Cybex Juno-fix

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ostoksilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ostoksilla

Vieras
Onko kellään vielä kokemusta Cybex Juno-fix turvaistuimesta? Näyttää olevan testivoittaja ja turvallisin istuin nyt testatuista autoliiton testeissä. Ajattelimme ensin ostaa Cybex Pallas-fixin, mutta nyt jäi mietityttämään näiden kahden välillä.
Joka tapauksessa on päätetty ostaa palkki-istuin.

Kiddyn arvostelu: http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/turvaistuintestit/kiddy-guardianfix-pro-2012/ Ei kai se hylätty oo, heikko vaan. Ja isofixillä ilmeisesti ok.

Juno itekin nyt mietin, näkyis olevan halvempikin..

Kiddy Guardian-fix Pro 2012 oli lähtenyt täysin kyljelleen törmäystestissä ja se hylättiin kokonaan turvallisuustestin osalta. Siinä näytti olevan kanssa turhan paljon myrkkyjä materiaaleissa, mutta ne ei vaikuta loppupisteisiin. Miksihän muuten ei?

[QUOTE="vieras";26357548]Tietääkö kukaa, mikä Kiddyssä oli vikana, kun se hylättiin? Meillä on sellainen ja pelottaa.[/QUOTE]

Kiddyn Guardian Pro-fix istuimessa havaittiin sekä Autoliittojen , että Ruotsin VTI.n testeissä kaksi riskikohtaa. Istuin kaatui ilman Isofixiä käytettäessä sivulle sekä palkki on liian matala ja saattaa tutkijoiden mukaan aiheuttaa sisäelinvammoja. Kiddy on kai itse eri mieltä asiasta. Kyselimme tästä eri liikkeistä jne ja luimme testejä. Cybexin malleissa palkki on huomattavasti korkeampi ja toimii ilmeisesti eri tavalla ja periaatteella.

Päädyttiin Cybex Pallas 2-fix istuimeen pidemmän käyttöajan vuoksi, vaikka Juno-fix oli karvan verran parempi tai ne näyttivät olevan kaksi parasta testattua istuinta Autoliiton julkaisemissa testeissä tähän mennessä. Myyjä kertoi eroksi korkeuden. Juno-fix on hiukan parempi sivutörmäyksessä, koska se on matalampi.

Toisaalta sitten siinä ei ole kallistusjalustaa, vaan kallistus toimii Isofixiä säätämällä. Vöillä kinnitettynä Juno-fixiä ei voi kallistussäätää.

Haluaisin kuulla käyttökokemuksia Juno-fixistä. Millä ollut nyt viikon käytössä 13 kk:n ikäisellä lapsella eikä meinaa tulla mitään. Lapsi on aivan kauhuissaan tuosta eteen ahdettavasta palkista. on myös huutanut ja riuhtonut itsensä palkin ali eli lähtee valumaan kun kingertää ja pungertaa. Lapsi painaa yli 9 kg. Myyjä uskotteli, että kyllä lapsi tottuu. Niinkö on? Huutamallako harjoitellaan?

Meillä meni hommat ihan ok, lapsi kapinoi ensimmäisellä kerralla ehkä minuutin mutta ei sen enempää. Painon puolesta juuri ylitettiin vaatimukset ja pituus oli ok. Itse tein niin että koko istuin oli pois autosta kotona olkkarissa lattialla ja lapseni sai siellä rauhassa tutustua uuteen vermeeseen rauhassa. Niin siinä sitten istuttiin ja luettiin lehtiä ja ties mitä hänen omilla ehdoilla välillä sitä palkkiakin siihen soviteltiin eikä siitä suurta numeroa tullut. Ehkä tämä kaikki sitten silotti tietä sille ensimmäiselle käyttökerralle sitten kun sen aika tuli. Kaikkinensa ollut tyytyväinen kamppeeseen ja niin on lapsikin.

meiltä löytyy sekä juno että pallas. Molemmat on olleet hyviä ja helppoja käyttöä. Meillä lapsi vihasi turvakaukaloa siinä vuoden iässä, joten oli vain onnessaan kun pääsi pystyyn ja nenä menosuuntaan eikä palkki häirinnyt.

Nyt juno jäämässä pieneksi ja pallaksessa istuu ilman palkkia jo, silti ei toisessa autossa mukise palkista. Junon käyttöikä on toki lyhyempi, meillä tyttö oli 3v neuvolassa jo yli 17kg joten pian juno jää pikkuveljelle.

Isofixillä helppo kiinnittää autoon, kevyitä siirtää, kallistus helppoa. Lapsen kiinnitys nopeaa. Mitään moitittavaa en keksi, jos vaan lapsi ei pahastu siitä palkista.

Kolarissa ei onneksi olla testattu.

[QUOTE="Samuli";29889258]Haluaisin kuulla käyttökokemuksia Juno-fixistä. Millä ollut nyt viikon käytössä 13 kk:n ikäisellä lapsella eikä meinaa tulla mitään. Lapsi on aivan kauhuissaan tuosta eteen ahdettavasta palkista. on myös huutanut ja riuhtonut itsensä palkin ali eli lähtee valumaan kun kingertää ja pungertaa. Lapsi painaa yli 9 kg. Myyjä uskotteli, että kyllä lapsi tottuu. Niinkö on? Huutamallako harjoitellaan?[/QUOTE]

Tuohon voi vain sanoa, että samalla tavalla meidän poika reuhtoi itseään eroon istuimen viisipistevöistä. Vähän väliä joutui pysähtymään laittamaan vyöt takaisin hartioille. Vyöt eivät vielä pienellä tahtoneet muutenkaan pysyä kapeilla hartioilla, vaan olivat aina miten sattuu. Kai se loppujen lopuksi on totuttelemisesta kiinni kuten joku jo kirjoittikin.

Do diin, vaikkakin ketju on vanha niin siitä huolimatta vielä istuin edelleen myynnissä.
Nyt on sitten sitä kokemusta mitä kaivataan ja sitä ei tule kuin käyttämällä. Lapseni on nyt jo viisivuotias mutta menee edelleen tuossa istuimessa kun kerran penkissä rajat ei ole tullut vastaan. Eli kyseinen istuin nyt 3 vuotta käytössä.
Ei ollut meillä juuri ongelmia käytön kanssa alussa kun lapsi oli noin 2 vuotias kun otimme sen käyttöön. Eli uutta istuinta jo vähän odoteltiin ja annoimme lapsemme sillä vähän leikkiä etukäteen kotona ennen asennusta. ( tohkeissaan siihen lapsemme sitten halusi laittaa kaikki lelunsa yms.) Olihan se palkki hänelle hieman outo juttu aluksi mutta kohtuu nopeaan siihen tottui. Teimme pienempiä ajoja ensiksi ihan totuttaaksemme uuteen istuimeen ja sitten lenkit lisääntyivät ja lopunviimen palkki ja istuimen kanssa oltiin sinut :) Ainoa asia mihin kannattaa pistää huomiota on lapsen pukeutuminen varsinkin kesällä koska palkki tietty hiostaa enemmän. Kun pukeutumisen huomio niin matkustusmukavuus on kohdillaan.
Itse istuimesta ei ole pahaa sanottavaa ajelemme vw Polo merkkisellä autolla ja hyvin se istuin sinne sopi ( siis sehän ei ole mikään 5 hengen auto muutenkaan) ja anoppi mahtuu hyvin vielä takapenkille istumaan omalle paikalleen.
Olemme ajelleet Leville Tampereelta ja normi tauot pidetty eikä rutinaa ole kuulut takapenkiltä. Eli näkyvyys istuimesta on hyvä niini sivulle kuin suoraan eteenkin. Tämän lisäksi lapsemme on alkanut käyttää sitä palkkia niin piirrustusalustana ja samoiten pitkillä reissuilla tukee siihen puhelimen tms laitteen kun katselee piirrettyjä yms.

Penkin päällyset on kohtuu helppo irroittaa ja pestä koneessa. Penkki ei kovin paljoa paina joten helppo roudata autoon ja pois. Istuimen asentaminen autoon on mielestäni helppoa ja turvavyön pujoitus myös.

Kun minä olen asian opetellut ja toistoa tullut niin ajallisesti tuossa ei kauaa mene. Nyt kun lapseni on vielä oppinut (jo aikaa sitten) itse könyään istuimeen ja laittaa palkin itse paikalleen niin minun tehtäväksi jää tarkastaa vain ,että palkki on oikein istuimeen nähden ja pujottaa enään se turvavyö.

En niinkään näkisi itse istuinta turvallisuusnäkökohdin huonona. Monesti olen kyllä nähnyt oli jakkara mikä hyvänsä ja miten päin hyvänsä niin kaiken turvallisuuden ulosmittauksen kun kohnataan liikenteessä miten sattuu lapset kyydissä...

Terveisin Isä.

Yhteistyössä