Diane Novan lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi kääk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi kääk

Vieras
Olisiko kokemuksia kenelläkään?

Lopetin heinäkuussa Diane Novan käytön lähes 10:n vuoden jälkeen. Tyhjennysvuoto tuli ajallaan, mutta ensimmäiset "luomumenkat" tulivat 7 päivää "myöhässä" (juu, ehdin jo kuvitella vaikka mitä), ja seuraavat eivät vielä ole alkaneet. Muistaakseni kierto ennen pillereitä oli pitkä, joten jos alkavat ensi viikolla, on kierto asettunut melko kohdalleen/säännölliseksi.

Söin DN:iä huonoon ihoon, eivät varsinaisesti poistaneet ongelmaa, mutta pysyi kurissa. Oireina pillereiden jälkeen on ollut todella rasvainen iho ja päänahka. Finnejä ei kasvoihin ole tullut normaalia enempää, mutta kaulan ja rinnan iho on kuiva mutta rasvoittuva ja huokoset totaalisen tukossa = pientä näppylää kuin mannapuuroa... Kiusallisinta on hiusten lähteminen. Letin paksuus on oikeasti enää puolet entisestä...

Kellään muulla samoja oireita? Entä miten raskautumisen laita, ne keitä on ehkä onnistanut? :)

Noi oireet viittaa siihen, että sun oma hormoni toiminta on palautumassa, ainakin omien kokemusten perusteella. Mun kroppa alkaa toimia just tolla lailla muutaman kuukauden jälkeen synnytyksestä ennen kun menkat alkaa.

Joo, hormooneista tämä varmasti johtuu - mutta toivottavasti tilanne ei jää tällaiseksi. Eniten surettaa tämä "kaljuuntuminen"... Mitä jos hiukset eivät enää ikinä kasva takaisin?

Kyllä ne hiukset kasvaa takaisin. Mulla on lähtenyt hiuksia paljon samantyylisistä hormonalisista syistä ja aina ovat palautuneet ennalleen... Iho toisaalta saatta palautua samaksi kuin ennen pillereitä.

Söin kanssa Diane Novaa 8 vuotta.
Naama kukkii iloisesti tällä hetkellä, käytän siihen skinoren voidetta.

Itselläni meni hormooni kierto aivan sekaisin. Eka oli 62 päivää, mutta tokasta tulikin sitten plussa siinä 69 päivän tienoilla.

Eli vaikka hormoonit onkin sekaisin niin raskaaksi on mahdollista tulla.

Minä söin diane novaa yli 10v, myös akneen alunperin. Lopetin pillerit heinäkuussa, ja noin 2vkoa lopetuksesta alkoi megalomaanista rasvoittumista sekä kasvoissa että hiuksissa. Hiuksia myös lähti paljon. Kun ekat menkat alkoivat, oireet helpottuivat selvästi. Ennen tokia menkkoja en huomannut mitään erityistä rasvoittumista, mutta nyt tokien menkkojen jälkeen on tullut taas kasvoihin näppylöitä. Olen saanut ne pidettyä kurissa Vichy Normaderm-tuotteilla, ainakin toistaiseksi. Siinä sarjassa on se tosi tehokas kolmen viikon ihonpuhdistuskuuri, sitä voin suositella. Eli jännityksellä odotan miten käy pidemmän päälle.

Kerran lopetin pillerit noin 3ksi kuukaudeksi, silloin ei tullut mitään häiritseviä oireita (oli tosi kesä ja sain paljon aurinkoa, ehkä se auttoi), mutta sitten kun olin aloittanut DN:n uudelleen, niin iho menikin huonoksi, ja sain sen takaisin kuntoon vasta kun olin käynyt monta kertaa kosmiksella ja syönyt pillereitä uudelleen useamman kuukauden. Tuolloin tosin olin todella stressaantunut, en esim saanut nukutuksikaan kunnolla, joten laitan huono ihon myös osittain sen syyksi. Stressi vaikuttaa ainakin itsellä tosi paljon näppylöiden syntyyn.

Kuvaillut oireet ovat todella tuttuja: DN:n lopettamisen jälkeen iho ja hiukset rasvoittui ensin todella pahasti, ja pari kuukautta lopettamisen jälkeen alkoi tukka lähteä ja iho kukkia pahemmin kuin ikinä. Tätä rumbaa kesti yli puoli vuotta, ja tuntuu että näppylät ja ohut tukka jäivät ainakin osittain pysyviksi :-(

Alkuperäinen kirjoittaja siitä raskautumisesta:

Itselläni meni hormooni kierto aivan sekaisin. Eka oli 62 päivää, mutta tokasta tulikin sitten plussa siinä 69 päivän tienoilla.

Pakko kysyä, ymmärsinkö oikein..olet siis plussannut ja käytät edelleen Skinorenia? Multa kiellettiin Skinoren jo siinä vaiheessa kun kerroin että yritämme vauvaa!

Kun plussa tulee niin kuulema pitää jättää pois ilman reseptiäkin saatavan kevyemmän voiteen, nimeä en nyt muista.
Oletko puhunut lääkärin kanssa voiteen käytöstä?

Voi kääk; Kyllä ihon pitäisi siitä rauhoittua ajan kanssa. Muista, että finninalut syntyvät puoli vuotta ennen finniä, ja aurinko edesauttaa niiden syntymistä, vaikka näennäisesti "parantaa" ihoa sillä hetkellä. Eli jos sinulle tulee nyt tässä marras-joulukuussa oikea finniaalto, niin kyse ei ole pelkästään pillereiden lopettamisesta, vaan siitä, että nyt ei ole pillereitä puskuroimassa noitten finninalkujen kehittymistä finneiksi.

Itsekin söin DN-pillereitä. Pillereiden jättämisen jälkeen tunsin ekan oviksen toisella luomukierrolla ja kolmannesta tulin raskaaksi. Kuulemma eka ovis kannattais antaa mennä ilman yritystä, mutta mulla on kyllä kaverit tulleet käytännössä heti ekasta kierrosta raskaaksi , ja hyvin on raskaudet menneet.

Koska tulin niin nopsasti raskaaksi, ei hiuksia ehtinyt lähteä, ja ihon kukkiminen liittyi varmasti alkuraskauteen enemmän kuin pillereiden lopettamiseen. Silloin iho oli kyllä kertakaikkisen karmea, selkä, hartiat, kasvot isojen pattien peitossa- se oli ihan hirveää. Mut sit iho tasoittui kun raskaus eteni, ja nyt odotellaan,mitä tapahtuukaan synnytyksen jälkeen.;)

Mä olin syönyt Diane Novaa jotain 12 vuotta, ja saanut sillä pidettyä iho kohtuullisena. Vuosi sitten syksyllä lopetin pillerit, ja kauhulla odottelin seurauksia. Pääsin kuitenkin aika vähällä, leuka kukki kyllä jonkun verran mutta muuten ei ollut mitään suurempaa muutosta. Tosin ehkä vaikuttaa sekin, että ikää on jo 35, joten iho voi muutenkin olla rauhoittunut. Ja leuka on kuulemma se paikka, johon hormonitoiminnasta johtuvat näpyt yleensä tulevat.

Mulla oli ennen pillereitä ollut aika epäsäännöllinen kierto, joten olin yllättynyt miten tasaisesti luomukierrot lähtivät sujumaan. Vaihteluväli oli 31-34 päivää, ja viidennestä kierrosta tulin raskaaksi.

Raskauden aikana iho on ollut ihan ok, ja hiusten rasvoittuminen vähentynyt huomattavasti (ennen jouduin pesemään hiukset joka toinen päivä, nykyään 5-6 päivän välein, luksusta). Nyt laskettuun aikaan neljä viikkoa, ja taas on leuassa pitkästä aikaa epäpuhtauksia. Joskohan liittyisivät hormonitoimintaan taas, ja lähestyvään synnytykseen... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttua on:
Kuvaillut oireet ovat todella tuttuja: DN:n lopettamisen jälkeen iho ja hiukset rasvoittui ensin todella pahasti, ja pari kuukautta lopettamisen jälkeen alkoi tukka lähteä ja iho kukkia pahemmin kuin ikinä. Tätä rumbaa kesti yli puoli vuotta, ja tuntuu että näppylät ja ohut tukka jäivät ainakin osittain pysyviksi :-(

Joo, saa nähdä miten käy. Iho on nyt tosi huonona, kasvot, rinta ja selkä... Tukanlähtö on ehkä vähän vähentynyt, mutta surettaa kyllä se surkea hiirenhäntä joka jäi jäljelle.

Muista joskus ammoin lukeneeni, että DN:ää käytetään myös naisten hiustenlähtöön: niiden syöminen vahvistaa hiuksia. Eli ehkä en vaan musita kuinka ohiut tukka mulla 10 vuotta sitten oli ja nyt kun letti "palaa nromaaliin" tuntuu, että kaljuuntuisi...

Alkuperäinen kirjoittaja Tälle kysymys?:
Alkuperäinen kirjoittaja siitä raskautumisesta:

Pakko kysyä, ymmärsinkö oikein..olet siis plussannut ja käytät edelleen Skinorenia? Multa kiellettiin Skinoren jo siinä vaiheessa kun kerroin että yritämme vauvaa!

Kun plussa tulee niin kuulema pitää jättää pois ilman reseptiäkin saatavan kevyemmän voiteen, nimeä en nyt muista.
Oletko puhunut lääkärin kanssa voiteen käytöstä?

Käytän edelleen Skinorenea myös raskauden aikana. Olen tämän varmistanut ihan lääkäriltä ja hänen mielestään voin hyvin jatkaa voiteen käyttöä kun se kerran tehoaa. Tarkistin asian raskauden alussa. Outoa että sinulta on kyseisen voiteen käyttö kielletty.

Hei nimim. "Voi kääk" ja muut, onko mitään positiivista edistystä tapahtunut?

Itse söin Diane Novaa lähes 8v. ja lopetin kesäkuussa. Ihan samoja oireita: naama (selkä, rinta, kaula, niska, jopa päänahka!) kukkii finnejä, eikä edes mitään "tavallisia" vaan kipeitä patteja - ja tukka lähtee. Suihkussa meinaa itku päästä kun hiuksia jää käteen tukkoina.

Joku nyt varmaan ehtii tähän viisastelemaan, että on mulla pienet murheet. Ja varmaan onkin, mutta se nyt ei kauheasti lohduta. Kärsin teininä aknesta (siksi sain Dianetkin) ja ylipainosta ja itseluottamukseni oli ihan nollissa. Vasta muutaman vuoden olen tuntenut oloni omassa ruumissani hyväksi ja hyväksynyt itseni. Nyt itseluottamus on taas maan raossa, en kehtaa katsoa ihmisiä edes kadulla silmiin kun tuntuu, että näytän niin hirveältä.

Hei Surkea,

ikävä kyllä ei ole nyt tarjota paljon positiivista sulle. Peiliin katsominen hirvittää täälläkin - varmaan särkyy kohta ;-)

Tukkaa lähtee edelleen - seuraavaksi kisaan jo Kekkosen sarjassa ja naama kukkii kuin kevätniitty. Kaiken kukkuraksi karvankasvu on nyt siirtynyt päästä sääriin ja kainaloihin: ennen ajelin kerran kuussa, nyt saa höylätä paksua mustaa karvaa monta kertaa viikossa. Ja lisäksi hikoan nykyään kuin sika, mikään dödö ei pure. Ennen en edes välttämättä tarvinnut koko dödöä...

Joo, tosi hehkeä ja naisellinen olo. Voi elämä.

Heippa,
en nyt halua pelotella, vaan antaa ihan asiallista tietoa.

Jos yritys ei ala tuottaa tulosta ja varsinkin, jos kuukautiset eivät tule säännöllisesti ja kierto on pitkä, kannattaa selvittää lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä, ettei vaan kyse ole PCO:sta (munasarjojen monirakkulatauti; googlettamalla löytyy lisätietoa). Siinä oireena just akne (joskus myös ylipaino, karvaisuus) ja se aiheuttaa hedelmöittymisvaikeuksia, koska ovulaatiota ei tapahdu hormoneiden epätasapainon vuoksi.

Itsellä tilanne juuri tämä, mutta hormonipistokset auttoivat raskautumaan.

Kiitos, mutta emme yritä vielä aktiivisesti lasta, ja menkatkin ovat ihan säännölliset. (Löysin tämän ketjun googlettamalla).

Halusin vaan luopua ylimääräisten hormonien syömisestä, mutta nyt kyllä kaduttaa.

Kiloja ei ole kertynyt (ainakaan vielä). Se nyt vielä tästä "riemusta" puuttuisikin... Apua. En tullut (hölmö?) ajatelleeksi vielä sitäkin mahdollisuutta, että painokin alkaisi nousta.

Kävin varoiksi googlaamassa ton PCO:nkin, mutta ei ne oireet nyt sentään siihen viittaa, kun kiertokin on kuitenkin kutakuinkin säännöllinen, eikä tässä yritystäkään ole ollut edes puolta vuotta, joten lapsettomuudesta ei sentään tarvi toistaiseksi stressata. Ja se iho on varmaan vaan huono ihan itsellään, DN piti oireet kurissa, mutta nyt se saa kukkia rauhassa...

Mut tosi kiva kun laitot infoa - ja hienoa, että sait apua omaan vaivaasi. Ehkä tähänkin risukasaan aurinko taas joskus paistaa ;-) Toivossa on hyvä elää.

Surkea: tosiaan, ylipaino ei ole (sentään) vielä munkaan oireiden listalla. Jospas joltain ees säästyttäisiin...

Yhteistyössä