Diabetes-lapsen (leikki-ikäisen) ruokaesimerkkejä ja vinkkejä kaipailen..

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Diabeettista sairastava kummilapseni tulee 2 päiväksi kylään perheineen. Minkälaisia ruokia minun olisi hyvä miettiä? Ruoat, välipalat, juomat jne. En haluaisi rasittaa vanhempia vaan oma-aloitteisesti tehdä fiksuja valintoja kyläilylle.

Kovin paljon kiitoksia!
 
näin
No jos perheensä kera tulee niin äläpä turhia mieti vaan ihan normaalia ruokatavaraa kaappiin niin kyllä sillä diabeetikko pärjää ja vanhemmat huolehtii siitä milloin syö ja kuinka paljon :)
 
ap
ja olla vanhempia stressaamatta enempää, koska lapsi on vasta diagnosoitu ja tulevat ekaa kertaa kylään kodin ulkopuolelle..
Olenko ymmärtänyt oikein, että olisi hyvä olla sekä tummaa, että moniviljaleipää tarjolla, sokerittomia mehuja, hedelmiä ja pitkävaikutteisia hiilareita jne. Että aterialla olisi sekä pitkävaikutteisia hiilareita, että jotain nopeammin vaikuttavaa.
Onko on esimerkkipäivä:

Aamupala: kaurapuuroa, mustikkakeittoa, pieni leipä lisukkeineen
lounas: makaronilaatikko, salaatti, pieni leipä ja maito
välipala: hedelmäsalaatti ja sämpylä+ leikkeleet, vihannekset
illallinen: kasvisssosekeitto, karjalanpiirakka+ kananmuna
iltapala: mysli, jugurtti ja pieni leipä,

olenko ihan hakoteillä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammazilla:
En sitten yhtään ymämrrä tarvetta rangaista diabeetikkoa pahalla ruualla ja rajoittaa syömistä. Kun voi syödä ihan tavallista ruokaa.
No hei, eikös tämä aloittaja ihan hyvää hyvyyttään tullut kyselemään asiasta. Kaikki ihmiset tuskin tietävät, että nykypäivänä diabeetikot saavat syödä tavallista ruokaa, kun ennen heille oli omansa.

Tarkoitushan ei ollut rangaista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mammazilla:
En sitten yhtään ymämrrä tarvetta rangaista diabeetikkoa pahalla ruualla ja rajoittaa syömistä. Kun voi syödä ihan tavallista ruokaa.
saisinko sitten ehdotuksia. Tiedän, että vanhemmat ovat HYVIN tarkkoja lapsen syömisen suhteen (kuten omansakin) ja eivät vielä pysty "ottamaan vapaammin". Haluaisin helpottaa heidänkin oloaa ja varata ja tehdä järkeviä ruokia, en suinkaan pahan makuisia!
 
Keittiönoita
Hankit ihan normaaleita elintarvikkeita. vanhemmat osaavat kyllä niistä katsoa, mitä lapsi voi syödä ja miten paljon. Nykyisillä hoidoilla ei diabetes enää rajoita samaan tapaan kuin ennen, varsinkaan kun on kyse I-tyypin diabeeteksesta ja käytössä on monipistoshoito.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
saisinko sitten ehdotuksia. Tiedän, että vanhemmat ovat HYVIN tarkkoja lapsen syömisen suhteen (kuten omansakin) ja eivät vielä pysty "ottamaan vapaammin". Haluaisin helpottaa heidänkin oloaa ja varata ja tehdä järkeviä ruokia, en suinkaan pahan makuisia!
Saat: tarjoa sitä mitä muutenkin tarjoaisit. Kun ei ole olemassa mitään diabeetikkoruokavaliota.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
saisinko sitten ehdotuksia. Tiedän, että vanhemmat ovat HYVIN tarkkoja lapsen syömisen suhteen (kuten omansakin) ja eivät vielä pysty "ottamaan vapaammin". Haluaisin helpottaa heidänkin oloaa ja varata ja tehdä järkeviä ruokia, en suinkaan pahan makuisia!
Saat: tarjoa sitä mitä muutenkin tarjoaisit. Kun ei ole olemassa mitään diabeetikkoruokavaliota.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mammazilla:
Saat: tarjoa sitä mitä muutenkin tarjoaisit. Kun ei ole olemassa mitään diabeetikkoruokavaliota.
Mulle oli muuten ihan älyttömän vaikeaa ymmärtää ja hyväksyä tuo, kun siskonpoika sairastui diabetekseen. Kun mä opiskelin aikoinaan sairaanhoitajaksi, diabeetikoilla oli tosi tarkka ruokavalio. Olin ihan äimänä, kun siskonpoika saikin syödä kaikkea sitä mitä muutkin. Karkkiakin.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mammazilla:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
saisinko sitten ehdotuksia. Tiedän, että vanhemmat ovat HYVIN tarkkoja lapsen syömisen suhteen (kuten omansakin) ja eivät vielä pysty "ottamaan vapaammin". Haluaisin helpottaa heidänkin oloaa ja varata ja tehdä järkeviä ruokia, en suinkaan pahan makuisia!
Saat: tarjoa sitä mitä muutenkin tarjoaisit. Kun ei ole olemassa mitään diabeetikkoruokavaliota.
kertoi minulle heidän ollessa vielä sairaalassa, että ravinto-ohjausta annettiin paljon+ ja opiskeltiin kokoamaan järkeviä ruokia ja välipaloja. He ottavat tästä nyt alkuun ainakin ymmärtääkseni hieman paineita niin haluaisin tehdä niitä järkeviä ruokia ja ostaa hyviä valintoja. Enkä esim. pitsaa, hamppareita jne.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kertoi minulle heidän ollessa vielä sairaalassa, että ravinto-ohjausta annettiin paljon+ ja opiskeltiin kokoamaan järkeviä ruokia ja välipaloja. He ottavat tästä nyt alkuun ainakin ymmärtääkseni hieman paineita niin haluaisin tehdä niitä järkeviä ruokia ja ostaa hyviä valintoja. Enkä esim. pitsaa, hamppareita jne.
Nk roskaruuan voikin jättää pois. Mutta muuten tavallista kotiruokaa.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kertoi minulle heidän ollessa vielä sairaalassa, että ravinto-ohjausta annettiin paljon+ ja opiskeltiin kokoamaan järkeviä ruokia ja välipaloja. He ottavat tästä nyt alkuun ainakin ymmärtääkseni hieman paineita niin haluaisin tehdä niitä järkeviä ruokia ja ostaa hyviä valintoja. Enkä esim. pitsaa, hamppareita jne.
Nk roskaruuan voikin jättää pois. Mutta muuten tavallista kotiruokaa.
vai eikö teistä? Näin meillä esim. syödään suurimmaksi osaksi ja olen siis päivähoitaja ammatiltani.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
vai eikö teistä? Näin meillä esim. syödään suurimmaksi osaksi ja olen siis päivähoitaja ammatiltani.
Sun esimerkkisi olikin ihan hyvää kotiruokaa :) Tarkoitin tolla roskaruualla noita mainitsemiasi pitsoja ja hampurilaisia. Pph:na osaat tehdä ihan just sellasta ruokaa kuin se diabeetikkolapsikin syö. Ihan sitä samaa ruokaa, mitä muulloinkin teet.

 
Keittiönoita
Lisään vielä, että aikaisemmin lääkäri määräsi tietyn määrän insuliinia pistettäväksi tiettyinä aikoinan vuorokaudessa. Diabeetikon piti sitten syödä siten, että veren sokeritasapaino säilyi. Nykyinen hoitokäyäntö on, että diabeetikko syö ja sen mukaan mitä on syönyt, pistää insuliinia (monipistoshoito). Uusi hoitotapa helpottaa ihan oleellisesti diabeetikkojen elämää. iihen sokeritasapainoon vaikuttavat mutkin asiat kuin ruoka eli lapsen liikkuminen ja mahdolliset infektiot. Aikanaan murrosikä.
 
Niin, lisättäköön että verensokeria nostaa 19 eri hormonia mutta laskee vain yksi. Eli on aika vaikea sumplia sen piikityksen kanssa että mikä on hyvä ja mikä ei. Vähän sama kuin yrittäisi simuloida sydämen toimintaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Lisään vielä, että aikaisemmin lääkäri määräsi tietyn määrän insuliinia pistettäväksi tiettyinä aikoinan vuorokaudessa. Diabeetikon piti sitten syödä siten, että veren sokeritasapaino säilyi. Nykyinen hoitokäyäntö on, että diabeetikko syö ja sen mukaan mitä on syönyt, pistää insuliinia (monipistoshoito). Uusi hoitotapa helpottaa ihan oleellisesti diabeetikkojen elämää. iihen sokeritasapainoon vaikuttavat mutkin asiat kuin ruoka eli lapsen liikkuminen ja mahdolliset infektiot. Aikanaan murrosikä.
aina ennen ruokaa, lapsen äiti tästä kertoi jo minulle. eli insuliini lasketaan syötävän ruoan hiilareiden mukaan (ja tietysti verensokerin).
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
aina ennen ruokaa, lapsen äiti tästä kertoi jo minulle. eli insuliini lasketaan syötävän ruoan hiilareiden mukaan (ja tietysti verensokerin).
Aivan. Eli äiti katsoo ennen ruokaa, mitä on tarjolla. Mittaa lapsen verensokerin. Arvioi, paljonko lapsi mitäkin tarjolla olevasta syö, ja sen hetkisen verensokerin ja arvioidun lapsen syömän ruuan mukaan pistää tietyn määrän insuliinia.

 
ap
kyllä sillä ruoalla kuitenkin on väliä vaikke ns. diabetesruokavaliota tai diettiä ole kuten ennen. Varsinkin kun tauti on vasta puhjennut, niin on hyvä mennä suositusten mukaan (ja siis suosituksiahan edelleen diabeetikoille tehdään) yksilöllisen tarpeen ja mieltymysten mukaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä sillä ruoalla kuitenkin on väliä vaikke ns. diabetesruokavaliota tai diettiä ole kuten ennen. Varsinkin kun tauti on vasta puhjennut, niin on hyvä mennä suositusten mukaan (ja siis suosituksiahan edelleen diabeetikoille tehdään) yksilöllisen tarpeen ja mieltymysten mukaan.
Juuri näin :) Parhaimmat vinkit saat, kun kysyt tämän lapsen äidiltä. Tärkeintä on, että lapsi syö.
 

Yhteistyössä