Cipralexista raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti
Huoli
Onko kukaan syönyt?

Kauhea paniikki iski kun maanantaina tein raskaustestissä plussan ja olen syönyt vajaan vuoden 15mg kyseistä lääkettä. Aijon ajaa lääkkeet alas huomisesta alkaen, kuinkahan on onko alkiolle voinut aiheuta jo haittaa?

Minulle sanottiin aikanaan ettäolisin voinut cipralexia ottaa raskausaikana.ja lopettaa rv30n kohdalla ja jatkaa synnytyksen jälkeen.Mulla tosin silloin annos oli 10mg.Joten en usko että olet sillä saanut vahinkoa aikaiseksi.Soita lääkäriin ja kysy sieltä jos oikein huolettaa kovastikin.

ap
Kiitti. Soitin jo ja käskivät lopettaa lääkityksen. Huolettaa vaan kovasti kun lääkäreillä on eriäviä mielipiteitä. Käytännön kokemukset kiinnostaisi nyt enemmän..

mulla ei enempää kokemusta ole kun tosiaan ehdin lopettaa ennen kuin raskauduin.Mulle vain terapeuttini ja silloinen lääkärimme sanoi tuota kun sinulle aikaisemmassa viestissä sanoin.cipralex on kuitenkin aika tuore lääke jotta olisiko siitä jo enemmän tullut tietoa.

yks vaan
Itse söin koko raskausajan (vuonna 2007) lääkärin suosituksesta. Parempi kuulemma näin kuin pahasti masentunut äiti. Enkä olisi hengissä selvinnytkään ilman lääkkeitä. Cipralex on nykytiedon mukaan ihan turvallinen. Synnytyksen lähestyessä olisi pitänyt lopettaa, mutta en pystynyt, vaan synnytys hoidettiin yliopistollisessa sairaalassa lapsen mahdollisten vieroitusoireiden takia. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja lapsi on ihan terve. Ja äitikin ihan kunnossa, paitsi että lääkkeitä joudun syömään luultavasti loppuiän.

v
Mä taas aloitin cipramilin (ei ihan sama lääke, mut kerron einivei9 joskus viikon 20 vaiheilla, silloin sanottiin, että turvallista sinä mielessä, että kaikki elimet ym muodostuneet viikkoon 16 mennessä ja sikäli turvallinen aika, lääkityksen lopetin pari viikkoa ennen synnytystä jotta pystyin imettämään. Lapsi on kaikin puolin normaali, ihana ja fiksu 6-vuotias nykyään :)

Outoa
Mulle gynekologi sanoi että mielellään ei lääkityksiä ekan raskauskolmanneksen aikana, koska silloin kehittyy kaikki ja sen jälkeen vauva vaan kasvaa, joten sitten on turvallisempi käyttää. Mutta seuraavassa lauseessa sanoi, että niin kauan kun menkat ei ole myöhässä, on ihan sama mitä vetää, että ei vaikuta.

Ei niin mustavalkoista
Mulla lääkityksenä Cipralex 10mg, jonka vähensin 5mg:aan pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Lääkitystä käytin koko raskausajan, ainoastaan sektioaamuna en sitä ottanut. Seuraavana päivänä sektiosta jatkoin taas lääkkeen ottamista.

Nyt vauva 2kk ja just tänään kysyin lääkäriltä jälkitarkastuksessa, voinko tarvittaessa nostaa annostuksen takaisin 10mg:aan, vaikka vauva on täysimetyksellä. Tähän sain luvan.

Syy miksi käytän Cipralexia on synnytyksen jälkeinen masennus johon sairastuin edellisen lapsen syntymän jälkeen 3 vuotta sitten. Silloin oli eri säännöt, lääkitystä ei saanut aloittaa ennen täysimetyksen lopettamista.

Masentunut
Minä olen syönyt Cipralexia 20mg koko raskausajan. Ihan lopusta, noin 1kk ennen lääkitys lopetettiin vähitellen. Synnytyksen jälkeen lääkitys aloitettiin uudestaan. Sain terveen pojan, mitään haittaa ei vauvalle lääkkeestä ollut. Ainoa mitä epäiltiin, että tulee on vieroitusoireet, mutta sellaisia ei tullut. Imetin myös poikaa ja söin Cipralexia, ja siitäkään ei ollut mitään haittaa lapselle. En olisi raskausajasta selvinnyt elossa ilman lääkitystä. Lääkärit mieluummin sanoo, että ei saa käyttää, kun eivät tiedä. Mullakin ensimmäisen lääkärin kommentti oli, että keskeytys. Onneksi hain tietoa muualta ja sain oikeaa tietoa.

Äläusko
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitti. Soitin jo ja käskivät lopettaa lääkityksen. Huolettaa vaan kovasti kun lääkäreillä on eriäviä mielipiteitä. Käytännön kokemukset kiinnostaisi nyt enemmän..
Älä vain lopeta. Soita Teratologiseen tietopalveluun.

Yhteistyössä