Clearblue ja Kaksplus.fi kysyy: Tunnetko, että tunnet kehosi hyvin?

Kuukautiset on todella epäsäännölliset, ennen ensimmäistä raskautta vielä nykyistäkin epäsäännöllisemmät. En myöskään kuulu niihin onnekkaisiin jotka tuntevat ovulaation. Tuntuu siis että kehoni on kyllä täysi mysteeri.
 
Ennen ensimmäistä raskautta kierrot olivat ihan mitä sattuu, yleensä tosi pitkät, 32-40 päivää. Nyt olen ollut niin tyytyväinen, kun menkat esikoisen imetyksen loputtua alkoivat, on kierto ollut selvästi lyhyempi, 29-31 päivää. Tänään mennään sitten kp 37 - että se siitä tyytyväisyydestä. Ovulaation merkkejä olen joskus tuntevinani, mutta en kyllä tiedä niistäkään varmasti. Eli pihalla ollaan.
 
No LUULIN tuntevani hyvinkin kroppani mutta mutta....

Kuukautiskierto on aika selvillä, vähän vaihtelee max 4 pv säteellä, mut keskivertokierto on n 30 pv. puolenvälin aikaan kierrosta muutun selvästi aivan hurjaksi seksipedoksi pariksi päivää, jolloin miesrukka jo jossainvälissä anelee armoa, ettei ei ennää ei jaksa... Joten todennököisesti ovuloin tuolloin, kaksi raskautta on ainakin lähtenyt näistä superhimoista liikkelle, eivät kyllä päättyneen onnellisesti mut eniveis. Ihan joka kuukausi näitä himoja ei tule, ja esim tässäkuussa mielestäni himohuippu jäi saavuttamatta, ja oviksen bongasinkin mielstäni tavallista myöhemmin. Ovis tuntuu myös usein vatsakipuina.

Mut siis, yhteenvetona, ennen raskauksia ja leikkauksia ( ku, tuba poistettu) tunsin kroppani kyllä aika kellontarkasti. Nyt tällähetkellä en niinkään, varmaan stressi vaikuttaa niin et kierrot heittelee jne
 
Kierron pituus nyt näyttäisi asettuvan reilun kolmenkympin tienoille, n. 34. Olen syönyt siis 3kk satsin Terolut-lääkettä koska pitkät kierrot e-pillereiden lopetuksen jälkeen. Ovulaatiota en tunnista, ja epäilyt nousemassa ovuloinko ollenkaan...
 
Viimeksi muokattu:
Minä kyllä kanssa luulin että tuntisin ovulaationi ajankohdan jos en kivuista niin limoista, mutta ei. Limat ei näköjään olekaan mulla mikään merkki. Luulin ovuloivani kp 14-16, mutta cb:n mukaan se olikin vasta kp23!
Tämä kyllä selittäisi paljolti miksi ei vauvaa vielä ole kuulunut. Enää en luota muuhun kuin ovistesteihin, kun kroppa ilmoittelee ihan omiaan.
Kuukautisistakaan ei ihan ole faktaa tietoa, pisin kierto hetkeen oli 42 päivää ja lyhin 28.
 
Nykyisin tunnen kyllä ovulaation, ennen ensimmäistä raskautta ei ollut mitään tuntemuksia. Nyt on muutenkin paremmin sinut itsensä ja kroppansa kanssa, jotenkin osaa paremmin kuunnella kehon viestejä.
 
Kiertoni on ollut suht säännöllinen aina. Vaihtelee kyllä, yleensä välillä 30-36.... Ovulaatiota olen alkanut tunnistamaan vasta näissä raskautumisyrityksissä. Apuna on ollut nettilaskurit ja tikut. Ilman testejä en olis koskaan varmaankaan alkanut huomaamaan myöskään kehoni antamia merkkejä. Nykyään, muutamia kiertoja testanneena, alan hahmottamaan, mistä runsastuva valkovuoto ja ajoittaiset alavatsaviiltelyt johtuvat.

Ennen raskauksia en hahmottanut, mistä mikin vihlaisu johtuu. Olen opetellut myös muitakin kierron vaiheita tunnistamaan, ja tunnustellut myös kohdunnapukkaa ja tarkkaillut limojen koostumuksia. Hämmästyttävän toistuvana kaikki järjestyksessä tulevat.

Olen harkinnut kehontuntemuksen kehittyessä mahdollista luonnollista ehkäisyä, kun lapset on tehty. Nyt tietysti ensin yritetään ainakin kerran nimenomaan hyödyntää tuota ovulaatiota. Edelleenkin kyllä tarvitsen testejä sen LH-huipun, hedelmällisimpien päivien, tunnistamiseen. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kierron pituus on ollut suhteellisen tasainen. Ovulaation määrittäminen on ollut vaikeampaa. Olen arvaillut sitä oireiden mukaan, mutta lopulta päätynyt siihen, etten todellakaan osaa sanoa, mihin väliin ovulaatio sijoittuu.
 
miss_piggy
En todellakaan tunne kehoani, kierto on epäsäännöllinen, paino sahaa ees sun taas, pco-diagnoosia, yksi keskeytynyt keskenmeno, ovulaatiota on hankala tunnista....Oikein ihanaa tämä elämä.
 

Yhteistyössä