mä oon tavannu aika harvoin semmosia sosiaalisia collieita

joten mun kuva colliesta on aika epäilevä, varsinkin lapsiperheeseen. yks esimerkki on semmonen, et toisella vuodella oleva collie murisee, väistelee ja välttää ihmisiä ja mun käsityksen mukaan tommonen koira ei oo kauheen sopivainen lapsperheessä. se ko. koira joudutaan eläinlääkärillä rauhottaan et sen kynnet saa leikattua ja sillä on ikää siis n. kaksvuotta.
ja tiedän toisenkin tommosen samansorttisen koiruuden joka ei anna ihmisten koskea vain yksainoo ihminen saa sitä koskee sen perheen emäntä.....
en yleistä tota ollenkaan, mutta mun kohdalle sattuneet colliet on vaan ollu tommosia, vois sanoo hieman agressiivisikskin (kauhee sanahirviö) komeita ovat kylläkin, näyttäviä koiria, mut ei olis kyllä mun valinta jos joutus nyt uudelleen miettiin koiranhankintaa. kannattaa varautua erittäin perusteelliseen koulutukseen ja sosiaalistamiseen niin ehkäpä sitä sitte hyvän koiran saa, mulla ei tosiaan ole omakohtasia kokemuksia ko. koirasta, mut nää tuttujen koirat, niin eivät ole kyllä ihan käytökseltään ja luonteeltaan mun mieleen, mut tosiaan kaikkihan ei varmaan-toivottavasti ole samanlaisia.
onnea pennunhankinnalle!!!!
Kaikkihan on kiinni koiran kohtelusta ja sosiaalistamisesta.
Tilanne jossa koira ei anna ihmisen koskea (kynsien leikkaaminen jne.) johtuu siitä että koira kokee olevansa ylempänä arvojärjestyksessä-eli esim.perheen äiti on tuossa perheen pää- koira seuraava.
Totta että collie vaatii määrätietoisen, mutta samalla "hellän" koulutuksen- se on herkkä koira.
Itselläni oli pikkutyttönä collie, joka oli paras ystäväni- kaikessa mukana. Veljelläni kaksi collieta, jotka tykkäävät kovasti meidän lapsosista- harmi vaan että naapurin lapset ovat tehneet niille kiusaa, niin että hieman varuillaan vieraita lapsia kohdatessaan ovat.
Tiedän monta perhettä joissa on ihanteellinen esimerkki colliesta perhekoirana