credit/debit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin nolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niin nolo

Vieras
Aina olen pähkäillyt enkä saanut päähäni näitä hienoja sanoja. Aktialta tuli nyt se uusi kortti, Visa credit/debit. Se nyt on sitten semmoinen, että soveltuu lähimaksamiseen kunhan kauppoihin vaan tulee ne lukijat. Ei tarvitse kuin vilauttaa niin rahat lähtee.

Mutta ongelmaan. En millään saa päähäni enkä muista kumpaa pitää painaa credit vai debit kun automaatista nostaa rahaa ja haluaa sen lähtevän heti tililtä niinkuin ennenkin. Kertokaa hyvä keino muistamiseen kumpi on kumpi. Miksi ei voisi lukea vaan kortissa ja automaatissa, että nosto ja luotto. Kumpi on kumpi hienolla kielellä?

Sama ongelma välillä lentokentillä. Paniikissa on hakusessa myös arrivals ja departures. Onneksi usein on laskeutuvan ja nousevan koneen kuva opastamassa.

Mä en tajua miks noita vilautuskortteja edes tulee. Pin koodin tarkoitus oli tehdä maksamisesta turvallisempaa.
Nyttenkn kortti katoaa, niin kuka tahansa voi sun korttia vilautella.
Ei mitään järkeä. Itse en sitä ota, jos ei oo pakko...

[QUOTE="sasa";29240158]Mä en tajua miks noita vilautuskortteja edes tulee. Pin koodin tarkoitus oli tehdä maksamisesta turvallisempaa.
Ei mitään järkeä. Itse en sitä ota, jos ei oo pakko...[/QUOTE]

Eikös se pin-koodi pidä kuitenkin laittaa, vaikka onkin se vilautussysteemi?

[QUOTE="sasa";29240158]Mä en tajua miks noita vilautuskortteja edes tulee. Pin koodin tarkoitus oli tehdä maksamisesta turvallisempaa.

Vilauttamalla voi maksaa vain pieniä ostoksia ja pin-koodi pitää syöttää tietyin väliajoin.

Näin hajamielisenä mummona on vaikeaa: PIN-koodi tarvitaan

- pankkiasiointiin
- kirjaston sivuille
- koneen avaamiseen
- puhelin tarvii sen, jos jostain syystä sammuu
- you name it!

Kiitos asiallisista vastauksista. Kyllä nyt kelpaa. Pidän mielessä, että
debit on tililtä (dililtä)
ja
credit on luottoa (conkurssi)

Oikeastaan pitäisi antaa tatuoida vinkki kämmenselkään.

[QUOTE="ville";29240255]Näköjään jopa aiheeseen vastaaminen unohtui.[/QUOTE]

Niinhän se unohtui. Tuli vaan mieleen kaikki nuo turvalukujen muistamiset.

[QUOTE="vierailija";29240373]Niin tämä hieno kielihän on englantia. Eli jatkossa kun et tiedä tai muista mitä jokin sana tarkoittaa niin kannattaa katsoa sanakirja.org´sta.[/QUOTE]

CREDIT on latinaa tarkoittaen uskoa, luottaa
DEBET on myös latinaa tarkoittaen velkaa

Nyt vaan hienoissa kielissä on vaihdettu yksi e-kirjain i-kirjaimeksi.
Se siitä englannista. Sama lentokentillä.

Siksi, että lähiluku toimii muullakin kuin vain korteilla. Ehkä joku päivä voidaan ruveta maksamaan ostokset kännykällä, ja saadaan kännykkään ympättyä myös bonuskortit ja muut etukortit, niin ei tarvitse kanniskella helvetin pulskaa lompakkoa mukana. Odotan innolla, tuolla NFC-tekniikalla on käytännössä potentiaali poistaa fyysisen lompakon tarve kokonaan.

Tietenkään buurisodan aikaiset mummot ja papat eivät pompi ilosta, koska haluaisivat maksaa vain käteisellä, mielellään tsaarinaikaisilla ruplilla ;) Tuskin se käteinenkään mihinkään on kokonaan katoamassa kuitenkaan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="sasa";29240158]Nyttenkn kortti katoaa, niin kuka tahansa voi sun korttia vilautella.[/QUOTE]Sulje kortti soittamalla numeroon 020 333, niin ei tule omaksi tappioksesi, jos joku löytää tai varastaa korttisi ja jos hän vielä löytää jostain paikan, jossa lähimaksaminen toimii. Lähimaksaminen lisää turvallisuutta, koska tunnuslukua ei saa urkittua.