E621

  • Viestiketjun aloittaja voimaton
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis miten ap:n lapset voi olla niin nössöjä jos eivät siedä sitä kyseistä ainetta? Matkustelkaa vähän maailmalla(tallinna ja tukholma ei lasketa) ja maistelkaa perunamuusia voimakkaampia ruokiakin niin eiköhän lapsesi ala sitten tottua nykypäivän ruokiin.
Et ole tosissas noin TYYYYYYYYYYHMÄÄÄÄÄÄÄ! Mä häpeän sun puolestasi moista kommenttia. Äääääääääää!!!
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Siis joo:
Ootkos aatellut mitä juustos saa ennenkuin se on paketissa :) No, Sairaushan on tuokin :)
jos kommentoit minulle, niin kirjoitin MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN KÄSITELTYÄ.

kyllä, olen ajatellut, mutta koska minulla ei tällä hetkellä ole resursseja tai voimavaroja ryhtyä kokopäivätoimiseksi luomuilija-vegaaniksi, niin nyt näin.

pikkuhiljaa muutan elintapojani parempaan, ja nyt ainakin enimpien lisäaineiden jättäminen on vienyt pois oireilun, jota lääkärit on vuosia tutkineet. usko ihan mitä haluat :)
 
ap.
Anteeksi, en ole syyttänyt ketään, sanoin vaan että jotkut varmaan syyllistyy tahtomattaan, kun niin kiivasta sanailua tulee takaisinpäin...

Meillä syödään ihan normaalia suomalaista ruokaa. Mies on onneksi hirviporukassa, joten marinoimatonta lihaa löytyy nopeasti pakastimesta. Sitä paitsi minun mielestä marinoimaton liha on ainakin täälläpäin samanhintaista kuin marinoitu. Olen vertaillut hintoja kahden suurimman ketjun liikkeissä.

Lasta on hoidettu lastenpolilla astmankin vuoksi, testit on tehty, vältetty vähän varmuuden vuoksi jo mausteita, ja koulussa syö jo ruokaa josta on otettu pois tomaatti ja muutama muu pahis, testejä on tehty, niin ja sitä ketsuppia lapsi ei edes halua syödä...

Tsemppiä muille, jotka jaksavat tätä lisäainetta vältellä. Olen samaa mieltä kuin joku ylempänä että ei se varmaan aikuisellekaan terveellistä ole.
 
tästä apua
Minä käytän Pycnogenolia. Ostin sitä alunperin maksaläiskieni vuoksi ja huomasin että se auttaa myös vatsaoireisiini. Mulla tulee yleensä hirveät vatsanväänteet glutamaatista.
En jaksaisi aina valmistaa kaikkea alusta alkaen, joten välillä tulee sorruttua valmisruokiin. Suosittelen kokeilemaan.

http://ssl.terveysasema.com/index.php?main_page=product_info&cPath=138_100&products_id=587&zenid=48f4bb82c9a76a097c0a628705959ed1
 
KYLLÄPÄ TÄÄLLÄ ON NYT JOITAIN TYPERIÄ KOMMENTTEJA AIHEESTA!! |O

Mutta ymmärrän ap lastesi tilanteen täysin!! Itse en voi käyttää yhtään arominvahventeita. Jos syön tilanne on tämä: kova päänsärky, ripuli, tosi huono olo (jopa oksentelu), kylmän hikinen olo.
Aineen välttelyn tekee hankalaksi se, että sitä käytetään monilla kauppanimillä. Tulostin netistä listan, mikä kulkee lompakossa kauppareissuilla. Laita hakusanaksi arominvahvenne; oli joku paula kotikokkeli tms. se sivusto, mistä tuon hyvän listan löysin.

Tämä yliherkkyys on muutenkin hankala, sitä on vaikea ihmisten jostain syystä käsittää, kuten täälläkin huomattiin!!?? Helposti saa nirson tai jopa hullun leiman.. :) Ja tärkeä juttu vielä: aspartaami on arominvahventeiden sukulainen, josta mulle tulee samat oireet!! Oletko huomannut tätä lapsillasi?
Tästä aiheesta voisin kirjottaa paljon..
-
 
melkein varma...
Alkuperäinen kirjoittaja voimaton:
Ikäviä oireita tuli lapsille, kun he alkoivat saada koulussa puolivalmisteita. Viime kesään asti he saivat kotiruokaa. E621 niminen arominvahvenne aiheuttaa oireet. Tytöllä koskee koulun jälkeen jatkuvasti mahaan ja väsyttää, pojalla on ihottumaa ja suolisto-oireita ja päänsärkyä. Kotona näitä oireita ei ole ja loma-aikoina ihottumatkin paranee. Kotona ei käytetä valmiiksi marinoituja lihoja eikä juuri valmisruokia eikä puolivalmisteita. Koulussa tehdään mahdollisimman halpaa ruokaa. (enimmäkseen puolivalmisteita)

Tietääkö suomalaiset millaisia mössöjä kaupat ovat pullollaan? Ja mitä nämä lisäaineet, erityisesti tämä glutamaatti aiheuttaa erityisesti (herkille) lapsille? E621 löytyy tosi monesta paikasta. On samanhintaista ottaa se marinoimaton liha, jos sitä ostaa. Hunajamarinoitu broileri on listan kärkipäässä...
No meillä myös on ihmetelty jo parikin kuukautta, että mikä koulussa oikein mättää... Oireilu alkoi koulusta lähtiessä pahoinvointeina eli etovina oloina silloin tällöin, kummallisia mahakipuja on myös ollut toisinaan samalla. Ja poissaolopäivien määrä sen kuin kasvaa! Taannoin tajusin lapsen valittaessa siitepölyallergiaoireitaan, että tätähän olen kuunnellut jo pitkin talveakin- mitäs allergisoivaa muuta siellä koulussa voisi olla? Tavalliset eläin- ja ruoka-allergiaoireet on tutkittu ja tuo monta vuotta vanha siitepölyjuttukin varmistettiin jo. Kotiruokaa (eli ei paljoakaan E621:tä) meidän lapsi on myös syönyt viime kesään asti. Espoon kaupunkihan ei enää ensi syksynä käytä natriumglutamaattia kouluruuassa, koska vanhemmilta on ilmeisesti tullut niin paljon kielteistä palautetta... Samaa harkitaan ymmärtääkseni myös Helsingissä, Vantaalla ja Kauniaisissa.
 
vierailija
QUOTE="hmm, post: 15224176"]
no en mä mitään kummempia ohjeita pysty jakamaan. mahdollisuuksien mukaan ostan kaikkea luomuna tai mahdollisimman vähän käsiteltynä. esim semmonen juusto vielä menee, missä on yksi lisäaine, mutta ei mitään valmiita mössöjä, tai useampaa lisäainetta. väitetään, että noi E400 ja E600 ryhmät olis kaikista pahimpia.

tää on mullakin vasta suhteellisen aluillaan, täytyy tutkia lisää, mutta jokapäiväset säryt ainakin on loppuneet. se on vaan ikävää, kun noita lisäaineita tuntuu olevan ihan joka jutussa..
[/QUOTE]
luultavasti vie ajanmyötä muistin, koska niiden vastavaikuttajaa määrätään niin monelle "muistisairaalle", kuten memantiinia, varsinkin käytöshäiriöisille.
 
vierailija
QUOTE="hmm, post: 15224176"]
no en mä mitään kummempia ohjeita pysty jakamaan. mahdollisuuksien mukaan ostan kaikkea luomuna tai mahdollisimman vähän käsiteltynä. esim semmonen juusto vielä menee, missä on yksi lisäaine, mutta ei mitään valmiita mössöjä, tai useampaa lisäainetta. väitetään, että noi E400 ja E600 ryhmät olis kaikista pahimpia.

tää on mullakin vasta suhteellisen aluillaan, täytyy tutkia lisää, mutta jokapäiväset säryt ainakin on loppuneet. se on vaan ikävää, kun noita lisäaineita tuntuu olevan ihan joka jutussa..
luultavasti vie ajanmyötä muistin, koska niiden vastavaikuttajaa määrätään niin monelle "muistisairaalle", kuten memantiinia, varsinkin käytöshäiriöisille.
[/QUOTE]
Ja kotiväelle!
 
vierailija
QUOTE="hmm, post: 15224176"]
no en mä mitään kummempia ohjeita pysty jakamaan. mahdollisuuksien mukaan ostan kaikkea luomuna tai mahdollisimman vähän käsiteltynä. esim semmonen juusto vielä menee, missä on yksi lisäaine, mutta ei mitään valmiita mössöjä, tai useampaa lisäainetta. väitetään, että noi E400 ja E600 ryhmät olis kaikista pahimpia.

tää on mullakin vasta suhteellisen aluillaan, täytyy tutkia lisää, mutta jokapäiväset säryt ainakin on loppuneet. se on vaan ikävää, kun noita lisäaineita tuntuu olevan ihan joka jutussa..
luultavasti vie ajanmyötä muistin, koska niiden vastavaikuttajaa määrätään niin monelle "muistisairaalle", kuten memantiinia, varsinkin käytöshäiriöisille.
[/QUOTE]https://www.mediuutiset.fi/uutiset/rovaniemen-geriatrian-osaamiskeskus-avautui/1448aadd-e206-39fb-818b-fc60a6e04daa
 
vierailija

Yhteistyössä