Diabetes?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Olen raskaana rv 35, mutta tuskin se vaikuttaa asiaani. Eli päätin ruokailun jälkeen mitata verensokerin ja se olikin tunnin päästä vielä 8,9 vasta 2 tunnin päästä laski 7,3. Yleensä sokerit ovat olleet todella alhaiset ja tajusinkin että jos syön imelää niin haimani tuottaa liikaa insuliinia, usein tippuu alemmaksi mitä oli ennen imelän syöntiä usein alle 5. Ja kun taas syön normaalia ruokaa niin insuliinia ei juurikaan erity ja arvot pysyvät korkealla pitkään. Mikä ihme mua vaivaa? Paastoverensokeri on hyvä. Nyt on ollut muutaman viikon ajan janon tunnetta. Veljelläni on tyypin 1 diabetes. Onkohan minullekin tulossa diabetes.

Eh, diabeetikoille neuvotaan mittaamaan 2 tuntia ruokailun jälkeen verensokeri, joten tunnin jälkeen on vähän liian aikaista mittailla kun keho vielä prosessoi ruokaa.

Toisekseen nuo arvot ei ole ollenkaan ihmeellisiä. Verensokerin kuuluukin nousta kun syö, oli diabetestä tai ei. Normi arvo on 5-7 paikkeilla joten tunti ruokailun jälkeen 8,9 ei ole yhtään "kauheaa".

En oikein ymmärrä muutenkaan normaalien ihmisten panikointia tässä asiassa, kun ne arvot on oikeasti siellä kympin toisella puolen pitkälti pari tuntia ruokailun jälkeen kun ON oikeasti ongelmia. Paastosokeri jos on koholla pitäisi ruokavaliota muuttaa. Jos pahasti koholla niin kipin kapin lekuriin.

Söin tosiaan riisiä, mutta neuvolassa sanottiin että 1h jälkeen ruokailusta verensokeri pitäisi olla alle 7,8. En siis sairasta diabetestä. Mutta ihmettelen miksi lämpimästä ruuasta sokerit ei kunnolla laske ja taas kun syön jotain sokeripitoista niin laskee hurjasti ja äkkiä. Ja kyllä kai sitä ihminen saa panikoida että sairastaako nyt diabetestä kun arvot ei ole sitä mitä neuvolasta on annettu ja kuitenki toinen ihminen mun sisällä.

[QUOTE="vierailija";28634307]Söin tosiaan riisiä, mutta neuvolassa sanottiin että 1h jälkeen ruokailusta verensokeri pitäisi olla alle 7,8. En siis sairasta diabetestä. Mutta ihmettelen miksi lämpimästä ruuasta sokerit ei kunnolla laske ja taas kun syön jotain sokeripitoista niin laskee hurjasti ja äkkiä. Ja kyllä kai sitä ihminen saa panikoida että sairastaako nyt diabetestä kun arvot ei ole sitä mitä neuvolasta on annettu ja kuitenki toinen ihminen mun sisällä.[/QUOTE]

Mitä enemmän syöt sokeria -> sitä enemmän erittyy insuliinia -> sitä tehokkaamiin sokeri varastoituu muihin kudoksiin = verensokeri laskee.

Mutta siittenhän sokerirasituskoe on vähän turha, ennemmi pitäis tarjota rasvaista ruokaa. Sokerirasituksessa arvoni olivat hyvät. Mistä tiedän onko kaikki nyt ok, tänäänki tunti ruokailun jälkeen sokerit olivat päälle 8 ja heti jos otan sokerista niin arvo lähtee laskuun.

[QUOTE="vierailija";28634357]Mutta siittenhän sokerirasituskoe on vähän turha, ennemmi pitäis tarjota rasvaista ruokaa. Sokerirasituksessa arvoni olivat hyvät. Mistä tiedän onko kaikki nyt ok, tänäänki tunti ruokailun jälkeen sokerit olivat päälle 8 ja heti jos otan sokerista niin arvo lähtee laskuun.[/QUOTE]

Jos sokerirasituksessa kaikki on kunnossa ja sokerin syöminen saa aikaan sokeritason laskun (haimasta erittyvän insuliini avulla) niin kaikkihan on sitten aika normaalin kuuloista. Diabeteksessa on ongelmana juurikin korkeat sokeritasot, kuten varmaan tiedät. Jos haluat välttää hypoja niin syö vähemmän makeita juttuja.

[QUOTE="vierailija";28634614]Niin siis sokeria syödessä mun verensokeri laskee taas kun syön lämpimän aterian niin sokerit nousee eikä tahdo laskea tunnissa normaalille alueelle.[/QUOTE]

Tunti syömisestä sokereiden kuulukin olla kohollaan. Sulla on ihan normi arvot, kun katot tuotataulukkoa. Sokereita kannattaa silloin tällöin (kerran vuoteen) seurata kun "sukurasitteena" diabetes

Mutta miksi neuvolasta annettiin sitten ohjeeksi että 1h jälkeen alle 7,8 ja mullahan se oli yli. Ja ihmettelen vaan että miksi sokerista arvot tippuu nopeasti alas kun taas ruuasta ei.

Kotimittauksessa sokeriarvot ovat eri kuin että otettaisiin sokerirasituskoe, näin sanottiin neuvolassa. Eli kotona lukemat ei saa olla nii suuret. Esim. sokerirasituksessa saa olla 1h jälkeen 10.

Raskauden aikana mitataan tunti aterian jälkeen, kun se tunnin arvo on sikiön koolle kaikkein merkityksellisin. jos ei ole raskaana niin mitataan 2 tuntia aterian jälkern.

Varmaan sulla on kyse siitä että ruoka imeytyy hitaammin niin sokerin nousukin on hidasta ja huippu osuu just tuohon tunnin kohtaan kun taas silkkaa sokeria syödessä sokeri imeytyy nopeammin ja huippu on jo 30min kohdalla ja tunnin kohdalla arvo on jo laskussa.

Olisin silti huolissaan jos aterian jälkeen on noin korkeat, nimenomaan sikiön koon vuoksi. Pienennä hiilarimääriä reilusti ja soittele neuvolaan.

[QUOTE="vierailija";28634987]Mutta miksi neuvolasta annettiin sitten ohjeeksi että 1h jälkeen alle 7,8 ja mullahan se oli yli. Ja ihmettelen vaan että miksi sokerista arvot tippuu nopeasti alas kun taas ruuasta ei.[/QUOTE]

En tiedä miksi neuvolasta on annettu sellainen ohje. Vosiko olla erehdys? Tuo minun linkki on käypähoidosta ja siihen pitäisi nojata tämän maan hoidot.... Epäilen et tullut neuvolatätillä pikku lipsaus...

Siihen sokerien nousunopeuteen ja tippumisnopeuteen vaikuttaa ruuansulatus. Nopeasti sulavat nostavat nopsaan, haima erittää insuliinia ja laskee nopsaan. hitaasti sulavat luonnollisesti nostavatkin hitaamin ja sokerin nousun myötä haima erittää insuliinia, joten laskuprosessikin on tietty hiukan hitaampaa...

kyllä minä olisin noista 1h aterian jälkeen arvoista huolissani. Itsellä on ruokavaliolla hoidossa ollut radi ja oisko kerran, kaksi ollut 1h ruokailun jälkeen arvo yli 7,8. Silloinkin kyllä ihan syystä, joten ei aiheuttanut toimenpiteitä. Muuten ois varmaan joku insuliini aloitettu.

Tee testit ja syöt
a) hiilihydraattipitoisen aterian
b) hiilihydraatittoman aterian
c) vähähiilihydraattisen aterian

ja sitten mittaat 1h ruokailun jälkeen - sen jälkeen voit sitten arvioida miten verensokeri käyttäytyy ja minkälaisia hiilihydraatti-määriä kannattaa syödä. Radissa hiilihydraattienkin nauttiminen on kuitenkin tärkeää, jotta tarvitava tasapaino säilyy. Mitä enemmän on isoja piikkejä, sen enemmän se vaatii töitä haimalta ja sen toiminta voi raskauden aikana sitten tästä syystä heikentyä ja diabetes-kierre on valmis.

Nii minustakin vähän huolestuttavaa. Aina olen ennen mitannut vain paastoa joskus ruuan jälkeen mutta ei koskaan ole mulla sokerit ollu noin koholla. Ja tosiaan olen raskaana, lisäksi sairastan pco:ta joten riski saada raskausajandiabetes on suurempi. Mutta tänään kun söin toisen aterian oli vs. tunnin kuluttua 5,1 vaikka söin vielä rasvaisempaa ruokaa, jotenki outoa miten arvot noin heittelee. Täytyy varmaan nyt seurailla alkuun ja ottaa sitten yhteyttä. En tiedä kuinka herkästi hoidot aloitetaan, olisi kurjaa sairastua vielä diabetekseenkin. Lisäksi mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Jos tuolta linkistä katsoo raskaudiabetes niin arvot ovat samat kuin mitä neuvolasta sain. Mutta onko arvot sitten sellaiset jos on jo raskausajandiabetes todettu ja terveellä se 1h ruokailun jälkeen saa olla 10. Mutta kyllä vähän harmittaa tuo oma arvo, enkä tiedä vaikka minulla olisi arvot olleet tuollaiset jo ennen raskautta. Mutta vähän huono se sokerirasitus kun siinähän mulla haima tuottaa insuliinia hyvin kun on nii sokerista, että ei sekään totuutta kerro.

[QUOTE="vierailija";28635082]Nii minustakin vähän huolestuttavaa. Aina olen ennen mitannut vain paastoa joskus ruuan jälkeen mutta ei koskaan ole mulla sokerit ollu noin koholla. Ja tosiaan olen raskaana, lisäksi sairastan pco:ta joten riski saada raskausajandiabetes on suurempi. Mutta tänään kun söin toisen aterian oli vs. tunnin kuluttua 5,1 vaikka söin vielä rasvaisempaa ruokaa, jotenki outoa miten arvot noin heittelee. Täytyy varmaan nyt seurailla alkuun ja ottaa sitten yhteyttä. En tiedä kuinka herkästi hoidot aloitetaan, olisi kurjaa sairastua vielä diabetekseenkin. Lisäksi mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.[/QUOTE]

Ruoan mukana syödyt proteiinit ja rasvat hidastavat hiilihydraattien imeytymistä. Eli "vaikka söin vielä rasvaisempaa ruokaa" nimenomaan selittää sitä miksi tunnin kuluttua ruokailusta vs on "vain" 5.1. Ne rasvat vaikuttavat imeytymisnopeuteen. Tämän vuoksi sokerirasituksessa annetaan vain sokereita. Jos mukana olisi vaihteleva määrä protskuja ja rasvoja niin arvoja ei voi verrata toisiinsa.

Yhteistyössä