E:t pois, milloin ekat menkat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wannabemami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wannabemami

Vieras
Heips,

Täällä kolmekymppinen pariskunta haaveilee omasta vauvasta. Olen jo jättänyt e-pillerit pois, mutta vielä käytetään kortsua ehkäisynä. Ajateltiin noudattaa ohjeita siitä, että pitäisi odottaa ainakin ekat kuukautiset ilman e-pillereitä ennen kuin jättää ehkäisyn kokonaan pois. No nyt olisi ekojen kuukautisten jo pitänyt tulla ja kohta olisi toisten kuukautisten aika. Eipä vaan ole mitään tapahtunut. Millaisia kokemuksia teillä on, milloin on tullut ekat kuukautiset? Milloinkohan kannattaa ottaa yhteyttä lekuriin, eikös kuukautiskierto voida käynnistää keltarauhashormonilla? Vai uskaltaisiko sitä vaan alkaa yrittää raskautta?

.. terkkari sanoi, että voi heti yrittää kun on jättänyt e-pillerit pois. Tuo sääntö oli kait (?) sitä varten, että ennen vanhaa pystyttiin varmemmin arvioimaan raskauden kesto.

Mulle tuli ekat menkat ihan normaalisti normaalilla aikataululla. Tosin mun kierto ennen pillereitä oli aika sama kun pillereiden kanssa. Eli muistatko mikä oli sun ns. luonnollinen kierto?

Jos kuukautisten puuttuminen askarruttaa, niin voihan sitä aina soittaa neuvolaan.

Mua taas neuvoi gynekologi odottamaan ensimmäisiä "oikeita" kuukautisia, samoin luontaisia hoitoja opiskeleva ystäväni. Ensimmäinen kai juuri tuon raskauden keston arvioinnin helpottamiseksi ja jälkimmäinen siksi, että hormoneja ehtisi poistua kehosta ennen raskautumista.

Mun ekat menkat tulivat melkolailla sittemmin vakiintuneen kierron mukaisesti. Eka kierto oli 35 päivää ja sen jälkeen on ollut kierrot 30-32 päivää sekä yksi 53 päivän megakierto (jolloin luulin jo olevani raskaana). Yritystä on nyt takana alkuvuodesta lähtien, toivottavasti kohta tärppää niin meillä kuin teilläkin :)

Mulla meni puoli vuotta ilman menkkoja ja sitten otin yhteyttä lääkäriin. Yleinen ohje on että 6 kk ilman menkkoja niin sit yhteys lääkäriin. Tietysti jos olette innokkaita alottamaan yrittämisen niin tuo puoli vuotta on aika pitkä aika, ei kai ne vihastu jos vaikka 3-4 kk ilman menkkoja ollut ottaisi yhteyttä. Teroluteillahan (keltarauhashormoni) ne saadaan tulemaan.

Mullekin on gynekologi sanonut kesällä, että nykyään ei mitään "ekat menkat" -sääntöä ole, vaan lähinnä ihmetteli vieläkö sekin legenda elää. Syyksi, ettei tarvitse odotella, hän sanoi että nykypäivän laitteilla pystytään havaitsemaan sikiön koko & viikot tarkasti, kun taas 80-luvulla, jolloin tämä vanha sääntö oli, ei ollut niin hyviä laitteita joten sikiön iän määrittämiseksi piti myös laskea aika kuukautisista.

Mutta asiaan. Itse jätin pillerit pois elokuussa, ja menkat tuli 43pv:n jälkeen. Ne kesti kyllä normaalia vähemmän, kaksi päivää, mutta oli muuten ihan "kunnon" menkat. Ehdin jo toivomaan että olisin raskaana, kuten kaverillani kävi että pillerien jälkeen ei menkkoja kerennyt tulemaan ollenkaan, oli heti jo raskaana :)
No me ollaan (tässä ketjussa) tällaisia hitaammin käynnistyviä :)

Oviksen jälkeenhän lämpö nousee puolisen astetta.. miten teillä on ollut lämmöt jos on eka luomukierto venynyt? Oletteko mittaileet onko lämpö kohonnut ollenkaan? Jos ovista ei tapahdu niin kohoaako lämpökään?

Yhteistyössä