Demokratian irvikuva: Kansanäänestys hyväksyi lapsen lyömisen, hallitus ei.

Jehnny Tightlips

Tunnettu jäsen
13.09.2008
14 698
63
48
Sori jos tästä on ollut jo keskustelua, kelasin muutaman sivun enkä ainakaan nähnyt. Bongasin jutun paperihesarin pikku-uutisista, joten minulla ei ole linkkiäkään.

Eli: Uudessa-Seelannissa on voimassa laki, jonka mukaan lasta ei saa lyödä. Nyt siitä järjestettiin kansanäänestys, jossa 88% halusi lain muuttamista. Hallitus on sitä mieltä että lakia ei muuteta.

Siis mitä demokratiaa tämä tämmöinen on? Jos hallitus on sitä mieltä, että lasta ei löydä, vaikka 100% kansasta haluaisi, niin ei silloin järjestetä mitään kansanäänestystä. Jos kansanäänestys järjestetään ja siellä noinkin selvä enemmistö on jotain mieltä, niin silloin kansan tahto pitää ottaa huomioon, kun sitä demokratiaa kerran pidetään niin suurena ihanteena.

Edustuksellista demokratiaa, rakkaani. Ellei sitten Uusi-Seelanti ole hallitusta saattanut aikaiseksi esim. sotilasvallankaappauksen kautta. Suurin osa ihmisistä on niin tietämättömiä, etteivät äänestä laisinkaan tai äänestävät päin honkia jne. Eihän antiikin Kreikassakaan demokratia tarkoittanut sitä, että kaikkien mielipiteellä olisi ollut merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Onneksi sentään hallituksella on järki päässä.

Vastustankin lähinnä sitä, että järjestetään kansanäänestys, jos sen tuloksella ei ole merkitystä.

Mua taas se asia ei kiinnosta piirun vertaa :D, Uuden-Seelannin kansanäänestykset ei oo mitenkään lähellä mun sydäntä.

Mä oon aivan järkyttynyt tästä uusseelantilaisten halukkuudesta saada lupa lapsen ruummilliselle kuritukselle. Saako aikuinen lyödä aikuista? - Ilmeisesti ei saa, eikä kukaan haluakkaan tällaista lakia, mutta halutaan lupa lapsen lyömiselle :(
Miks joku haluaa lyödä LASTA??

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Edustuksellista demokratiaa, rakkaani. Ellei sitten Uusi-Seelanti ole hallitusta saattanut aikaiseksi esim. sotilasvallankaappauksen kautta. Suurin osa ihmisistä on niin tietämättömiä, etteivät äänestä laisinkaan tai äänestävät päin honkia jne. Eihän antiikin Kreikassakaan demokratia tarkoittanut sitä, että kaikkien mielipiteellä olisi ollut merkitystä.

Minusta demokratia on puutteellinen systeemi, joskaan ei toki huonoin mahdollinen, juuri tuosta syystä, että kaikilla ei ole samanlaisia resursseja / kiinnostusta yhteisten asioiden hoitoon kuin toisilla, ja sitten tulee äänestettyä mitä sattuu. Tämä ei tosin liity erityisesti Uuteen Seelantiin, mutta toisaalla viedään demokratiaa yhteiskuntiin, jotka eivät ole siihen vielä valmiita (Afganistan) ikään kuin se olisi joku ylempi hallintomalli, ja sitten toisaalla missä tämän "hienon ja valtavan" demokratian pitäisi olla vakiintunutta, toimitaan näin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyseessä ei varmaankaan ollut sitten sitova kansanäänestys, vaan neuvoa antava?

Mikä on tai ennemminkin mikä pitäisi olla neuvoa antavan merkitys? Turhia äänestyksiä ei pitäisi järjestää, joten minusta olisi uskottavaa, jos hyvin selvästi toiselle puolelle kallistuvasta tuloksesta otettaisiin vaari. Toki neuvoa antavassa voitaisiin jättää huomiotta 51%-49% tyyliset tulokset.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Löytyyköhän yhtään kansalaista joka oma naama ja nimi esillä sanoo olevansa sitä mieltä että lasta saa lyödä?

Sama juttu olisi minusta kiva tietää. Saattaa olla, että joku toinen kansalainen tunnistaessaan tämän lapsenhakkaajan, tulee vähän antamaan isän kädestä.

Afganistanissa on Hobbesin mukainen kaikkien sota kaikkia vastaan käynnissä ja ihmisen elämä Leviathania lainatakseni: "nasty, brutish, and short".

En usko sellaista hallintomuotoa olevankaan, joka sopii yhtä hyvin kaikkiin yhteiskuntiin. Itse olen jo aika varhaisesta kouluiästä alkaen kannattanut "lempeää diktatuuria", esim. kuningas Salomonin kaltainen oikeamielinen ja viisas valtionpäähenkilö, joka ohjaa kansaansa ja pitää kaikista huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja Muusio harmaana:
Löytyyköhän yhtään kansalaista joka oma naama ja nimi esillä sanoo olevansa sitä mieltä että lasta saa lyödä?

Sama juttu olisi minusta kiva tietää. Saattaa olla, että joku toinen kansalainen tunnistaessaan tämän lapsenhakkaajan, tulee vähän antamaan isän kädestä.

88% prosentin todennäköisyydellä se toinen kansalainen on samaa mieltä

Afganistanissa on Hobbesin mukainen kaikkien sota kaikkia vastaan käynnissä ja ihmisen elämä Leviathania lainatakseni: "nasty, brutish, and short".

En usko sellaista hallintomuotoa olevankaan, joka sopii yhtä hyvin kaikkiin yhteiskuntiin. Itse olen jo aika varhaisesta kouluiästä alkaen kannattanut "lempeää diktatuuria", esim. kuningas Salomonin kaltainen oikeamielinen ja viisas valtionpäähenkilö, joka ohjaa kansaansa ja pitää kaikista huolta.

Olisihan se parempi niin. Harmillista kyllä lempeys ja oikeamielisyys eivät ole niitä avuja, joilla yksinvaltaan noustaan. (Viisaudesta voi olla hieman apua)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyseessä ei varmaankaan ollut sitten sitova kansanäänestys, vaan neuvoa antava?

Mikä on tai ennemminkin mikä pitäisi olla neuvoa antavan merkitys? Turhia äänestyksiä ei pitäisi järjestää, joten minusta olisi uskottavaa, jos hyvin selvästi toiselle puolelle kallistuvasta tuloksesta otettaisiin vaari. Toki neuvoa antavassa voitaisiin jättää huomiotta 51%-49% tyyliset tulokset.

Illuusio siitä, että kansaa kuunnellaan? Siis niissä tapauksissa, kun se neuvoa antavan äänestyksen tulos on yhteneväinen hallituksen halun kanssa. No en tiedä. Käytetäänhän asiantuntijalausuntojakin päätösten teossa, ja niitäkin on varmasti täysin toisistaan poikkeavia. Kaiken tämän summana hallitus tekee sen lopullisen päätöksen. Päättelyä, ei tietoa tämä siis.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Hallitus edustaa kansaa.

Miksei uskonnon tilalle voitaisi tuoda jonkinlainen kansalaisuusoppi tai joku, jossa käytäisiin syvällisesti läpi politiikan eri puolia ja äänestämistä sekä sen vaikutuksia. Tiedän, että näitä käydään pintapuolisesti läpi, mutta olisiko niin vaikeaa pitää useamman vuoden kurssituksia aiheesta eri kannalta?

Elämänkatsomustiedossa parillisina vuosina on teemana rauha 1-2-luokilla esikoisen koulussa. Varmaan aika selviö kaikille, mitä rauha on ja miksi se on hyvä, mutta silti sitä tahkotaan eri suunnilta kokonainen vuosi. Aihe palaa käsittelyyn vielä myöhempinäkin vuosina, eikä se ole yhtään liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Muusio harmaana:

88% prosentin todennäköisyydellä se toinen kansalainen on samaa mieltä

Siinä tapauksessa en voi ymmärtää, mikä ihmeen kulttuuri siellä vallitsee, ei ainakaan sivistynyt ja länsimainen, jos 88% kansasta on lyömisen kannalla. Oliskiko sinusta oikein nyt, että tuo lyömisjuttu olisi hyväksytty sitten lakiin kirjattavaksi "oikeudeksi".

Oletko muuten uskovainen? kristitty? muslimi? Kannatatko lapsen lyömistä itse?

Olisihan se parempi niin. Harmillista kyllä lempeys ja oikeamielisyys eivät ole niitä avuja, joilla yksinvaltaan noustaan. (Viisaudesta voi olla hieman apua)

Tavallaan kansa haluaa hallitsijakseen peilikuvan itsestään.

Tuosta opettamisesta: Opettaminen on demokratian toimivuuden ehdoton edellytys, ja koulutuksella varmasti saadaan perille asioita niille, joita se kiinnostaa. Koskaan ei kuitenkaan päästä sellaiseen tilanteeseen, että koko kansa olisi niin valveutunutta, että jokaisen yksilön mielipide olisi järkevästi perusteltu. (Ajatuksen perustana on muitakin havaintoja, mutta mm. se, että peruskoulussa ja sen jatkolaitoksissa opetetaan moonta vuotta ja monta tuntia sitä, kuinka jostakin luvusta otetaan tietty prosenttiosuus. Itsekin olen tätä yrittänyt, joskaan en vakituisena.) Siitä huolimatta tutkimukset (ja palstahavainnot) osoittavat, että aikuisväestössä on huomattava määrä ihmisiä, jotka eivät tätä taitoa osaa. Vuosienkaan jankkaus koulussa ei siis ole täydellistä.

Alkuperäinen kirjoittaja keke:
Siinä tapauksessa en voi ymmärtää, mikä ihmeen kulttuuri siellä vallitsee, ei ainakaan sivistynyt ja länsimainen, jos 88% kansasta on lyömisen kannalla. Oliskiko sinusta oikein nyt, että tuo lyömisjuttu olisi hyväksytty sitten lakiin kirjattavaksi "oikeudeksi".

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135230585265

Alkuperäinen kirjoittaja keke:

Minkälainen merkitys uskonnolla on tässä asiassa? Kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon. En käyttäisi kannattaa -verbiä omassa ajattelussani lapsen ruumiilliseen kurittamiseen. En kannata sitä, en pidä sitä toivottavana tai edistettävänä kasvatustapana enkä harjoita sitä itse. Mutta minusta kaikenlaisen fyysisen rankaisun kriminalisointi on mennyt liian pitkälle.

Yhteistyössä