Clomit vaiko munajohtimien ultra ekaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilonaanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ilonaanna

Vieras
Moikka!

Lapsen yritystä on nyt takana kohta 5kk, kaksi kiertoa (46 ja 60 päivää) ja PCO-epäily vuosien takaa. Tällä viikolla olen menossa testaamaan hormoniarvot.

Eräs gyne, jonka kanssa puhuin sanoi, että mikäli hormonit ovat myös PCO-tasolla, sitten pitää tehda SSG-ultra, jossa tarkistetaan munanjohtimien aukiolo. Vasta sitten voin ottaa clomikuurin.

Mutta toinen lääkäri, jonka kanssa puhuin, on valmis antamaan clomeja jo nyt ilman ssg-ultraa.

Myös keskusteluiden perusteella näyttää siltä, että monet ovat ensin ottaneet clomikuurin ja sitten vasta jos lasta ei ole kuulunut käyneet ssg-ultrassa.

Miten te palstalaiset olette toimineet? Clomit vaiko ssg ekaksi?

Meillä oli aukiolotutkimus ensin.. kun clomeistahan ei vissiinkään hyötyä ole jos munajohtimet eivät auki?

Vielä ei ole clomeja aloitettu.. Mies menee testauttamaan näytteensä maanantaina ja sitten katsellaan jatkoja.. Meillä yritystä takana kohta 1,5v.

Mulle ei ole puhuttu aukiolotutkimuksesta mitään ja olen syönyt jo kaksi kuuria clomeja. Ensimmäinen kuuri kasvatti oikein nätin follin, toinen ei antanut hoitovastetta. Ensi kierrossa olis tarkoitus ottaa tupla-annos clomeja (2 tabl/pv kp3-7), mutta edelleenkään aukiolotutkimuksesta ei ole puhuttu mitään. Olen hoidoissa Väestöliiton Helsingin klinikalla.

Evenstar: Meillä sitten vähän sama tilanne. Ei olisi tehty aukiolotutkimusta jos en olisi vaatinut. Mielestäni on turhaa syödä clomeja ja tehdä inssejä jos aukioloa ei ole katsottu.

Saako kysyä, kuka lääkäri teillä siellä on ollut? (tai jotain "tuntomerkkejä") Aattelin, et olisko meillä sama lääkäri?

Sarma, mun lääkäri on se Väestöliiton lapsettomuusklinikan ylilääkäri, A-M Suikkari. Kerran oon käynyt myös J. Moilasella, kun Suikkari oli sairaana.

Aattelin kysyä siitä aukiolotutkimuksesta sitten, kun varaan aikaa seuraavaan seurantaultraan. Jos puhelimen päässä ei osata ottaa kantaa, harkitsen varmaan, että pitäiskö pyytää soittoaika Suikkarilta ja kysyä asiaa häneltä itseltään.

Minusta kyllä erikoista, jos aukioloa ei ole tarkistettu. Kalliit lääkkeet menee hukkaan, jos johtimet tukossa! Eihän siellä mitään tapahdu silloin... Itsellä tehtiin aukioli ennen clomeja ja onneksi! Oli hieman kiinnikkeitä juuri sillä puolella missä munasolut kypsyvät paremmin (ilmeisesti ovuloin vain oikealta...)!!!

Ehkä kuitenkin lääkäri tietää, mitä tekee. Tuntuu vaan, että tässä on niin monta tapaa kuin on lääkäriäkin. Vaikea tässä sitten maallikon päätellä, mitä kannattaa vaatia! :/

Yhteistyössä