• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Kaksplus-toimitus

clomifen + kaksoset

Moi!!

Ajattelin kirjoitella ja testata onko täällä kohtalotovereita...
Olemme yrittäneet lasta nyt 1,5 vuotta. Takana yksi raskaus joka päätyi keskenmenoon rv11. Nyt olemme päässeet hoitoihin ja tarkoituksena clomifen + iui. Kummastakaan ei ole syytä löytynyt.
Meillä on suvussa kaksosia ja nyt mietityttää clomifenin aloitus... Lääkäri sanoi että mahdollisuudet kaksosiin isot...
Onko kenelläkään kokemusta?

Kiitos!

Olen raskaana clomihoidolla. mulla oli kolme munasolua kehittyvässä ja lääkäri sanoi, että voitte itse valita haluatteko ottaa "kolmosraskaus riskin ". Yksi kuitenkin selvisi ja nyt rv 32. Tätä olen monesti itsekin miettinyt, että kyllä tämä raskaus on ihmeellinen asia ja tosennäköisyys meilläkin vain se 1/3, vaikka munasoluja oli ja miehenkin tavara kunnossa..

Meillä ei klomeja, vaan puregon-hoidot ennen inssiä. Koska olemme selittämättömiä tapauksia oli aika selvää, että jos lähdetään stimuloituihin hoitoihin edes näillä minimiannoksilla, niin kaksosriski on suurempi kun munasarjat toimivat ilman stimulaatiotakin.

Molemmissa insseissä on käynyt juuri näin, eli on kypsynyt kaksi rakkulaa. Hoitava lääkäri sanoi, että harvoin näissä tapauksissa tulee kaksosraskauksia, vaikka riski on tietenkin kohonnut.

Meilläkin on lähipiirissä kaksosia. Vaikka tiedän kaksosraskauteen liittyvät riskit, ja tiedän, että elämä kahden koliikkivauvan kanssa olisi h.elvettiä, niin tässä vaiheessa sitä on valmis ottamaan mitä tahansa oljenkorsia vastaan. Eli vielä yksi inssi käydään riskistä huolimatta jos tämä toinen menee käpeikköön.

lupiini
Ystävälleni kävi niin että kun he 1,5 vuoden yrittämisen jälkeen menivät tutkimuksiin, niin ekasta inssistä tuli kaksoset.

Tilanne on heille takuulla ollut raskaskin. Kaksosista on ollut hirveästi työtä jne vaikka kummatkin on terveitä. Kuitenkin, itse 2 vuotta lasta toivoneena ja rankkoja hoitoja läpikäyneenä ajattelen, että heille on käynyt todella onnellisesti.

Meillä inssejä tehdessä tuli myös kerran kaksi rakkulaa. Muistan sen jännityksen kun odotti että tuleeko sieltä nyt kaksi vai yksi... :) Ei sit tullut yhtään. Meidän pahin ongelmamme selvisi vasta ekassa koeputkihoidossa. Siittiöt ei jostain syystä pääse munasolun sisään. Tämä selitti sen miksi ei ole ollut plussan plussaa, vaikka muuten on ollut optimaalisia tilanteita hedelmöittyä. Valitettavasti meillä on tämän hedelmöittymishäiriön lisäksi vielämuitakin lapsen saantia heikentäviä seikkoja. Toivo elää silti yhä vahvana!

Toivotan onnea inssiinne!

Yhteistyössä