Chichuhua

... vai miten se nyt kirjoitetaan.

Onko kellään? Sopiiko lapsiperheeseen? Minusta ne on niin pirun sööttejä, kun nimenomaan haluan pienimmän mahdollisen kirppusen. =) kertokaapa kokemuksianne. Meillä ei ole hankinta ihan vielä ajankohtaista.

Scarpetta
Mulla kokemuksia tasan kolmesta chichusta ja ne on varmaan pahimpia petoja mitä maailma päällään kantaa :eek: Se kyllä johtuu ihan siitä, että omistaja on unohtanut, että pienetkin koirat tarviaa jonkinlaisen koulutuksen. Nää nimenomaiset tapaukset räksyttää kaikelle mikä vähänkin liikkuu ja auta armias, jos siihen meet kieltämään, niin taatusti ne on kädessä kiinni :kieh:

-miljoonakala-
Ovat varmaan tosi mukavia koiria mut ite oon vaa tutustunu aika ärhäköihin tapauksiin. Itse en uskaltais lapsperheeseen ottaa kun ovat niin pieniä niin voi helposti tulla vahinkoja jo senkin puolesta.
Omanarvonsa tuntevia ovat ja siks tahtovat kyllä puolustaa omaa paikkaansa maailmassa välillä vähän turhan hanakasti..
Et ehkä lapsien kans kävis paremmin joku vähän isompi rotu, vaikka joku spanielisysteemi tai novascotian noutaja.

Chihun luusto jo pelkästään on niin hentoinen, että jättäisin sen pois laskuista etenkin jos kyseessä pienet lapset. Enkä tarkoita sitä että lasten tulisi saada koiraa riepotella- päinvastoin. Mutta lapsiperheessä nyt vaan meno joskus yltyy riehakkaaksi ja vahinkoja voi sattua :\|

Kannattaa kysellä kasvattajilta tai rodun harrastajilta yleensä. Linkki rotuyhdistyksen sivuille löytyy www.kennelliitto.fi

Pah, pah ja pah!!!!! Maailman ihanin ja rakastettavin rotu on just chihuahua!!! Meillä on kaks chihuu ja kaks lasta (kolmas tulossa) ja mitään ongelmia ei oo ollut...sekä päivisin on vielä hoidossa 4 lasta ja vaihtelevina viikonloppuina 2 lasta...eikä tosissaankaan MITÄÄN ONGELMIA!!

Suosittelen chihua erittäin lämpimästi :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2004 klo 11:55 sannannaa kirjoitti:
Pah, pah ja pah!!!!! Maailman ihanin ja rakastettavin rotu on just chihuahua!!! Meillä on kaks chihuu ja kaks lasta (kolmas tulossa) ja mitään ongelmia ei oo ollut...sekä päivisin on vielä hoidossa 4 lasta ja vaihtelevina viikonloppuina 2 lasta...eikä tosissaankaan MITÄÄN ONGELMIA!!

Suosittelen chihua erittäin lämpimästi :wave:
kiva kuulla! :D

Norrsu
Chihuahuaa lapsiperheeseen ei ole kokemusta mutta ystävälläni on chihuahua ja on kyllä todella lempeä mutta vilkas rotu :) Sen perusteella suosittelen, mä veikkaan että on omistajasta kiinni, millainen siitä tulee :) Tämä tapaus on erittäin leikkisä ja kiltti.

kokemusta on
Chihuahua sopii perheeseen kuin perheeseen kasvatuksesta riippuen. Ne ovat haluavat miellyttää omistajaansa ja oppivat suht. helposti, mutta kasvatuksen pitää todella olla jämäkkää, eikä koiran "suloisuuden" saa antaa hämätä. Chihuahua pitää siis kasvattaa päättäväisesti, mutta lempeästi! lapsille pitää vaan opettaa, kuinka pientä koiraa esim. lähestytään tai kosketetaan, että ne eivät pelkää ja käyttäydy siksi hyökkäävästi. :heart:

-miljoonakala-
Se tietysti riippuu aika paljon perheestä ja lapsista mihin chihu tulis mut jos aattelin et meiän 1v tytön kans tulis niin pieni haukku samaan huoneeseen ni multa lähtis hermot.. :headwall:
Meil ei todellakaan tyttö saa kiusata elukoita ja niille annataan rauha mut se silti ehtii vääntää solmuun ton vasikanpuolikkaan korvat tai yrittää painiotteita olohuoneen lattial ku selkäni käännän.
Eli sil haukul ois luut poikki ennen ekaa synttäriään.. :ashamed:

-pippuri-
suosittelen chihua =) meillä tuli perheeseen chihu vauva kuukausi sitten ja lapsiakin on kaksi (4v ja 2v) ja kolmas tulossa. alkuunhan pitää olla tarkkana että ei nuo lapset sitä nostele ym. mutta nyt osaa jo chihu varoa ja lähteä tilanteesta pois jos siltä tuntuu. siskollani on tällä hetkellä kolme chihua ja kasi lasta ja ei ole koskaan ollut mitään ongelmia niiden välillä. kun chihu tulee perheeseen niin pitää tosiaankin muistaa että tämä pieni ja suloinen koira tarvitsee myös koulutusta siinä missä muutkin koirat. :)
meillä haaveillaan chihulle jo kaveria joko toista chihua tai sitten joku muu pieni koira :p

kasvatan lasten kera
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 13:21 kasvattaja kirjoitti:
en suosittele. Itse kasvatan ko. rotua ja en myy lapsiperheeseen jossa alle kouluikäisiä lapsia. Jokin isompi rotu olisi teillä paikallaan..cocceri, sheltti?
Täytyypi ottaa kantaa.. Myös minä kasvatan rotua ja meillä on kaksi lasta 3 ja 4v. Chihuja on ollut talossa aina,jo ennen lapsia ja hienosti on mennyt!! Kyllä kaikki sujuu mainiosti,jos sekä lapset että koirat opetetaan kunnioittamaan toisiaan! Viimeisestä pentueesta muutti jälleen chihuja lapsiperheisiin ja pelkästään hyviä kuulumisia ovat lähetelleet =)

Täältäkin löytyy yksi chihuahua-kasvattaja jolla on lapsia. Lapset 7, 11, 14 ja 17 vuotiaat ja viidettä odotellaan.
Minkäänlaisia ongelmia ei meillä ainakaan ole ollut. Lapsille täytyy vain opettaa miten näin pientä koiraa tulee kohdella. Ja tietysti chihuahuatkin tarvitsevat koulutusta.

Supris
Itsellä on juuri kyseinen rotu harkinnan alla.
Totta on, että chihut ovat pieniä ja hentoisia, mutta luotan siihen että meillä ei tytön ja chihun kanssa ongelmaa tulisi, koska pitäisin tarkkaa vahtia ettei meno ylly vaaralliseksi.

Chihut eivät ole niin helppo rotu kuin ajatellaan. Sisäsiistiksi opettaminen saattaa olla hankalampaa kuin muilla roduilla ja lisäksi saattavat olla kovia merkkailemaan (myös sisällä). Jääräpäinen koira, joka ottaa helposti johtajan aseman, vaikka talossa olisi jo ennestään koira.

Ja.. Tuosta haukkumisesta.. On ainakin minun kokemuksistani päätellen yleistä, että kääpiörodut ovat kovia haukkumaan, mutta.. Meidän nykyinen cockerikin on sen verran haukkuherkkä, että samaan syssyyn sitä voisi ottaa toisenkin räkyttäjän :D .

rasmus3
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2005 klo 16:55 Supris kirjoitti:
Itsellä on juuri kyseinen rotu harkinnan alla.
Totta on, että chihut ovat pieniä ja hentoisia, mutta luotan siihen että meillä ei tytön ja chihun kanssa ongelmaa tulisi, koska pitäisin tarkkaa vahtia ettei meno ylly vaaralliseksi.

Chihut eivät ole niin helppo rotu kuin ajatellaan. Sisäsiistiksi opettaminen saattaa olla hankalampaa kuin muilla roduilla ja lisäksi saattavat olla kovia merkkailemaan (myös sisällä). Jääräpäinen koira, joka ottaa helposti johtajan aseman, vaikka talossa olisi jo ennestään koira.

Ja.. Tuosta haukkumisesta.. On ainakin minun kokemuksistani päätellen yleistä, että kääpiörodut ovat kovia haukkumaan, mutta.. Meidän nykyinen cockerikin on sen verran haukkuherkkä, että samaan syssyyn sitä voisi ottaa toisenkin räkyttäjän :D .
Minulla on sellainen käsitys että mitä pienempi koira, sitä haukkuherkempi...?! Mutta sitäkin "tapaa" voi ainakin osittain opettaa pois. Chihuja en tunne rotuna, mutta en usko että eroavat (muuten kuin kokonsa puolesta!) kovin paljon monista muista kääpiöroduista.
Pienten koirien kanssa helposti toimitaan juuri niin kuin ei pitäisi, eli ei viitsitä nähdä vaivaa koulutuksen suhteen. Mutta vaikka pieniä mussukoita ovatkin, niin koulutusta ei saa silti unohtaa.

T: kahden pienen koiran "mamma" :D

Yhteistyössä