CV:stä ja työhakemuksesta hiukan kysymyksiä

  • Viestiketjun aloittaja Sammyn suuri seikkailu
  • Ensimmäinen viesti
Sammyn suuri seikkailu
Luin jostain että CV:ssä ei kannata mainita mitään henkilökohtaisia ominaisuuksia kuten ikää tai syntymäpaikkaa. Herranjee, mulla on aina lukenut CV:ssä syntymäaika ja paikka. Onko se nyt ihan väärin ja vanhentunutta?
En ole pitkään aikaan hakenut uutta työpaikkaa mutta nyt olisi vissiin aika vaihtaa duunia...
Onko haitaksi mainita itse työhakemuksessa ikänsä ja että on esim. 2 lapsen äiti, naimisissa jne. Minun mielestä se on ollut aina rehellistä, tuleepa heti selville että minulla ON lapsia. Pitääkö tuollainen jättää nykyään ihan pois?? En tiedä, ajan kelkasta pudonnut vissiin ;)
 
Non compos mentis
Miten mainitut asiat liittyvät työhön? Toisekseen, pidätkö valehtelijoina niitä, jotka eivät moisia kerro? Itse haluan pysyä fantasiassani, että työt jaetaan kokemuksen ja koulutuksen perusteella. Olen ollut 1,5 vuotta nyt samassa paikassa, eivätkä kaikki vieläkään tiedä, että mulla on lapsia. Ei kuulu heille, eikä vaikuta mun työhöni pätkääkään. Riippuu alasta ja työpaikasta katsotaanko lisätiedot plussana vai miinuksena.
 
"eee"
Kyllä mun käsittääkseni on ihan yleistä laittaa tuollaisiakin tietoja cv:hen.

Itselläni on cv:ssä syntymäaika ja -paikka, tosin ihan tietystä syystä - nimeni kuulostaa ulkomaalaiselta, joten haluan laittaa syntymäpaikan näkyviin, jotta tulee selväksi, että olen syntyperäinen suomalainen.
 
Haastatteluissa olleena ja niitä myös pitäneenä, sanoisin että sillä ei ole merkitystä kerrotko iän tai syntymäpaikan, ne menee ihan ohi ja lukijaa kiinnostaa ne työkokemukset..
Työhakemuksia siis saatetaan käsitellä satoja työpaikkaa kohden, siksi tulee skipattua kaikki liirumlaarumit.

Itse kirjoitin hakemukseen (en siis cv:hen) ympäripyöreästi olevani kolmikymppinen ja perheellinen.
 
"aapee"
Muistan vaan kun pääsin pitkälle yhdessä hyvässä työpaikan metsästyksessä ja kalkkiviivoilla haastattelija kysyi onko minulla lapsia. Kun sanoin että on, haastattelijat vaihtoivat pikaisen mutta huomattavan HYVIN merkityksellisen katseen ja haastattelu likipitäen loppui siihen. En saanut paikkaa vaikka aluksi näki että he olivat minusta innostuneita. Jos olisin maininnut lapset jo työhakemuksessa, en olisi varmaan päässyt edes haastatteluun enkä toivonut turhaan että saan ko. paikan.
Mutta nyt koetan hakemusta jossa en kerro mitään henkilökohtaista, testataan kuinka puree. Laittakaa lisää vinkkejä ja näkökulmia, kiva lukea :)
 
aapee lisää
Entä sellainen tapaus jos hakee paikkaan jossa konsernin virallinen kieli on englanti, mutta työ on Suomessa ja kaikki puhuvat suomea keskenään. Työpaikkailmoitus oli englanniksi, pitääkö hakemus olla myös englanninkielinen? Tekeekö se vaikutuksen vaikkei takaakaan että on aito? Vai onko jopa edellytys, että hakemuskin on englanniksi kun ilmoituskin oli?
 
"eee"
Alkuperäinen kirjoittaja aapee lisää;24453232:
Entä sellainen tapaus jos hakee paikkaan jossa konsernin virallinen kieli on englanti, mutta työ on Suomessa ja kaikki puhuvat suomea keskenään. Työpaikkailmoitus oli englanniksi, pitääkö hakemus olla myös englanninkielinen? Tekeekö se vaikutuksen vaikkei takaakaan että on aito? Vai onko jopa edellytys, että hakemuskin on englanniksi kun ilmoituskin oli?
Jos ilmoitus on englanniksi, niin laittaisin kyllä myös hakemuksen ja cv:n englanniksi.
 
"leppis"
[QUOTE="aapee";24453201]Muistan vaan kun pääsin pitkälle yhdessä hyvässä työpaikan metsästyksessä ja kalkkiviivoilla haastattelija kysyi onko minulla lapsia. Kun sanoin että on, haastattelijat vaihtoivat pikaisen mutta huomattavan HYVIN merkityksellisen katseen ja haastattelu likipitäen loppui siihen. En saanut paikkaa vaikka aluksi näki että he olivat minusta innostuneita. Jos olisin maininnut lapset jo työhakemuksessa, en olisi varmaan päässyt edes haastatteluun enkä toivonut turhaan että saan ko. paikan.
Mutta nyt koetan hakemusta jossa en kerro mitään henkilökohtaista, testataan kuinka puree. Laittakaa lisää vinkkejä ja näkökulmia, kiva lukea :)[/QUOTE]

Mä koin, että se, että mulla oli lapsia, oli mun etu työnhakutilanteessa. Ilmoitin lapsistani (joista nuorempi oli vain 2 v, kun töitä hain) CV:ssäni. Sain (vakituisen) työpaikan ensi yrittämällä.

Nuori nainen, joka on naimisissa ja jolla ei ole vielä lapsia, on isompi riski työnantajalle kuin nainen, joka on lapsensa jo hankkinut.
 

Yhteistyössä