E-pillereiden lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marikawww
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marikawww

Vieras
Täällä olis yksi uusi vauvahaaveilija. Vasta päätettiin että aletaan yrittämään. Ja tietenkin vasta kerkisin aloittaa uuden e-pilleri liuskan. Sain neuvoksi että syödä liuska loppuun koska jos jättää liuskan kesken niin voi olla että menee monta kuukautta seuraaviin kuukautisiin.

Mietinkin sitä kun olen keskustelupalstoilta lukenut että monilla on pillereiden lopetuksen jälkeen mennyt useita kuukausia seuraaviin kuukausiin. Ne joita asia koskee, niin oletteko lopettaneet sitten liuskan kesken vai..?

Itse lopetin pillerit kesken liuskan, oiskohan jääny viikko jäljelle tai jtn... Menkat tuli 54 päivän päästä. Tuokin voi varmaan olla yksilöllistä, kuten yleensäkin kierron tasaantuminen hormonaalisen ehkäisyn jälkeen on. Eli en usko, että jos lopettaa kesken liuskan, saa varautua kuukausien odotteluun... Eikähän niitä menkkoja nyt tajuttoman kauan tarvii odotella, että sitten ottaa vaan lääkäriin yhteyttä (jos ei vaikka 4 kk:n sisällä oo menkat alkanu), niin voisi saada lääkkeet, jotka käynnistää menkat ja tasoittaa kierron. Mutta sitä siis varmaan suositellaan, että ei lopettaisi kesken liuskan. Itse en vain millään malttanut odottaa... ;)

Söin pillereitä ennen yritystä aina putkeen niin, ettei oikein ollut mitään hajua mikä viikko niistä oli menossa, kun lopetin. :) Mut silti ekat menkat tuli normaalisti neljän viikon päästä, ja kierto tasoittui heti. Eihän sulla omaa hormonitoimintaa ole kuitenkaan juuri ollenkaan, lopetat ne sitten missä vaiheessa tahansa...en usko pätkääkään tuohon, että liuska pitäisi syödä loppuun.
Odoteltiin ennen yritystä yksi luomukierto, kolmannessa tunsin oviksen ja tulin raskaaksi.
Onnea sulle yritykseen, lopeta ne pillerit vaan heti kun siltä tuntuu. Oman hormonitoiminnan käynnistyminen sit kestää sen minkä kestää, et siihen voi juuri vaikuttaa. Sen vaan suosittelisin, että anna mennä pari luomukiertoa ennen yritystä. Oma elimistöni "heräsi" vasta sitten., ja muutoksen oikeasti tuntee!

Itse lopetin juuri pillerit ja lopetin ne siis sillai et söin liuskan loppuun ja tuli tyhjennysvuoto...pillereillä kierto oli sen 28 pv,nyt ekat luomumenkat tuli ja kierto oli 31 pv,joten kovin on ajallaan,ei tarvinnut sen enempää odotella.Tuohan on kovin yksilöllistä kuinka käy.Ajattelin vielä yhdet tai kahden menkat odotella ennen yrityksen aloitusta.Ehkäisynä kumi siis siihen asti.

En tiedä, onko sillä mitään vaikutusta, missä vaiheessa pillerit lopettaa. Mulla itsellä ei lopettamisen jälkeen tullut kuukautisia moneen kuukauteen, lopulta käynnistettiin lääkkein. Se riippuu käsittääkseni ihan henkilöstä.

Kauanko teillä muilla on mennyt siihen että hormonitoiminta on tasaantunut?
Lopetin renkaan käytön vuodenvaihteessa (sitä ennen 10 vuotta hormonaalista ehkäisyä). Vieläkin pukkaa finniä ja hiukset rasvottuu tosi nopeasti. Kuukautiset on onneksi tulleet hyvin säännöllisesti ja tod.näk oviskin ainakin erilaisista tuntemuksista päätellen. Välillä oli yksi väsymys+migreenikausi ja yksi kausi kun rinnat oli tosi kipeet. Nyt on sitten huimaus- väsytys- ja röyhtäylykausi.
Siis kuinka kauan teillä muilla meni että tilanne normalisoitui vai tuliko tikkuun plussa ennen kuin finnikausi ehti loppua?

Sama kans kiinnostas tietää...ite lopetin laastarit maaliskuun lopulla ja alkuun ei ollu mitään "oireita",mutta n.kk lopetuksen jälkeen näitä ihania finnejä alko pukkaamaan...tulee sinnetänne isompia ja sellasia pieniä ryppäitä...ihanaa.Tässä kuussa on huimannu aikatavalla välillä,toisinaan ihan haittaavasti.
Vielä ei ole plussaa tullut tikkuun,varsinaisesti ei edes ole ollut yritystä,mutta tästä kuusta voisi olla pieni mahdollisuus...
Kuukautiset tasaantu heti laastareitten jälkeen..ja oviksen olen tuntenut selvästi,kun olen tarkkaillut kehoani...saa nähä kuin käy! :)

Itse jätin vuosi sitten pillerit pois ja ihan kesken liuskan lopetin. Itse olin viimeiset 2-3 vuotta syönyt minipillereitä (ja sitä ennen vuosia muita pillereitä) ja kuukautisia ei ollut ollut pariin vuoteen (on normaalia minipillereissä). Kuukauden päästä lopettamisesta tuli kuukautiset ja siitä eteenpäin todella säännöllisesti. Minulle gyne on sanonut, että henkilöt joilla kuukautiskierto on ollut normaali jo ennen hormonaalisten ehkäisyjen aloitusta (jos kukaan semmoisia aikoja muistaa) niin ei niillä ihmisillä ole ongelmia myös pillereiden lopettamisen jälkeekään. Ja näin minullakin oli.

En koskaan ole ollut mikään paha finninaama, mutta kyllä otti useita kuukausia ennenkuin hiusten rasvoittuminen ja finnit&näpyt helpotti. Tosin normaaliin kiertoon ilman hormonaalista ehkäisyä ne kuuluvat minulla nykyäänkin eli leukaperät kukkii kerran kuussa...mutta suht inhimillisesti.

Alkaa väsyttää tää yli 6 kuukautta kestänyt massiivinen finnisota ja tolkuttoman nopea hiusten rasvoittuminen. Aluksi tein testejä kuviteltujen plussaoireitten takia, mut nyt olen lopettanut arvailun, koska tasan 4 viikon välein tulee täti kylään 3-5 päiväksi (aluksi oli 7 päivää ja nyt lyhentynyt kolmeen) Sitten kun ei ilmestykään niin testailen taas. (melkein tekis mieli noiden nykyisten oireiden ja satunnaisen kuvotuksen takia, mut päätin luottaa tätiin).

Täällä olis yksi uusi vauvahaaveilija. Vasta päätettiin että aletaan yrittämään. Ja tietenkin vasta kerkisin aloittaa uuden e-pilleri liuskan. Sain neuvoksi että syödä liuska loppuun koska jos jättää liuskan kesken niin voi olla että menee monta kuukautta seuraaviin kuukautisiin.

Mietinkin sitä kun olen keskustelupalstoilta lukenut että monilla on pillereiden lopetuksen jälkeen mennyt useita kuukausia seuraaviin kuukausiin. Ne joita asia koskee, niin oletteko lopettaneet sitten liuskan kesken vai..?

mie aloitin uuden liuskan mutta en syönyt kuin yhden e-pillerin ja sen jälkeen päätettiib mun kihlatun kans alkaa hankkimaan vauvaa

Viimeksi muokattu:
Minä söin liuskasta 4 pilleriä ja menkat alkoi jo muutaman päivän päästä lopettamisesta. Ovulaation tunsin n. kolmen viikon päästä. Ja mulla oli siis pillerit, joissa ei pidetä taukoa.

Yhteistyössä