Christian Eriksenin sydän ja reaktiot

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kuten kaikki varmasti tiedämme, Tanskan pelaaja Christian Eriksen sai vakavan sairauskohtauksen ottelussa Suomea vastaan. Miehen sydän pysähtyi, mutta onneksi elvytys aloitettiin nopeasti ja nyt hän on sairaalassa toipumassa. Hyvä niin.

Se mitä mietin on tämä lähes globaali reaktio asiaan. Tietenkin on ymmärrettävää, että Tanskan fanit ja Eriksenin joukkuetoverit ja tutut ympäri maailman ottavat kantaa. On paikallaan, että UEFA julkaisee tsemppiviestin. On hienoa kun Suomesta kommentoidaan asiaa kun se meidän ottelussamme tapahtui. Ja sekin on hienoa, että selostajat ja kommentaattorit suhtautuvat tarvittavalla vakavuudella.

Mutta kun jotenkin tuntuu, että menee jo vähän yli. Selostajat nyyhkivät miten kaikelta on nyt pudonnut pohja eikä millään ole mitään väliä kunhan Christian vain toipuu. Ihan eri päivänä pelatun ottelun jälkeen Hollannin pelaaja kertoo miten vaikeaa se oli kun meinasi itku tulla. Yleisössä kyynelehditään avoimesti ja ihmiset tilittävät, etteivät saa nukutuksi kun Christian, Christian...

Tämän on pakko olla jotain milleniaalien safe space -höttöä. Että nyt tulee triggeröintivaroitus kun tuolla kuitenkin pelataan jalkapalloa. Siis onhan se hirveää ylipäätään kun ihminen saa sairauskohtauksen, mutta ei kai siihen nyt tarvitse suhtautua samalla tavalla kuin jos kyseessä on oma isä tai edes työkaveri. Ja kuka oikeasti vuodattaa kyyneliä pari päivää sen jälkeen kun työkaveri on lähtenyt lanssilla lasarettiin? Noita sattuu joka päivä eri puolilla Suomea koska elämä vaan on sellaista. Tuntuu että ihmiset feikkaavat falskisti koska niin kuuluu tehdä. Ei sen takia, että ne olisivat aitoja tunteita.
 
vierailija
Siltä vaikuttaa. Jos ei kirjoita hänelle mieluista kommenttia, tulee kipakka näpäys takaisin.
Minusta reagointi tapaukseen on ollut upeaa.
Tanskan ministeri lähetti kiitosviestin suomalaiselle virkaveljelleen.
Mielestäsi se ei ollut liioittelua, että esim. YLE:n lähetyksen seitsemän toimittajaa/kommentaattoria olivat kuin maansa myyneitä ja maailmanlopun tunnelmissa? Varmasti olisivat itkua tuhertaneet, jos osaisivat sen feikata. En siis sano etteikö kunnioituksesta ja yleisten käytöstapojen takia pidä olla hillitty ja esiintyä arvokkaasti, vaikka ei oikeasti olisikaan sen kummemmin järkyttynyt, mutta siinäkin on rajansa.
 
vierailija
No joo, vähän meni yli jossain kohdissa. Onko nykynuoret niin irrallaan kuolemasta, että elvytyksen näkeminen aiheuttaa elinikäisen trauman?
 
vierailija
E-chohan se, palstan perus.trolli.
Olen puolen vuoden palstakokemuksen perusteella viisastunut kenen viestiin kannattaa vastata.
Katsoin Urheiluruudusta löhetyksen, jossa esiintyi Inka Henelius. Luin hänen kuulumisia vähän aikaa sitten Anna tai Me Naiset palstalta. Kiva tyyppi ja hän hoiti työnsä hyvin. Tanskassa miestoimittaja vaihtui kesken kaiken ja yhteys alussa reistaili.
Tunteet saa näkyä löhetyksessä. Urheiluun
kuuluu vahva eläytyminen.
Seuraan todella vähän urheilua.
Löhellä olevan ravintolan metelistä tiesin, että Suomi sai hopeaa jääkiekossa. Tai siis hiljaisuuden perusteella metelin jälkeen.
 
vierailija
No joo, vähän meni yli jossain kohdissa. Onko nykynuoret niin irrallaan kuolemasta, että elvytyksen näkeminen aiheuttaa elinikäisen trauman?
Luulen että se on valittu identiteetti. Sellaista herkkyyttä ja ylireagointia kaikkiin asioihin ihaillaan ja odotetaan. Kun siihen kasvaa pienestä pitäen, niin kai se tulee selkäytimestä. Vähän niin kuin arabimaailman itkijänaiset. Sellainen reaktiohan on meille ihan järjetön, että kaadutaan maahan kierimään ja ulisemaan, mutta siellä sinua varmaan pidetään sydämettömänä, jos et tee niin. Sama on selvästi tulossa meillekin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo ja Palstapesu
vierailija
Kyllä mä toisaalta ymmärrän hyvin tuon laajan reaktion asiasta, olihan se nyt järkyttävä tapaus ihan tämmöiselle amatööri sohvajalkapallourheilijakatsojalle, miksei sitten heille jotka hengittävät ja puhuvat ja elävät jalkapalloa. Käsittääkseni Eriksen on ehtinyt pelata ansiokkaasti ja siten saanut mainetta ei ainoastaan taitavana pelaajana vaan myös empaattisena persoonana fudiskentän ulkopuolellakin. Ottelu tuli ulos siihen aikaan, että moni lapsikin katsoi peliä ja varmasti järkyttyivät näkemästään ja kuulemastaan. Kummastelisin enemmän, jos tilanne olisi mennyt ohi mitään tuntoja herättämättä.
Ja urheiluun kuuluu hyvinkin suuret tunne-elämykset.
Onneksi mies on hyvässä hoidossa ja ennen kaikkea hengissä. Uran kannalta tämä voi olla dramaattinen stoppi.
 
vierailija
Itselle tulee mieleen voimakkaista reaktioista.
Oli ikään kuin väärä paikka ja vääränlainen ihminen sai sydänpysähdyksen.
Miten nuori hyväkuntoinen urheilija voi saada sydärin kesken suoran lähetyksen ja keskellä peliä.
Jalkapallon on positiivinen harrastus ja pelit myös.
Miten siitä voi tulla hengenvaarallinen ja kuolemaa aiheuttava peli ja näin voi ajatella lapset. esim. siskon pojat järkyttyivät ohjelmaa katsoessa, toinen itki ja otti sen tosi vahvasti.
Ei monikaan ole todennäköisesti nähnyt livenä paineluelvytystä ja miten deffalla isketään. Ehkä vain näissä työpaikan ensiapuharjoituksissa nukella.
Kuoleman läheisyys tulee mieleen, jos noin nuori mies voi kuolla niin miksen minäkin yhtä helposti.
 
vierailija
Itselle tulee mieleen voimakkaista reaktioista.
Oli ikään kuin väärä paikka ja vääränlainen ihminen sai sydänpysähdyksen.
Miten nuori hyväkuntoinen urheilija voi saada sydärin kesken suoran lähetyksen ja keskellä peliä.
Jalkapallon on positiivinen harrastus ja pelit myös.
Miten siitä voi tulla hengenvaarallinen ja kuolemaa aiheuttava peli ja näin voi ajatella lapset. esim. siskon pojat järkyttyivät ohjelmaa katsoessa, toinen itki ja otti sen tosi vahvasti.
Ei monikaan ole todennäköisesti nähnyt livenä paineluelvytystä ja miten deffalla isketään. Ehkä vain näissä työpaikan ensiapuharjoituksissa nukella.
Kuoleman läheisyys tulee mieleen, jos noin nuori mies voi kuolla niin miksen minäkin yhtä helposti.
No voihan se lapsi nähdä myös niin että noinko se elämä saadaan takaisin henkiin ja saada kipinän hoito alalle ja pelastamaan ihmisiä?.
 
Itselle tulee mieleen voimakkaista reaktioista.
Oli ikään kuin väärä paikka ja vääränlainen ihminen sai sydänpysähdyksen.
Miten nuori hyväkuntoinen urheilija voi saada sydärin kesken suoran lähetyksen ja keskellä peliä.
Jalkapallon on positiivinen harrastus ja pelit myös.
Miten siitä voi tulla hengenvaarallinen ja kuolemaa aiheuttava peli ja näin voi ajatella lapset. esim. siskon pojat järkyttyivät ohjelmaa katsoessa, toinen itki ja otti sen tosi vahvasti.
Ei monikaan ole todennäköisesti nähnyt livenä paineluelvytystä ja miten deffalla isketään. Ehkä vain näissä työpaikan ensiapuharjoituksissa nukella.
Kuoleman läheisyys tulee mieleen, jos noin nuori mies voi kuolla niin miksen minäkin yhtä helposti.
Ovat. Myös aikuiset.
Ja silti heille on ok, että onnettomuus- tai sairauskohtaustilanteessa kuvataan! I
 
Mä luulen että tästä lähti sellainen efekti liikenteeseen. Joo itse tapahtuma oli äärimmäisen ikävä ja se herätti tunteita. Ja matsin jälkeen ymmärrän pelaajien, kommentaattiorien jne. tunteet. Mutta sitten tästä ”reilusta pelistä” ja ”elämässä on tärkeämpääkin kuin jalkapallo” lähti pyörä pyörimään. Nyt jokainen haluaa pisteitä itselleen ”reilupelistä” ja jankuttaa tuota samaa asiaa päivästä toiseen.

Kyllä me uskotaan että kaikki on reiluja ja kivoja. Ei tarvitse enää kyynelehtiä. Kukaan ei kuollut.
 
Oi, ihanaa jos palstalla on joku muntyylinen, mutta mä en ole aloitusviestiä kirjoittanut. :D

En kattonu matsia, varmaan olisin itkeny ja rukoillu kun näin kun toista elvytetään, mutta liiallinen asian vatvominen jälkikäteen on liikaa. Joku sydänvikainen mökin mummo on yhtä tärkeä kuin Eriksen.

Toki, oli kerrankin ihana kokea vanhaa, hyvää pohjoismaiden yhteyttä: pelaaja on punaparta ja oooikein tanskalaisella nimellä varustettu. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
kamala tilanne oli. ja ymmärrä kyllä pelaajien ja kaikkien reaktiot. mutta nyt näiden samojen asioiden toistelu tiedotusvälineissä voitaisiin lopettaa. kaikki osaa ne jo ulkoa.
Debriefing on kriisityöntekijöille tuttu termi. Minä en sitä tarvitse. Olen elämässäni kokenut monta kovaa kolausta.
Urheilu yhdistää ihmisiä. Pidän urheilulajeista eniten jalkapallosta.
Jos jääkiekkoilija saisi sydänkohtauksen, auttajien pitäisi tulla jäälle ja riisua potilas varusteistaan.
Jääkiekko on vastenmielinen ja väkivaltainen laji. Olen ollut katsomassa vain yhtä ottelua jäähallissa. Muistan ottelusta vain Meiju Suvaksen laulaman hitin.
En klikkaile auti uutisia, jotka ovat jo tuttuja. Seuraan valikoidusti mediaa.
Uutisvirrasta luen vain murto-osan.
Ihmettelen miten tämän palstan väki on paljon netissä työaikaan. Kun aikoinaan vietin kahvitunnit
työhuoneessani, esimies luuli minun tekevän sivutyötäni. Muu porukka remusi kahvihuoneessa ja teki yhteisiä lomamatkoja vapaa-ajallaan.
Siihen aikaan sometus oli melko uusi asia.
 
Uutisvirrasta luen vain murto-osan.
Ihmettelen miten tämän palstan väki on paljon netissä työaikaan. Kun aikoinaan vietin kahvitunnit
työhuoneessani, esimies luuli minun tekevän sivutyötäni. Muu porukka remusi kahvihuoneessa ja teki yhteisiä lomamatkoja vapaa-ajallaan.
Siihen aikaan sometus oli melko uusi asia.
*fanfaari tittididiididiiiii*
Päivän eka valitus palstalaisista. Tulihan se sieltä :ROFLMAO:
 
Deleted member 149094
Debriefing on kriisityöntekijöille tuttu termi. Minä en sitä tarvitse. Olen elämässäni kokenut monta kovaa kolausta.
Urheilu yhdistää ihmisiä. Pidän urheilulajeista eniten jalkapallosta.
Jos jääkiekkoilija saisi sydänkohtauksen, auttajien pitäisi tulla jäälle ja riisua potilas varusteistaan.
Jääkiekko on vastenmielinen ja väkivaltainen laji. Olen ollut katsomassa vain yhtä ottelua jäähallissa. Muistan ottelusta vain Meiju Suvaksen laulaman hitin.
En klikkaile auti uutisia, jotka ovat jo tuttuja. Seuraan valikoidusti mediaa.
Uutisvirrasta luen vain murto-osan.
Ihmettelen miten tämän palstan väki on paljon netissä työaikaan. Kun aikoinaan vietin kahvitunnit
työhuoneessani, esimies luuli minun tekevän sivutyötäni. Muu porukka remusi kahvihuoneessa ja teki yhteisiä lomamatkoja vapaa-ajallaan.
Siihen aikaan sometus oli melko uusi asia.
Mä tykkäsin jääkiekosta joskus, ennenkuin se meni pelkäksi taklaamiseksi. Sitten ne yritti siivota sitä vähän, mut ei munkaan mielestä tarpeeksi.
Uutisia taas tulee niin jatkuvalla syötteellä monesta eri paikasta, että ei sitä kukaan voi seurata. Suomessa uutiset nyt on kuitenkin toisten uutisten toistoa. Niin se kai on muuallakin. Ei ihmisen tarvi tietää niin kovin montaa asiaa. Ajattelin joskus, että siirryn takaisin paperilehteen ja luen vain viikon vanhoja uutisia. Kokeilin pari viikkoa mökillä ja hyvin meni viikko sitä yhtä lehteä lukiessa. :)
Täällä taitaa olla eläkeläisiä/ sairaseläkeläisiä ja työttömiä jotka kirjoittelee. Mäkin haen töitä tässä samalla, mutta uusia ilmoituksia ei ihan kokoajan tule. Duunitorilla on 400 sivua avoimia paikkoja, joista vanhimmat on vuodelta 2016. Niihin en viiitsi enää hakea.
Aika tiivis yhteisö, jos vielä työajankin jälkeen jaksaa katsella toisen tekemisiä. Mulle ei ehkä sopisi tuollainen :)
 

Yhteistyössä