustuvat ainoastaan "saarnaajan" henkilökohtaiseen karismaan ja suoranaiseen seurakuntalaisten huijaamiseen.
Ns ihmeparantuminen voi tapahtua kenelle tahansa, eikä asiassa ole merkitystä uskotko krisnaan tai jeesukseen.
Asia riippuu siitä minne olet syntynyt ja minkälaiseen uskonnolliseen genreen.
Juu, siis ihmeet tulevat elävän Jumala-suhteen ja uskon kylkiäisinä, eivät ole itsetarkoitus.

Eräs uskova puhuja kritisoi voimakkaasti tätä paranemis/ihme-kohkausta näin:

Raamatussahan on lause:"Jotka Herraa odottavat, he saavat uuden voiman".
Megakokouksissa se menee nykyisin "Jotka voimaa odottavat, saavat uuden herran." Eli heillä se herra ei ole enää Jeesus, vaan joku...kohkaus.
Vältän sanomasta hätäisesti em.ilmiötä sielunvihollisen työksi, koska joskus voi noissa kokouksissa oikeakin Jumalakin parantaa, mutta sen sanon että ihmisen psyykkisten voimien osuuskin on megakokouksissa suuri.

Mutta siitä olen edelleen varma, että vaikka saatana parantaa eri uskonnoissa, niin Jeesuksen työ on se ainut, oikea versio.
 
Ja usein käy niin, että Jumala oikeasti on mukana jonkun liikkeen syntyvaiheissa. Ihmisiä tulee uskoon, spontaaneja paranemisia.
Mut uskovat on maailmanmestareita tekemään siitä hommasta kaavan. Ja herätys kuihtuu.

Olen käynyt Nokia-missiota seuraamassa Markku Koivisto- vaiheen alussa ja lopussa.
-alkuvaihe: olin Nokian kirkossa, Koivisto todella nöyrästi ja sydämestään kutsui ihmisiä uskontielle. Kosketti syvästi.
-loppuvaihe: megakokous Tampereella jossain isossa hallissa jossa musiikki pauhasi, Koivisto puhui tuntikausia jotain... höttöä. Ihmettelin kun mikään ei mua koskettanut siellä.
....kohta luinkin uutisista että miestä epäiltiin homoilusta, ja lääppimisestä.
 
vierailija
Juu, siis ihmeet tulevat elävän Jumala-suhteen ja uskon kylkiäisinä, eivät ole itsetarkoitus.

Eräs uskova puhuja kritisoi voimakkaasti tätä paranemis/ihme-kohkausta näin:

Raamatussahan on lause:"Jotka Herraa odottavat, he saavat uuden voiman".
Megakokouksissa se menee nykyisin "Jotka voimaa odottavat, saavat uuden herran." Eli heillä se herra ei ole enää Jeesus, vaan joku...kohkaus.
Vältän sanomasta hätäisesti em.ilmiötä sielunvihollisen työksi, koska joskus voi noissa kokouksissa oikeakin Jumalakin parantaa, mutta sen sanon että ihmisen psyykkisten voimien osuuskin on megakokouksissa suuri.

Mutta siitä olen edelleen varma, että vaikka saatana parantaa eri uskonnoissa, niin Jeesuksen työ on se ainut, oikea versio.
Itse taas uskovaisena mietin Jeesuksen sanomaa siitä, että hänellä on muitakin laumoja paimennettavana ja sitä, etteikö kaikkien uskontojen sanoma ole hyvin samankaltainen toistensa kanssa.
Hyvän ja mielekkään elämäntavan löytäminen, eli se sama periaate mikä kristinuskossa mainitaan, tee lähimmäisillesi se minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
Tulkintoja sitten kaikista uskonnoista löydetään erilaisia, riippuen siitä halutaanko hyökätä Irakiin, tehdä pommi-isku pariisilaiseen yökerhoon taikka polttoitsemurha Tiibetin torilla.
Jokaiselle jotakin ja mitä suurempi ryhmä aatetta edistää, sitä väkivaltaisemmaksi usko muuttuu.
 
Deleted member 149094
Ja usein käy niin, että Jumala oikeasti on mukana jonkun liikkeen syntyvaiheissa. Ihmisiä tulee uskoon, spontaaneja paranemisia.
Mut uskovat on maailmanmestareita tekemään siitä hommasta kaavan. Ja herätys kuihtuu.

Olen käynyt Nokia-missiota seuraamassa Markku Koivisto- vaiheen alussa ja lopussa.
-alkuvaihe: olin Nokian kirkossa, Koivisto todella nöyrästi ja sydämestään kutsui ihmisiä uskontielle. Kosketti syvästi.
-loppuvaihe: megakokous Tampereella jossain isossa hallissa jossa musiikki pauhasi, Koivisto puhui tuntikausia jotain... höttöä. Ihmettelin kun mikään ei mua koskettanut siellä.
....kohta luinkin uutisista että miestä epäiltiin homoilusta, ja lääppimisestä.
Niijoo. Homous on syntiä, syntinen ei saa opettaa ja synnitön heittäköön sen ekan kiven.
Tuo keskimmäinen on lähinnä ihmisten mielissä kai.
 
vierailija
Ja usein käy niin, että Jumala oikeasti on mukana jonkun liikkeen syntyvaiheissa. Ihmisiä tulee uskoon, spontaaneja paranemisia.
Mut uskovat on maailmanmestareita tekemään siitä hommasta kaavan. Ja herätys kuihtuu.

Olen käynyt Nokia-missiota seuraamassa Markku Koivisto- vaiheen alussa ja lopussa.
-alkuvaihe: olin Nokian kirkossa, Koivisto todella nöyrästi ja sydämestään kutsui ihmisiä uskontielle. Kosketti syvästi.
-loppuvaihe: megakokous Tampereella jossain isossa hallissa jossa musiikki pauhasi, Koivisto puhui tuntikausia jotain... höttöä. Ihmettelin kun mikään ei mua koskettanut siellä.
....kohta luinkin uutisista että miestä epäiltiin homoilusta ja lääppimisestä.
Kävin myös Koiviston kokouksissa ja näin ne sairastuneet etsimässä parannusta.
Sama porukka tuli pyörätuolilla ja keppien avulla sisään ja lähti samalla varustuksella ulos kokousten jälkeen.
Kolehtia kerättiin kyllä kaikilta, mutta oma uskoni koki taka-iskun kun yksi tuttavani yritti mennä keskustelamaan Koiviston kanssa.
Hänet pysäytti Koiviston kämmen, joka psytyynnostettuna kertoi että herra saarnaajalla oli sillä hetkellä parempaa tekemistä kuin keskustella seurakuntalaisensa kanssa hänen henkisestä hädästään.
 
Itse taas uskovaisena mietin Jeesuksen sanomaa siitä, että hänellä on muitakin laumoja paimennettavana ja sitä, etteikö kaikkien uskontojen sanoma ole hyvin samankaltainen toistensa kanssa.
Hyvän ja mielekkään elämäntavan löytäminen, eli se sama periaate mikä kristinuskossa mainitaan, tee lähimmäisillesi se minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
Tulkintoja sitten kaikista uskonnoista löydetään erilaisia, riippuen siitä halutaanko hyökätä Irakiin, tehdä pommi-isku pariisilaiseen yökerhoon taikka polttoitsemurha Tiibetin torilla.
Jokaiselle jotakin ja mitä suurempi ryhmä aatetta edistää, sitä väkivaltaisemmaksi usko muuttuu.
Ei. Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä. Miksi tarvittiin lähetyskäskyä - olihan maapallo silloin jo uskontoja täynnä?

Kristinusko on muut poissulkeva uskonto, ja sanoo olevansa ainut oikea.

Jos joku harras buddha, hindu, New Age-tyyppi alkaa vaikka levitoimaan/olemaan oman uskontonsa fiiliksissä, ja siihen lähistölle lykätään vaikka finninaamaisten, innokkaiden Jeesus-nuorten porukka rukoilemaan sen tyypin puolesta, niin sen pakanauskonnon harrastajan energiat on jumissa.

Tämä on todellisuutta. :)
 
Kävin myös Koiviston kokouksissa ja näin ne sairastuneet etsimässä parannusta.
Sama porukka tuli pyörätuolilla ja keppien avulla sisään ja lähti samalla varustuksella ulos kokousten jälkeen.
Kolehtia kerättiin kyllä kaikilta, mutta oma uskoni koki taka-iskun kun yksi tuttavani yritti mennä keskustelamaan Koiviston kanssa.
Hänet pysäytti Koiviston kämmen, joka psytyynnostettuna kertoi että herra saarnaajalla oli sillä hetkellä parempaa tekemistä kuin keskustella seurakuntalaisensa kanssa hänen henkisestä hädästään.
Mulle ja mun miehelle kävi samoin! Tää oli loppuvaiheessa Koiviston aikaa.
Oltais menty yhdestä asiasta rukoiltavaksi, mutta tää käänsi selkänsä ja alkoi harpooa johonki rappusiin ja pois. Eikä me nyt mitenkään vastenmielisiä olla :sneaky:

Tietty voihan sillä olla oikeastikin kiireitä. Ja rukousjono voi olla pitkä ja uuvuttava. Mutta jäi jotenkin kolkko olo.
 
vierailija
Ei. Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä. Miksi tarvittiin lähetyskäskyä - olihan maapallo silloin jo uskontoja täynnä?

Kristinusko on muut poissulkeva uskonto, ja sanoo olevansa ainut oikea.

Jos joku harras buddha, hindu, New Age-tyyppi alkaa vaikka levitoimaan/olemaan oman uskontonsa fiiliksissä, ja siihen lähistölle lykätään vaikka finninaamaisten, innokkaiden Jeesus-nuorten porukka rukoilemaan sen tyypin puolesta, niin sen pakanauskonnon harrastajan energiat on jumissa.
Tämä on todellisuutta.
Uskoisin että ainutta oikeaa uskoa ne toitottaa intiassakin.
Riippuu tietenkin siitä missä sattuu syntymään.
Me synnyimme suomessa, joten kristinusko on looginen ratkaisu.
En kuitenkaan uskoisi Jumalaa niin vähämerkitykselliseksi, että hän rajoittaisi hyvän elämän kaavaa vain osaan maapallosta ja ihmiskunnasta.
Aika kusipäiseltä tuntuisi toiminta jossa puolet maapallon väestöstä heitettäisiin hevonhelvettiin väärinuskomisen seurauksena.
Jotai suuruutta maailmankaikkeuden luojalta odottaisi, ainakin hieman enemmän kuin luoduiltaan jotka tuomitsevat toisella tavalla Jumalaan uskovat suoraapäätä helvettiin.
Anna nyt Jumalallekin jotain tekemistä ihmisen kuoleman jälkeiseen aikaan :)
 
Mä haluan kaikessa vain totuutta, koska en halua rakentaa elämää valheen varaan. Mö en käyttäisi sekuntiakaan valheeseen, koska elämä on lyhyt elämiseen valheessa.
Uskovanakin käytän jokaisen uskovan puheet ja Raamatun lauseet arvointiseulan läpi.

Jos kaikki tiet veisivät Jumalan luo, niin sitten menisin sen löydöksen mukaan.
Mutta kun käytäntö on osoittanut että oikeasti niin ei ole.
Jeesus on pomo. Ainut Jumala.
 
vierailija
Mä haluan kaikessa vain totuutta, koska en halua rakentaa elämää valheen varaan. Mö en käyttäisi sekuntiakaan valheeseen, koska elämä on lyhyt elämiseen valheessa.
Uskovanakin käytän jokaisen uskovan puheet ja Raamatun lauseet arvointiseulan läpi.

Jos kaikki tiet veisivät Jumalan luo, niin sitten menisin sen löydöksen mukaan.
Mutta kun käytäntö on osoittanut että oikeasti niin ei ole.
Jeesus on pomo. Ainut Jumala.
Meille kyllä, mutta ei mulla ole kanttia mennä sanomaan että hyvää elämää omassa uskonnollisessa kultturissaan elävät ihmiset olisivat jotenkin väärässä ja joutuisivat kuolemansa jälkeen helvettiin.
Mikä uskonnon tarkoitus on?
Mielestäni se, että elää hyvää elämää, ei vahingoita muita saavuttaakseen sen hyvän elämän ja pystyy elämään sopusoinnussa itsensä ja muiden kanssa.
Mitä merkitystä sillä on mihin Jumalaan uskoo, jos tekee elämässään hyviä asioita?
Jeesus opettaa tekemään hyvää ja ottamaan vastuun omista teoistaan ja jos jokin muu uskonto opettaa samoin, eikö heillekin kuulu kuolemansa jälkeen "taivaan laitumet"?
Jos ei niin miksi ei, mielestäsi?
 
vierailija
Mä haluan kaikessa vain totuutta, koska en halua rakentaa elämää valheen varaan. Mö en käyttäisi sekuntiakaan valheeseen, koska elämä on lyhyt elämiseen valheessa.
Uskovanakin käytän jokaisen uskovan puheet ja Raamatun lauseet arvointiseulan läpi.

Jos kaikki tiet veisivät Jumalan luo, niin sitten menisin sen löydöksen mukaan.
Mutta kun käytäntö on osoittanut että oikeasti niin ei ole.
Jeesus on pomo. Ainut Jumala.
eksie piä Jessen faijaa minään? luulin että se on ylipiällikkö
 
Meille kyllä, mutta ei mulla ole kanttia mennä sanomaan että hyvää elämää omassa uskonnollisessa kultturissaan elävät ihmiset olisivat jotenkin väärässä ja joutuisivat kuolemansa jälkeen helvettiin.
Mikä uskonnon tarkoitus on?
Mielestäni se, että elää hyvää elämää, ei vahingoita muita saavuttaakseen sen hyvän elämän ja pystyy elämään sopusoinnussa itsensä ja muiden kanssa.
Mitä merkitystä sillä on mihin Jumalaan uskoo, jos tekee elämässään hyviä asioita?
Jeesus opettaa tekemään hyvää ja ottamaan vastuun omista teoistaan ja jos jokin muu uskonto opettaa samoin, eikö heillekin kuulu kuolemansa jälkeen "taivaan laitumet"?
Jos ei niin miksi ei, mielestäsi?
Jaahas, väittelyksi menee tääki ketju.
Sori jos en jaksa tänään kauheesti väitellä. :)
Enkä halua aina höpistä samoja asioita, vaikka tää usko kestää kyl tarkastelun.

Elämä pakanajumalan kanssa, ilman oikeaa Jumalaa on..
-hoitomuoto joka tehoaa jonkin verran, mutta joka tekee lopulta kuolettavan syövän
-luulet olevasi hyvissä naimisissa mutta puoliso höylää tuolla Visaa ja muita muijia (no nykyihminen sanoo:en halua tietää mitä puolisoni edes harrastaa. :cautious:
...)
-ystävä joka hymyilee sulle, mutta koko ajan toimii selän takana sua vastaan
-vanhempasi eivät ole niitä, joita väittävät olevansa. Isäsi ei ole isäsi.

Ihmisellä on oikeus tuntea oikea Jumala. Isänsä, tekijänsä. Se on maailman tärkein yhteys.

Jos ihminen palvoo joitain demoneja = raadolta näyttäviä zombieita jotka ottavat erilaisia maireita hahmoja (vieraan uskonnon jumaluus, ufot, vainajat), vihaavat tätä ihmistä ja haluavat helvettiin, niin ei ne kovin kummosia kaveria ole.

Mutta kristinuskon Jumala hallitsee kaikkea, vaikka näyttäisi että Hän on kaukana, tai on maailmassa häviöllä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä ajattelen niin että synti maailmassa on kuin mun kukkapenkki joka kevät: siinä rehottaa monia eri rikkaruohoja, enkä aina kaikkea pysty hallitsemaan kesän aikana. Rikkaruohot leviävät ilmassa, maan alla, kengissä...

Maailman on pahan vallassa, sanoo Raamattu. Se on rikkaruohon saastuttama: toki oikeita kukkia pilkistää jossain, mut harvakseltaan...
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
Mä ajattelen niin että synti maailmassa on kuin mun kukkapenkki joka kevät: siinä rehottaa monia eri rikkaruohoja, enkä aina kaikkea pysty hallitsemaan kesän aikana. Rikkaruohot leviävät ilmassa, maan alla, kengissä...

Maailman on pahan vallassa, sanoo Raamattu. Se on rikkaruohon saastuttama: toki oikeita kukkia pilkistää jossain, mut harvakseltaan...
näinhän se on mutta me voidaan jokainen vaikuttaa vain omaan käytökseemme
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Musaa.
Mä en seurakunnissa tykkää kauheesti maneereista. En hymistelystä, lässyttämisestä mut en myös kaulasuoni pullottaen karjumisesta.
Mut tää Lauren Daigle laulaa kivan rennosti uskosta. Pääs muuten Billboardin 100-listalleki. (y)

 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä