Clearblue ja Kaksplus.fi kysyy: Koetko, että saat tarpeeksi henkistä tukea lähipiiriltäsi?

Omat vanhemmat, appivanhemmat, sisarukset, mummot ja muut sukulaiset - kaikilla on omat mietteensä ja mielipiteensä raskaaksi tulemisesta, raskaudesta ja vauvoista.
Koetko, että saat tarpeeksi henkistä tukea juuri sinun lähipiiriltäsi, ja miten se ilmenee? Jos et, miten toivoisit asian olevan?
 
Meillä ei asiasta tiedä kuin vain muutamat ystäväni ja vaikka he ovat olleet todella innoissaan ja iloisia puolestamme, emme puhu asiasta koska olen heille ilmoittanut, että sitten kun on aika, ilmoitan raskaudesta ja sitten voimme puhua. Nyt elämme minun toiveesta, niin kuin mikään ei olisi erilailla. :) Toki jos olen tarvinnut juttukaveria, olen sen myös saanut!
 
Kyllä saan tukea silloin kun itse haluan puhua asiasta, kuuleva korva on aina tulloin kohdillaan. Ketään ketä asiasta tietää ei onneksi ole "tuputtanut" mitään. Ja sitä en todellakaan haluaisikaan. Kaikki meilläkin ulospäin kuiten mikään ei olisi erilailla, jos itse en ota juttua esille. Mielestäni se on ihanaa, että lähipiiri pystyy kunnioittamaan tätä. Asia arka, henkilökohtainen ja herkkä kuitenkin.
 
Meidän vauva-suunnitelmista ei tiedä minun ja mieheni lisäksi kuin paras ystäväni. Suurin tuki tulee tietysti mieheltäni, joka on korvaamatonta. Erityisesti tukea olen tarvinnut äskettäin kesken menneen raskauden vuoksi. Ystävääni näen päivittäin töissä ja hänen kanssaan pystyn myös keskustelemaan asiasta aina kun siltä tuntuu. Olemme mieheni kanssa yhteistuumin halunneet pitää tiedon asiasta vielä itsellämme ja näin on ollut hyvä :)
 
Mielestäni kyllä, tosin meilläkään ei kauhean moni lähipiiristä tiedä yrityksestä. Mutta ne, jotka tietävät, osaavat huomioida sen hyvin. Meillä lapsen saaminen ei ole koskaan ollut helppoa, joten on ollut todella hyvä, että lähipiiri ei sanoillaan tai teoillaan aiheuta lisäharmeja. Eivät he ole koskaan kyselleet ja kuuntelevat kyllä, jos halutaan puhua asiasta.
 
No vähän vaihtelevasti olen saanut tukea. Ehkä se johtui siitäkin, että esikoinen on vasta 1v. 2kk. Ihmiset eivät ymmärtäneet kuinka kauan ehdimme toista lasta toivoa, kun meillä ei ole ollut ehkäisyä käytössä synnytyksen jälkeen.
Mutta kyllä osalta sain hyvin tukea kun aloin toisen lapsen kaipuusta puhua. Ja kun ilmoitimme tästä raskaudesta, niin kaikki olivat iloisia ja toivovat että kaikki menee hyvin..
 
Kyllä! Ystävät jotka raskaudesta tietävät, ovat olleet korvaamaton tuki. Monilla on jo lapsia, joten osaavat auttaa/tukea asiassa kun asiassa. Lisäksi tietenkin oma sisko, äiti ja veli ovat mahtava tukimuuri, aviomiestä tietty unohtamatta :) Ja nimenomaan se on ollut mahtavaa huomata, että apua/tukea saa kun ottaa asian puheeksi, mutta ei sitä kuitenkaan olla tuputtamassa.
 
Mommytobe
Periaatteessa koen, että saan tarpeeksi tukea. Meillä asiat on siinä mielessä toisin päin, että kukaan ei ole tuputtamassa mitään neuvoja tms. vaan enemmänkin tuntuu, että ystävät/sukulaiset varovat sanomasta mitään mikä voisi satuttaa. Meillä oli tosiaan aika kriittinen tapaus talvella kohdun ulkopuolisen raskauden suhteen ja sen vuoksi ihmiset ovat vielä hiukan varuillaan.
 
Olemme tainneet esittää vähän turhan reipasta kaikkien silmissä joten tuskin kukaan sitä tukea osaa ainakaan pyytämättä antaa. Toki sitä varmasti saamme jos vaan haluamme, mutta toistaiseksi ollaan pärjätty omillamme!
 
Dea
Mekään emme ole kertoneet vauvahaaveista vielä kellekkään ja se on mielestämme ollut hyvä ratkaisu. Tämä on kuitenkin niin henkilökohtainen asia. Mies on ollut kyllä suurena tukena ja uskon, että sitten kun asiasta muille kerromme, niin saamme varmasti paljon tukea lähipiiriltäkin :)
 

Yhteistyössä