Clearblue ja Kaksplus.fi kysyy: Oletko aiemmin seurannut ovulaatiotasi?

Miten seuraat ovulaatiotasi?

  • peruslämmön mittaamisella

    Ääniä: 3 20,0%
  • kalenterimenetelmällä

    Ääniä: 10 66,7%
  • valkovuodon tarkkailulla

    Ääniä: 9 60,0%
  • syljen tarkkailulla

    Ääniä: 1 6,7%
  • muu tapa, mikä?

    Ääniä: 7 46,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    15
Olen yrittänyt seurata ovulaatiota kalenterin avulla ja valkovuodon tarkkailulla, mutta tieto tarkasta ovulaation ajankohdasta on jäänyt epäselväksi. Raskaustestin tehdessäni hedelmöittymisajankohta näytti olleen aivan eri aikana, kuin luulin ovulaation olleen. Olemme todennäköisesti aikaisempina kuukausina yrittäneet saada lasta aivan väärinä kierronaikoina. Ovulaatio on todennäköisesti ollut lähes viikon myöhemmin kuin itse kuvittelin.
 
Olen ennen käyttänyt ovulaation tarkkailuun kalenteri menetelmää, mutta ovulaationi ajankohta heittelee joten se on täysin turha. Nyt pari kuukautta olen kirjannut oireita enne ovulaatiota ja tietyt oireet tulevat päivä-kaksi ennen ovulaatiota. (Päänsärky,yletönväsymys,huono-olo) Tikut ovat nyt myös varmistaneet nämä "ovulaato-oireeni".
 
Ovulaatiota olen parissa kierrossa tikutellut ovistesteillä. Muutoin aina lähinnä huomannut seksihimojen selvästi kasvavan, ja silloin yleensä tulee katsottua kalenteria, ja yleensä on suurinpiirtein puolenvälinkierto sillon. En sen ihmeemmin ole bogaillut. Antanutn niinsanootusti luonnon ohjata, ja sillä menetelmällä on saatukkin kaksi raskautta aikaiseksi, molemmat vain oli kohdun ulkopuolisia.
 
Kalenterimenetelmällä voin päätellä vain hedelmällisen viikon, en todellakaan päivän tarkkuudella, koska kierrot ja ovikset epäsäännöllisiä. Lämpöjä mitannut vain kainalosta -> myöskin epävarmaa ja -tarkkaa. Liuskatesteillä bongasin ovulaation ennen ensimmäistä raskautta. Nyt vasta olen oppinut huomaamaan ovulaation myös valkovuodon määrästä ja koostumuksesta sekä alavatsan tuntemuksista. Eilen huomasin valkovuodon muutokset, tänä aamuna tuli hymynaama, vatsa on turvottanut koko päivän ja päivänmittaan alavatsa myös alkanut kiristyä ja kipuilla. Että nämä on vissiin sitten mun kohdalla niitä ovulaatiota edeltäviä merkkejä..? CB:n testin mukaan munasolun pitäisi irrota tämän päivän tai huomisen aikana. Tai siis LH-huippu havaittu ja siitä hedelmällisin aika 24-36 tuntia..
 
Itse olen seurannut nyt aikapaljon tuota liman muuttumista ja nipistelyä/kipuilua. Kun alkaa lima muuttua venyväksi, niin samalla alkanut pistämään alamahaan ja sitten muuttunut kipuiluksi. Pari päivää ollut venyvää, sitten voidmaista ja samalla aika "märkää" ja lopulta mennyt joko siihen että ollut aika kuivahkoa voidemaista tai joskus jatkunut ihan kosteana olona. Tikutellut tuosta nipistelystä sitten ja niihin aikaoihin se yleensä vahvistuu ja sitten on kunnon ovis + ja alkaa hiljalleen hiipua pois. Joskus vahva plussa ollut jopa 2-3 päivää ja sitten haalistunut siitä. Kivut jatkunut pidempään eli niiden mukaan ei oikein ole voinut mennä.
 
miss_piggy
Olen aiemmin tikutellut ovulaatiota perinteisillä liuskatesteillä jotka ovat näyttäneet minulle ovulaation ihan hyvin. Nyt olen kuitenkin tueksi ja turvaksi ostanut vielä noita digitestejä, ja on se vaan mahtavaa, kun se hymynaama pärähtää siihen näyttöön :)
 
minä olen jo kolmessa viime raskaudessa käyttänyt ovulaatioliuskoja kunnes myöhemmin olen löytänyt nämä kätevät digitaalisettestit. liuskoissa on ollu niin vaikeaa tihrustaa että onko viiva nyt yhtä vahva vai tasan. digitaalisessa ei tule tulkitsemisongelmia ja mulla toiminu hyvin noi :) mulla on ollu aina epäsäännöllinen kiertokin joten ovulaationajankohta aina hiukan hankala määrittää. tosin olen myöhemmin oppinut tuntemaan itseäni paremmin ja osaan alamaha kivusta ja tietynlaisesta limasta arvioida että nyt taitaa olla ovulaation ajankohta ja testi on vahvistanut aina epäilykseni
 
Ennen raskauden yrittämistä ei tullut juurikaan seurattua kk-kierron vaiheita tarkkaan. Kalenterista katsominen riitti. Nyt liuskatestit ovat olleet käytössä 5kk. Myös oma kierto on tullut tutummaksi, kun tarkkailee, milloin mistäkin nippailee ja millaista vuotoa missäkin kierron vaiheessa.
 
Olen yrittänyt limoista ja lämmöistä.. Mutta se on hirveän ahdistavaa! Tällä hetkellä pohdin koko ajan että olikohan se ovis ja minähän päivänä. Hirveän stressaavaa. Kahdessa kierrossa oon tikutta joillain ovistestiliuskoilla. Luulen että sain viivoista selvää ja löysin oviksen. Oon pitkään miettiny digiovulaatio mittaria, mutta vielä en oo malttanu ostaa...
 

Yhteistyössä