E-pillereitten lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sä voit tulla raskaaksi heti pillerit lopetettuasi, mutta kandee pitää yksi kierto väliä ennen kuin ryhtyy "tositoimiin". Mulla meni 10 kk pillereiden lopettamisen jälkeen ennen kuin onnisti. Siskolla tärppäs heti. Yksilöllisistä.

Jätin pillerien syönnin kesken liuskan, kun mies vihdoinkin oli "valmis" toiselle lapselle. Sitten alkoi kuukautiset 4vrk:n jälkeen, sellaiset mitä tulee tauon aikana. Emme käyttäneet mitään ehkäisyä ja heti tulin raskaaksi ;)

Riippuu vähän mitä tarkoitat, jos sitä että kuinka pian se on biologisesti mahdollista, niin heti. Toisilla tosin kestää jonkin aikaa ennen kuin elimistö palautuu ns. normaalitilaan hormoniehkäisyn jälkeen. Itse lopetin pillerit ihan yhtäkkiä, kun halusin vauvan, ja heti tulin raskaaksi ensi yrittämällä (sattuikin ovulaatio sitten sopivasti vaikka kesken pilsuliuskan lopetin!) Jos taas mietitään siltä kannalta, että elimistö olisi "parhaassa mahdollisessa kunnossa" raskautta varten, niin kuulemma muutama kuukausi pillereiden lopettamisen jälkeen olisi vasta sopiva aika aloittaa yrittäminen. Naisen elimistö olisi ikään kuin "palautunut hormoneista" tuolloin, ja vauvalle parhaat "olosuhteet"...

Mä tulin ihan heti kun lopetin, olin syöny 10 vuotta pillereitä tauotta, ja naps, heti kertalaakista :D Mutta aivan normaalia on myös että menee puolikin vuotta, itse olin myös asennoitunut siihen, joten tuli raskaus kuitenkin "yllättäen" vaikka pillerit tietoisesti lopetinkin :)

Olin käyttänyt yhtäjaksoisesti pillereitä 5 vuotta ennen ensimmäistä raskaustoivetta ja raskauksien välissä käytin pillereitä 9 kk (lasten ikäero 2 vuotta). Molemmat raskaudet tärppäsivät toisella pillerittömällä kierrolla. En koskaan ajatellut, etteikö olisi ryhdytty "tosi toimeen" heti kun pillerit pois jätin eli oman kokemuksen perusteella en suosittelee mitään "elimistön puhdistautumisaikaa" ennen yritystä. En usko, että hormoneja mitenkään "jää" elimistöön pidemmäksi aikaa, jos kerta raskaaksi tulee (eli munasolu irtoaa normaalisti).

sitten monessa paikassa on että pitää pitää tauko ja oon seuraillu kirjotuksia niin monella menee kesken jos heti tärpää että en tiiä minäkään miten menettelis...olen myös kuullu että hormeeneja on elimistössä puolenvuodenkin jälkeen lopettamisesta..

Mikähän sitten on totuus, pitäisikö pitää tauko pillereiden lopettamisen jälkeen ennen hankkiutumista raskaaksi, vai ei? Jos nyt ei mietitä sitä että raskaaksi kuitenkin voi biologisesti tulla helpostikin heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Mutta muuten, kumminko on parempi, jos ajatellaan "äitiä ja lasta"?

Sitä yhtä normaalia kuukautiskiertoahan suositellaan pillereiden lopettamisen jälkeen siksi, että laskettu aika olisi luotettavampi! En oo koskaan kuullu että sen takia pitäisi taukoa pitää, että jää hormoneja pillereistä.... :whistle:
Mutta kun kysyin sitten tuota la-juttua neuvolassa (koska tulin heti raskaaksi), sanottiin mulle, että se pätee vaan sillon, jos on epäsäännöllinen kierto, mutta yleensähän pillereillä, tai ainakin parhaassa tapauksessa kierto toimii päivän tarkkuudella, joten senkään takia ei tarvitse sitä yhtä kiertoa jäädä odottamaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 14:19 jaa kirjoitti:
Siis... Elimistöön ei jää ylimääräisiä hormoneja pyörimään pillereiden jälkeen? Kuinka pian ne sitten poistuvat elimistöstä, nuo pillerihormonit?

hormoonit poistuvat elimistöstä parin päivän aikana. Näin ainakin mulle on kerrottu.. Eihän antibiootistakaan esim. jää elimistöön pitkäksi aikaa vaikuttavia aineita, verrattavissa toisiinsa..

Kiitos vastauksesta. Mistä sitten johtuu että, vaikka pillerihormonit ovat poistuneet elimistöstä, niin kuukautiset ei välttämättä kuitenkaan ole normaalit vielä moneen kuukauteen pillereiden lopettamisen jälkeen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 18:57 jaa kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Mistä sitten johtuu että, vaikka pillerihormonit ovat poistuneet elimistöstä, niin kuukautiset ei välttämättä kuitenkaan ole normaalit vielä moneen kuukauteen pillereiden lopettamisen jälkeen?
Eiköhän se johdu pikemminkin siitä hormonien "puutteesta" kuin että niitä olisi jäänyt. Ja toki kuukautiskierto voi mennä sekaisin, kun se ensin toimii pillereillä kuin aseman kello, mutta sitten ne lopetetaan. Eihän monellakaan ilman pillereitä ole kovin säännöllinen kierto.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 18:57 jaa kirjoitti:

Pillerit saattavat usein sekoittaa hormoonitoiminnan. Syytä en sitten siihen tiedä, kai se johtuu siitä, että pillerithän aiheuttavat sinulle keinotekoiset kuukautiset ja omat munasarjasi ovat "prinsessan unessa". On varmasti yksilöllistä, kuinka äkkiä oma hormoonitoiminta palautuu.

Yhteistyössä