Chihuahuoista; Vinkkejä, ohjeita, kokemuksia?!

Olen aina halunnut koiran kun kasvan isoksi. Keväällä olisi edessä ensimmäiseen kotiin muuttaminen ja ajattelin hankkia seurakseni koiran (Lenkille ja kotiseuraksi). Olen hirveä suunnittelija ihminen ja siksi olen liikkeellä jo näin aikaisin. Olisin muuttamassa kerrostaloon tai rivitaloon. Olen katsonut monia eri rotujakin kuten kääpiöpinseri, kiinanharjakoira ja venäjäntoy. Kuitenkin nettiä selaillesseni (tuntuu että olen lukenut jokaikisen mahdollisen nettisivun koirista) ymmärsin että Chihu olisi se oikea, ihan seurakoiraksi jalostettu. Näyttely koiraa siitä ei ole tulossa. Haluaisin vinkkejä esimerkiksi ruokavaliosta ja koulutuksesta, esim miten opetetaan olemaan hihnassa kiltisti vetämättä. KAIKKI vinkit ihan mistä vain asiasta, ja rodustakin tulisi tarpeeseen! Tyttö vai poika? Onko karvalla vaikutusta allergiaan (Joiltain koirilta olen saanut allergia oireita, nuhaa onneksi vain) Ja omat kokemukset, millainen on teidän chihun päivärutiini. Kiitos ihan hirveästi kaikille jotka viitsii vastata!

ps. koira olisi ihan ensimmäiseni, kokemusta on silti jonkin verran. Ja tosiaan oon jo Googletellut mutta oon niin tiedon haluinen että haluan tietää lisää!
 
Meillä on tyttöchihu. Ihan lemmikkinä. Syö royal canin chihuahuaruokaa pääasiassa, koska vilja-allergia. Raakaruokintaan en ole jaksanut lähteä.
Tottakai luonteissa on eroja, meille osui todella seurallinen, kiltti ja hyvinkin hiljainen chihuahua, ei siis räksytä ohikulkijoille, kerrostalon äänille muutaman kerran on haukahtanut. Ollaa n käytä chihutapaamisissa, sieltä löytyy luonteeltaan erilaisia, äänekkäitä ja hiljaisia.
Meidän chihulla oli sisäsiisteysongelmia, mikä on ihan yleistä. Saatiin kuitenkin kuriin, toki vieläkin välillä saattaa tehä kakat kylpyhuoneeseen.
Käydään aamulla 8-10 aamupissalla, päivällä kahen aikaan kakkalenkillä, sitten joskus 7aikaa pienellä lenkillä ja illalla jos valvotaan pitkään nii pikapisulla. Tuo ainaki nukkuu suurimman osan päivästä,leikkii ja syö. Kulkee välillä kauoungilla mukanani, siis ihan hihmassa ei missään laukussa :D ja on tottunut hälinään ja muihin ihmisiin sekä koiriin.

tyttö vai poika? Ite valittiin tyttö ihan juuri tuon poikien merkkailutaipumusten takia. Toki sitten tytöillä (leikkaamaton) on kiima ja saattaa tulla valeraskauksia.
Meille siunaantu terve koira, takajalan polvessa on vähän löysyyttä, mutta sekään ei vaikuta.

Paljon juuri chihuista on ennakkoluuloja, mutta meidän yksilö ei ainakaan täytä niistä juuri yhtään.
 

Yhteistyössä