e-pillereistä,tärkee!

• Viestiketjun aloittaja jutta
  • Ensimmäinen viesti
me
Olisi tosiaan mukava kuulla. Itse oon nyt syönyt kolme liuskaa perän jälkeen ja pohdin, jatkanko vielä vai pidänkö tauon välillä. Outoa, ettei lääkäri antanut mitään ohjetta. Sanoi vaan, että pms-oireet helpottuu, kun syön pillereitä ilman taukoja. Enkä tajunnut edes kysyä...

Jossu
Itse syön aina kolme putkeen ja sitten menkat. Joskus lääkärin muistan sanoneen,et olis hyvä antaa paikkojen ""puhdistua"" n 3kk välein. Onko teil ollut ongelmia välivuodosta? Itsellä on vähäistä ja välillä se kyllä kieltämättä häiritsee.

Essi
Minäkin olen syönyt pari vuotta kolme putkeen ilman välivuotoja. Sitten tulikin ongelmia alavatsan kanssa, ja kun kerroin lääkärille, että menkat otin viimeksi kaksi liuskaa sitten ja nyt kolmatta syödään, niin sain kyllä jonkinmoisen saarnan. Mutta mitään TODELLISTA syytä siihen, miksi joka liuskan jälkeen pitäisi antaa vuodon tulla, hän ei sanonut. Eihän se limakalvo mitenkään ""likainen ole"", ei menkoilla ole mitään terveyttä edistävää vaikutusta. Tietenkin tuo kolme liuskaa on maksimi, mutta eihän esimerkiksi kierukan kanssa tule joillakin vuosikausiin menkkoja!

Nyt olen kuuliaisesti ottanut menkat kolmen viikon välein, ihan siksi ettei lääkäri pääse syyttämään alavatsakipujani liian pitkistä vuotoväleistä. Elimistö on nyt rauhoittunut, ja tammikuusta aloitan taas kolmen liuskan tahdin, se on minulle paras systeemi; ei pms-oireita, ei veriarvojen huonontumista jne..voin paljon paremmin näin!

Tuula
Mulla on ollut hormonikierukka nyt kuusi vuotta, eikä menkkoja koko aikana.

Kyllä elämä on mukavaa ilman kuukautisia, en vaihtaisi enkä usko että siitä on yhtään mitään haittaa, tuskin näitä muuten laitettaisiin.

()
Mulle on joskus sanottu, että pillereitä syödessä tulisi antaa kuukautiset tulla normaalisti joka kk. Ja että välillä olisi hyvä pitää kokonaan pillerittömiä kuukausia ja antaa oman hormoonitasapainon palautua.

piu
Ei missään nimessä välillä mitään pillerittömiä kuukausia! Ei siinä hormonitasapaino mitään tasaudu vaan menee aivan sekaisin! Oman hormonitoiminnan palautuminen ja tasaantuminen pillereiden lopetuksen jälkeen voi kestää noin 6 kk eikä siitä hyödy mitenkään, jos pitää pillereiden syönnin välillä taukokuukausia; päin vastoin, siitä on enemmänkin haittaa.

Luonnollisintahan se on, jos menkat antaa tulla normaalin kierron mukaisesti. Ei siitä kuitenkaan mitään haitaa ole, jos syö pari kolme liuskaa yhteen menoon, mikäli kroppa sen vain sallii (ei välivuotoja tms.). Mm. menkkakivuista ja pms-oireista kärsiville useamman laatan putkeen syönnistä on etua.

Erika
Kannattaa myös muistaa, että menkat eivät ole oikeat menkat pillereiden kanssa, sillä munasolua ei ole kypsynyt, eikä myöskään elimistön oma keltarauhastuotanto ole käynnistynyt samoin kuin luomuna. Siksi noista menkoista on vielä vähemmän hyötyä kuin luomumenkoista.

Kauhistuttaa ajatuskin, että joku sekoittaisi elimistönsä jojoilemalla pllerien ja luomuna olemisen välillä. ELi juuri kun sivuoireista on päässyt, ja elämä taas raiteillaan,niin herätellään elimistön oma kierto, ja kun sen sekoiluista on päästy normaaliin kiertoon, niin taas pillerit kehiin..ei hyvänen aika. Hulluksihan sitä tulisi.:)

Jossu
Onko tuo välivuoto ok kun syö kolme levyä putkeen pillereitä?Olen papaan menossa,mutta olisi ihan kiva etukäteen kuulla.Siis rusertavaa vuotoa,nytkin ollut 6pvä,kun menkkojen olisi kuulunut tulla viime viikolla.

hui...
Miksi ihmeessä syötte niitä putkeen? Tarkoittaako se sitä että n. 3 kuukautta ei tule menkkoja ollenkaan? Onhan se kätevää, mutta kuulostaa ainakin terveydelle vaaralliselta. Silloinhan tietyt hormonit on koko ajan korkealla, ja elimistö ei saa lepoa. Muutamien vuosien päästä tai aikaisemminkin saattaa tulla ""sivuoireita"" kuten migreeni tai veritulppariski saattaa kasvaa. En uskalla ajatellakaan mitä se tekee hedelmällisyydelle. Pystyykö keho enää tuottamaan tuollaisen huiputuksen jälkeen (ennenkaikkea) terveitä munasoluja?

Älkää nyt leikkikö omalla keholla! Jos haluaa siirtää kuukautisia, kannattaa neuvotella lääkärin kanssa.

lydia
Minulle lääkäri ainakin suositteli, että söisin useita laattoja putkeen, ja nimenomaan sen takia, että saisin migreenin harvemmin! Nykyään pillerit ovat niin matalahorminisia, ettei siitä vaaraa ole. Ja kyllähän tauonkin aikana ne pillerit vaikuttavat, eli ei elimistö saa sen aikana yhtään paremmin lepoa...

Ei elimistö ""tarvitse"" kuukautisia mihinkään, varsinkaan jos syö pillereitä, eivätkä ne ole edes aidot kuukautiset silloin. Vanhan kansan perua väite tuollainen on. Itse söin aikanani 3 laatta putkeen ja sitten pidin tauon.

May
Itse syön 2 laattaa putkeen. Gynekologini suositteli minulle moista kun valitin hirveitä PMS-vaivoja, ja kappas, tämä onkin auttanut ihan suunnattomasti! Nyt PMS-päiviä on korkeintaan 1 ennen menkkoja, jos sitäkään! En voisi olla tyytyväisempi.

.
Yliopiston apteekin uusimmassa lehdessä (1/2006)
on juuri tästä aiheesta artikkeli, tässä siitä ote:

”Lääketieteellisesti katsoen kuukautisia ei E-PILLEREITÄ syötäessä oikeastaan tarvita, koska yhdistelmäpillerit pitävät kohdun limakalvon ohuena ja kohdussa on siis tarpeeksi keltarauhashormonin suojaavaa vaikutusta. Mielestäni voi hyvin syödä kolme e-pilleriliuskaa peräkkäin ja pitää siteen viikon tauon, MUTTA tästä voi neuvotella oman lääkärinsä kanssa. Sama koskee ehkäisylaastaria ja emätinrengasta. Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Leena Väisälä kertoo.”

me
Eka ""kolme putkeen"" -kokeilu takana. PMS päiviä oli vähemmän! :) Siis silläkin tavalla vähemmän, että ennen vuotoa vain pari päivää aiemman neljän sijaan. Iholle tuli vähemmän ""hormonifinnejä"", itkin vain kerran, ei turvottanut, ei migreeniä...

Minullekin Gyne suositteli, vieläpä lapsettomuuteen erikoistunut gyne. En pelkää tuhoavani elimistöäni.

helou?!
Jos on taipumusta migreeniin, ei pitäisi ollenkaan alkaa syömään e-pillereitä. Se luke käyttöohjeessakin.

E-pillerit ovat ylimääräistä hormonia elimistölle. Vaikka ne helpottaisivatkin elämää, ne saattaa kuitenkin aiheuttaa esim. karvankasvua sinne minne ei pitäisi... mieheksikö silloin aletaan muuttumaan? Ei kuukautisia, ei hedelmällisyyttä, karvat kasvaa. Vaikka joku lääkäri onkin sanonut että se ei ole vaarallista, ei kannata sokeasti uskoa kaikkea.

hoitsu
Kyllä migreenikoillekin e-pillerit löytyvät. Monia merkkejä ei saa syödä ja lääkärin on EHDOTTOMASTI tiedettävä migreenistä, mutta migreeni ei aina ole ehdoton este pillereille.

Femilar
Itse olen +40 ja aloin uudelleen syödä pillereitä vuosien tauon jälkeen (kun kumppani vaihtui). Minä kysyin myös neuvoa pillereiden jatkuvasta syönnistä gynekologin vastaanotosta jossa terveydenhoitaja kertoi itse syövänsä samaa merkkiä (Femilar) ja että hän ottaa kuukautiset vain kaksi kertaa vuodessa. Siitä rohkaistuneena päätin itsekin alkaa kokeilla, juuri kamalan PMS turvotuksen takia. Nyt vasta eka kerta menossa kun syön kaksi laattaa putkeen, ja turvotus väheni heti. Niin se maailma muuttuu.

Yhteistyössä