D-vitamiini ja masennus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Mulla on tässä viimeaikoina ollut masennusta, mutta fiksu tyttö kun olen, enkä halua alkaa napsimaan "turhanpäiten" mitään lääkärin määräämiä pillereitä, niin olen itsehoitona koittanut syödä d-vitamiini valmistetta kerran päivässä ja käydä vähintään 4 kertaa viikossa edes pienellä kävelylenkillä.

Pari viikkoa näin olen tehnyt, mutta tuntuu kun olo ei muuttuisi mihinkään (varmaan kun se todellinen masennuksen syy on itsellekin mysteeri), eli kannattaako jatkaa "kuuria" vai pitäiskö mennä treffaamaan lääkäriä?

Onko muita itsehoitokeinoja?

Alkuperäinen kirjoittaja Mites:
Onko sulla d-vitamiiniarvoa koskaan mitattu? Millaista annosta syöt?
Pari viikkoo on lopulta melko lyhyt aika ja varsinkin jos syöt sitä perus 7,5-10

Ei ole koskaan mitattu, mutta koska vinkki löytyi netin ihmeellisestä maailmasta ja ajattelin ettei siitä ole haittaakaan, eli päätin kokeilla. Ja otan tollasen imeskeltävän pillerin aina joka aamu ja siinä on 10 mikro(?)grammaa per pilleri, eli 200% päivän saantisuosituksesta.

Ja senverran että jos on oikea masennus niin fiksu tyttö koittaa syödä vitamiineja ja ulkoilla päivittäin SEKÄ käyttää lääkärin määräämiä pillereitä.

Ei ole tyhmyyttä myöntää voivansa huonosti. Näin voisi kaikista nopeiten päästä niistä lääkärin määräämistä eroon ja voida itse paremmin.

Koeta löytää toimintaa joka saa ajatuksesi pois pahasta olosta, ilmaise lääkärille huolesi pillereiden napsimisesta ja yrittäkää löytää sellainen lääke, joka ei koukuta, sillä sellaisiakin miedompia on olemassa. Oletko fyysisesti terve? Masennus voi olla myös fyysisen sairauden oire (en halua sinua peloitella) mutta kilpisarauhasen häiriöihin liittyy masentuneisuutta esim. Myös hormooni-tasapainosi olisi hyvä olla mahdollisimman tasainen, ja entäs käytätkö ehkäisyä? Ehkäisyvalmisteethan tunnetusti romahduttavat mielialaa ja aiheuttavat mielialan vaihteluita hyvinkin voimakkaasti. Tsemppiä, ja tutki ja kuuntele itseäsi :hug:

Se 10 mikrogrammaa auttaa pitämään riisitaudin poissa ja eikös se ole ihan 100 vai 75% päivätarpeesta. Ja sitten kun aiheeseen enemmän tutustut huomaat että se on aivan riittämätön ja tuo saantisuositus on nousemassa vuoden-parin sisällä huomattavasti.

Lisäksi D-vitamiini imeytyy heikosti noista imeskeltävistä tabuista, tai ainakin se pitäisi sitten ottaa rasvaisen ruuan tai tosiaan omega 3-tabun kanssa.
Parhaita ovat nuo kapselit joissa d-vitamiini on öljyssä.

Itselläni on d-vitamiinin puutos ja syön 125mikrogrammaa vuorokaudessa...

Nosta vaikka 125 mikrogrammaan ja odota muutama kuukausi...jos se d-vitamiinivajauksesta johtuu. Jos nopeampaa haluaa vaikutusta, niin sit pitää ottaa isompaa annosta. Jätä ylimääräiset hiilarit pois ruokavaliosta ja syö reilusti luonnollisia rasvoja (niitä tarvitaan d-vitamiinin imeytymiseenki). Karppaamalla on monet masennuksesta (lievästä kai) päässy. Ei varmaan vakavampaan riitä se.

Tuo koukuttavuus eniten pelottaisi niissä lääkkeissä, tulee sellainen tunne kuin sitten aikanaan ei pärjäisi ilman niitä. Söin reilu 1½ vuotta sitten vielä e-pillereitä, mutta juuri huonon mielialan takia lopetin niiden käytön (olo paranikin niiden lopetettua huomattavasti). Viimeaikoina on taas tuo paha olo alkanut jylläämään, eikä oikein uni tai ruoka maita...

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Nosta vaikka 125 mikrogrammaan ja odota muutama kuukausi...jos se d-vitamiinivajauksesta johtuu. Jos nopeampaa haluaa vaikutusta, niin sit pitää ottaa isompaa annosta. Jätä ylimääräiset hiilarit pois ruokavaliosta ja syö reilusti luonnollisia rasvoja (niitä tarvitaan d-vitamiinin imeytymiseenki). Karppaamalla on monet masennuksesta (lievästä kai) päässy. Ei varmaan vakavampaan riitä se.

Sehän tarkoittaisi että minun täytyisi syödä 12,5 pilleriä per päivä. Kuulostaa aika hurjalta määrältä, varsinkin kun en tiedä onko minulla vajausta...

Masennukseen voi olla useampia syitä, mutta usein se ilmenee aivojen välittäjäainetoiminnan tai niiden määrän muutoksina. Aivojen välittäjäaineiden toimintaan vaikuttaa hyvin moni asia, eikä se lääkärikään voi tietää, mistä on kyse sinun kohdallasi. Lääkäriä väheksymättä, sillä oireiden peusteella voidaan kyllä aika hyvin valita toimiva masennuslääke. Masennuslääkkeen ohessakin kannattaisi hakea vertaistukea tai keskusteluapua.

Elämäntaparemontti kannattaa tehdä juuri nyt. Passiivinen odottaminen saattaa pahentaa masennusta, jolloin itsensä aktivoiminen ja hoitaminen käy vaikeammaksi. Aktivoituminen onnistuu silloinkin, jos vaan pakotat itsesi olosta huolimatta tai pyydät itsesi liikkeelle potkimiseen muilta apua (auttavat mielellään eikä ole iso pyyntö "tule aj heitä minut kodistani ulos aina kun sinulla in aikaa). Itse kiinnitin huomiota seuraaviin asioihin ja uskon, että niiden avulla vältin lääkehoidon.

- aamupala heti herättyäsi (aivot saavat varmasti tarvitsemansa energian, ettei energiavaje pahenna oloa)

- asenne: kaikki on tylsää eikä huvita, voin siis ihan yhtä hyvin olla tylsää ha ei huvita jossain muualla tai ihmisten seurassa -jos millään ei kerta ole mitään väliä, voin yhtä hyvin tehdä "oikein"

- joka ikinen päivä ulos, jos ei muuta niin lähimmälle penkille istumaan (kotona yksin pyöriminen minimoi positiivisten kokemusten mahdollisuuden eikä mahdollista edes sitä että sinusta olis iloa jollekin yksinäiselle mummelille)

- ota yhteyttä ystäviin, sukulaisiin, vanhoihin tuttuihin tai mene johonkin kerhoon joka kokoontuu alueellasi usein (ihan sama mikä tylsä, masentuneenahan tylsää kuitrenkin paikasta huolimatta)

- pyydä apua eli uskoudu jollekulle ihmiselle (asiasta on hyvä puhua syyllisyyden ja häpeän tunteiden vähentämiseksi ja arvaa miltä läheisistäsi tuntuu, jos eivät ole edes tienneet)

- lämmin päiväruoka ja lämmin iltaruoka kasviksilla pitävät verensokerin tasaisena ja niistä saat kaikki aivojen tarvitsemat aineet, ateriat myös rytmittävät päivää ja pakottavat sinut tekemään jotain itsesi hyväksi, itseäsihän halusit hoitaa eli pitää tehdä jotain, mieti mitä ohjeita antaisit jollekulle sinulle rakkaalle ja teeskentele alkuun että olet itse yhtä rakas, opit huolehtimaan itsestäsi ja huomaat että se tuntuu hyvältä ja on oikein myös sinut tuntevia ihmisiä kohtaan

- monivitamiinitabletti päivittäin ihan varmuuden varalta

-kyseessä on vakava sairaus, selvitä itsellesi jo valmiiksi lääkärin yhteystiedot, jotta varmastis aat hankittua apua, vaikka olo pahenisi

syödä voi vaikkei maittaisikaan, jos vähentää syömistä niin maittaa vielä vähemmän. Ei kaikki lääkekään maistu hyvälle, mutta jos aiot hoitaa itseäsi, syös ja mietit vaikka sitä että nyt hoidan itseäni tai sitten joudun ottamaan ne lääkkeet (ei itsellekään ruoka maittanut). Ei mikään pilleri samalla tavalla varmista kaikkia aivojen tarvitsemia aineita ja sokeritasapainoa kuin terveellinen ruoka säännöllisin väliajoin

unihygieniaan kannatta kiinnittää huomiota ja siitä löytyy tietoa netistäkin.
Itse kokeilin:
- kirjoitin illalla ennen nukkumaanmenoa ajatuksia paperille ja kun ne sitten alkoivat pyöriä päässä, huomasi että näähän lukee jo tässä, varaa jotain ylitylsää luettavaa sohvan viereen
- tee aina samat iltatoimet samassa rytmissä ja mene aina samaan aikaan nukkumaan
- jos uni ei tule, NOUSE POIS SÄNGYSTÄ (sänky on nukkumista varten), älä ala tehdä mitään kivaa tai ylimääräistä, vaan ala lukemaan sitä eduskunnankyselytunnintiivistelmäätms. ja kun alkaa olla tylsää ja väsyttää, mene uudestaan sänkyyn, toista tarvittaessa ihan samanlaisena, opit aika nopeastikin, että sänky on nukkumista varten ja unen saaminen helpottuu

Tuossa tuli paljon hyödyllisiä vinkkejä, kiitos siitä, täytyy oikein ottaa kirjainmerkkeihin tämä sivu jotta muistaa jatkossakin. :)

Täytyy varmaan koittaa heti tuota nukkumista, jos saisi nukuttua edes jonkin aikaa ennen kuin täytyy herätä työhaastattelua varten. (ei hätää, siivous on sellainen työkuva ettei sen pitäisi tappaa ketään, vaikka joka hetki ei ajatukset olisi positiivisimmalla mielellä.)

kaikissa muodoissaam, ulkoilu ja sykettä nostava liikunta erityisesti, itse aloin käydä jumpalla koska ohjaaja patistaa pysymään liikkeessä (ei ole helppoa jättää tuntia kesken), reipas 30-45 min kestävä liikunta aktivoi mielihyvää välittäviä välittäjäaineita (juuri niihinhän haluat vaikuttaa) ja jälleen se aktivoituminen, sosiaalisten kontaktien ja positiivisten kokemusten mahdollisuus

D-vitamiinin puutoksen ja masennuksen välillä on lääketietellisten tutkimusten perusteella havaittu yhteys, mutta asiaa ei ole vielä tutkittu niin paljon, että siitä olisi varmoja tuloksia. (Tutkitaan kyllä edelleen.)

Luulen kyllä, että masennuksen kehittymiseen vaaditaan aika pitkäaikainen vitamiininpuutos, mahdollisesti jo lapsuudesta alkaen. Kyllähän D-vitamiinin pitkäaikanien liian vähäinen saanti erityisesti kasvuiässä altistaa monille autoimmuunisairauksille kuten tyypin 1 diabetekselle, jota Suomessa esiintyykin väestömäärään suhteutettuna enemmän kuin useimmissa muissa maailman maissa.

Jatka ihmeessä vain D-vitskun syöntiä, haittaakaan siitä ei ole. Suomessahan saantisuositukset ovat aivan alakantissa, aikuinen voi syödä vaikka 25 mikrogrammaa päivässä ilman mitään haittavaikutuksia. Muitakin hyviä konsteja on, kuten täällä moni on jo todennut.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:

Sehän tarkoittaisi että minun täytyisi syödä 12,5 pilleriä per päivä. Kuulostaa aika hurjalta määrältä, varsinkin kun en tiedä onko minulla vajausta...

Älä ihmeessä syö noita apteekin jauhetabuja niin paljon. Sisältävät lisäaineita ja ksylitolia. Mahahan niistä menee sekaisin. Tilaa Terveysapilasta Tolosen 50µg kapseleita. Niitä voit ottaa 4 päivässä. Käy lääkäriasemmalla S-D-25 kokeessa.Niin saat tietää pitääkö napata enemmän. Omega 3 reilusti ja B-vitamiinia.

Yhteistyössä