Dodii, nyt kerrotte miten PERUNAMUUSSIA tehdään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätä en vaan osaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keitän perunapalat. Kaadan keitinveden pois. Otan sellaisen metallireikälevysurvimen ja muusaan sillä potut. Kaadan maitoa ja suolaa, voinokareen. Pyöräytän sekaisin pallovatkaimella, käsisellaisella siis. Lisään maitoa tarvittessa pikkulirauksen kerrallaan jos tuntuu liian tiukalta.

Lautaselle :p

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ostat Euroshopperin valmiin jauheen ja teet siitä. Lisäät vain voita ja suolaa hivenen sekaan. Thats it!

Tolleenhan se olisi näppärää. Mutta mua niin ärsyttää kun muuten olen ihan hyvä keittiössä mutta sitten tuollainen niin perus suomalainen ruoka kuin olla ja voi veetuilee mulle.
Joten miehän sen opin piruvie tekemään. Meillä syödään seuraava viikko perunamuussia kunnes mie opin tekemään sen.

Kiitos vinkeistä ja ohjeista.

Eli.... kuorit ja pilkot perunat (jauhoisia ei tarvi keittää niin pehmeiksi, kuin kovat perunat). Kaadat keitin veden pois ja laitat nokareen voita. Haet vatkaimen ja soseutat perunat rikki (vatkaimen hitain nopeus). Lisäät vähän maitoa ja suolaa (jotku laittaa myös sipulia, ite tykkään laittaa jauheena jos perunat ei oo hyvän makuisia)

Sit sekoitat. Älä vatkaa kauaa. Lisäät maitoa (suoraa purkista) kunnes se on sopivan oloista.

Mä tykkään löysästä muusista, oma äitini tekee tatinaa. Ja sauvasekoittimella saa takuuvarmaa liisteliä. Niin vähän ei osaa sekoittaakkaan, etteikö se olis liimaa kun lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ostat Euroshopperin valmiin jauheen ja teet siitä. Lisäät vain voita ja suolaa hivenen sekaan. Thats it!

Tolleenhan se olisi näppärää. Mutta mua niin ärsyttää kun muuten olen ihan hyvä keittiössä mutta sitten tuollainen niin perus suomalainen ruoka kuin olla ja voi veetuilee mulle.
Joten miehän sen opin piruvie tekemään. Meillä syödään seuraava viikko perunamuussia kunnes mie opin tekemään sen.

Kiitos vinkeistä ja ohjeista.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:

Yök.
:x

Tämän löysin marketista ja on ollut kaikista paras jauheista. Maistuu täydelliseltä ja aivan samalta kuin perunoista itse tehty, kun osaa laittaa sitä voita ja suolaa oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Kuohkean muusin saa, kun käytät Rosamundaa (niitä punakuorisia perunoita)

On kokeiltu eriperunlajikkeilla.

Mutta iiisot kiitokset kaikille vinkeistä. Pitää käydä kaupan kautta ja laittaa ukko perunankuorimistalkoisiin. Kyllä mie vielä sen oikena niksin kunnon muussin tekoon keksin. Varsinkin kun sai näin hyviä vinkkejä.

Ai niin. Mä olen kanssa kokeillut sitä Lidl:stä saatavaa muusijauhetta. On ihan kotitekoisen makuista kun lisää vähän voita sekaan. Meillä ei edes lapset huomaa eroa. Hyvä ja halpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Ai niin. Mä olen kanssa kokeillut sitä Lidl:stä saatavaa muusijauhetta. On ihan kotitekoisen makuista kun lisää vähän voita sekaan. Meillä ei edes lapset huomaa eroa. Hyvä ja halpaa.

Hmmm... pitäisköhän mun kokeilla sitä, kun ukko ei syö muusia.. Ei viitsis itelle ja pojalle tehdä muusia ja sitten vielä ukolle jotain muuta..

-Kuoritaan ja pilkotaan kattilaan Rosamunda-perunat
-HUUHDELLAAN kylmällä vedellä muutaman kerran
-Keitetään kypsiksi
-Keitinvesi pois
-Muusataan perunanuijalla
-Lisätään kuuma maito, voi ja suola

kyllä mulla onnístuu aina. oli perunalajike mikä hyvänsä. kylmää maitoa laitan sekaan, ennen kuumensin senkin mutta laiskuus iskenyt. Voita en kyllä laittaisi ihan vain sen takia, ettei ole niin rasvaista. sähkövatkaimella vatkaan. sauvasekoittimella tulee liisteriä

jos perunasosetta vatkaa liikaa tulee sitä liisteriä tärkkelysten hajotessa liikaa, samasdta syystä ei voi vatkata niillä pikavatkaajilla
käytä Rosamunda-lajiketta, saat parhaan muussin, viipaloi potut ennen keittämistä ja survo perunansurvimella ennen sähkövatkaajalla vatkausta

Yhteistyössä