D - vitamiinin mittaus pakolliseksi vauvoille

Pakollinen verikoe lapsille. Muistelen täällä olleita kyselyitä joissa moni äiti on tunnustanut ettei anna tarpeeksi usein D - vitamiinia pikkulapsille/ vauvoilleen. Asia huolestuttaa.. ja mietin sitä usein miten väärin se on lasta kohtaan. Uskon että kannustaisi jos lapsen veren vitamiinipitoisuuttakin tarkkailtaisiin vaikka kerran vuodessa edes. Mutta erityisesti kuitenkin esim. jo 6kk iässä tai aiemminkin ( ? ) .

Uutisissa oli n. viikko sitten että lapsilla 1/3 vai jopa 2/3 suomessa ei saa tarpeeksi D -vitamiinia.

Onko oikeasti jonkun mielestä D -vitamiinin puutteesta valittaminen esim. "turhaa hössötystä" ja " äidin jo ennestään kovien paineiden lisäämistä" vain?

ei ole. oon ihan samaa mieltä kanssas tässä asiassa. mie oon sitä mieltä että meiän vanhempien tulee antaa lapsillemme ne parhaimmat eväät kasvaa aikuiseksi. ja tuo d-vitamiini, sekä rasvasista kaloista saatavat epa ja dha vaikuttavat erittäin paljon lapsen aivojen ja psyykeen kehittymiseen.

Boogyman
Ei se hössötystä ole, mutta esim. minun lapseni kumpikaan ei noita valmisteita voineet käyttää joten enemmän vaihtoehtoja...meillä kesti molemmilla vuosi ennenkuin löytyi sellainen valmiste mitä käytettiin.

vieras
Heh heh! Tuskin kukaan ilman syytä d-vitamiinia jättää pois. Kyllähän sen jo näkee vauvan kasvusta ja kehityksestä, jos alkaa olla puutoksia. Meillä koliikkivaiheessa jätettiin D-vitamiini pois, koska mitään sopivaa tuotetta ei löytynyt ja tilanne oli lisävatsavaivojen kanssa tuon koliikin aikana aivan mahdoton. Pikkuhiljaa sitten aloiteltiin uudelleen koliikin helpotuttua. Nyt syödään d-vitamiini tabletteina. Luulisin että enemmän d-vitamiinin kanssa on ongelmia taaperoilla, joille unohtuu vitamiinit antaa.

20µg
D3 valmisteet ovat öljyssä ja ovat masulle parempia. Jos unohtaa antaa jonain päivänä, niin sitten pitää antaa tuplat seuraavana.

http://terveesti.blogs.fi/2012/03/13/uusin-tieto-d-vitamiinista-13173362/

Yhteistyössä