Cerazette minipillerit - hyviä kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ehkäisyahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ehkäisyahdistus

Vieras
Eli onko kenelläkään hyviä kokemuksia Cerazeteista?
Mitä sivuvaikutuksia olette huomanneet?

Ainoa hormonaalinen ehkäisyvaihtoehtoni on tuo ja tuntuu olevan joka paikka täynnä ainostaan huonoja kokemuksia, joten olisin kiinnostunut tietämään, ovatko kys. pillerit jollekin sopineet?

Minulle tuli jo yhdistelmäpillereistä mielialan vaihteluita ja kiinnostus seksiin väheni.
Hormonaalinen ehkäisy ei rehellisesti sanottuna vois vähempää kiinnostaa, mutta kondomikaan ei ole vaihtoehto meillä. Kuparikierukka ajatuksena jo ällöttää ja lapsiakin olisi tarkoitus hankkia 2 vuoden sisään, joten taitaa olla minipillerit ainoa vaihtoehto :(

Missä viipyy se hormonaalinen ehkäisyvalmiste miehille, kysympä vain..

Cerazzettet on parhaat pillerit, mitä olen syönyt (ja kyllä, monet yhdistelmäpillerit ja laastarinkin olen kokeillut eikä mikään ollut koskaan hyvä). Ei muita sivuvaikutuksia, kuin se että ei tule kuukautisia -eikä kuukautisiin liittyvää migreeniä. Meinaan syödä niitä lopun ikääni! ;) Ainoa miinuspuoli on se, että pitää joka päivä muistaa ottaa ja vielä mielellään mahdollisimman samaan aikaan.

Toimi imetysaikana ihan ok. Mitä nyt halut loppuivat kokonaan. Mutta imetyksen loputtua ennen kun tuli mentyä hankkimaan toiselaista ehkäistä, alkoivat runsaat vuodot. Eli vuosin runsaaasti joka toisen viikon. Hb laski reiluu sataan ja toi tullessaan huimauksen.

Kai se pitäis itsekin uskaltautua kokeilla.. Toistaiseksi olen luottanut imetyksen ehkäisevään vaikutukseen ja mies ei tule sisääni. Eli melko hatara ehkäisy (olemme jossain vaiheessa kyllä hankkimassa toista lasta, eli se nyt ei maailmanloppu olisi vaikka raskaaksi tulisin, mutta en nyt varsinaisesti vielä haluaisi tulla, en todellakaan.. Yritän vasta toipua tuosta ensimmäisestä ;))

Kun ekojen kuukausien epämääräisistä vuodoista pääsee eroon niin pillerit ovat aivan mainiot. Ei kuukautisia eikä mitään muitakaan sivuoireita. Pitää tosiaan muistaa ottaa aina samaan aikaan muuten saattaa tulla vuotoja.

Minä lopetin niiden käytön jatkuvan tiputtelun takia jotta pääsin aloittamaan Primolut-kuuria.

Kun lopetin minipillerit, huomasin että aurinko paistaa ja elämä hymyilee. Ilmeisesti minipillerit olivat vaikuttaneet mielialaani vaikka en sitä käytön aikana huomannutkaan. Kokemuksen jälkeen en ole koskenutkaan hormonaaliseen ehkäisyyn vaan käytämme kondomia.

Hellou!

Itse olen vedellyt Cerazettea kohta 8 kk. Oma tarinani menee kutakuinkin näin;

- VUODOT: alkoivat melko pian pillereiden aloittamisen jälkeen ja ne tulikin sitten lähes kokoajan noin 7kk ajan. Välissä saattoi olla ehkä korkeintaan viisi päivää ja taas alkoi kuukautiset. Menkat oli vielä melko runsaat joka kerta.

- IHO-ONGELMAT: aikaisemmin olen syönyt akneen kovan kuurin. Pelkäsin että Cerazette räjäyttää naamani uudestaan. Huomaan että ihoni ei ole niin hyvässä kunnossa ennen pilsujen aloitusta, finnejä kyllä tulee aina sillointällöin.

- VÄSYMYS JA LAIHTUMINEN: Cerzettea syödessä olen laihtunut noin 6kg sekä viime kevät oli todella rankka. Mä olin tosi väsynyt ja halusin vain nukkua kokoajan. Kesällä onneksi helpotti ja nyt väsymys on tiessään.

- HIUKSET: hiuksia mulla irtoo ihan sikana, mutta silti mun paksu tukka ei ole onneksi yhtään ohentunut. Kai se kasvaa samaa vauhtia takaisin.

- PÄÄNSÄRKY JA PAHOINVOINTI: Mä en ole oikeastaan koskaan aikaisemmin ollut kovin huonovointinen tai herkkä oksentamaan. Nykysin mun "oksentamiskynnys" on aikas matala ja huono olo on tullut tutuksi ja se iskee aika helposti. Siihen liittyy ajoittain myös päänsärkyä.

Loppujenlopuksi voin näin 8kk jälkeen sanoa että olen tyytyväinen. Nyt kun menkat ovat näilläbäkymin loppuneet ja ihokin voi suhkoht hyvin, niin en lopettaisi taikka vaihtaisi näitä pilsuja pois. Tsemppiä kaikille!

Cerazette on paras kokeilemani hormonaalinen ehkäisyvalmiste, kun ei tarvinnut kärsiä kuukautisista. Ensimmäinen vuosi meni mukavasti. Mutta kyllä näidenkin pillereien kohdalla saa kärsiä samoista vaivoista kuin kaikkien muidenkin pillerien eli tulee vulvodynian oireita yhdynnässä (suomeksi sanottuna sattuu vaikka käyttäisi mitä tahansa liukastetta) ja se vähentää haluja ja seksielämä hiipuu. Kai sekin vaikuttaa haluihin, kun ei ole minkäänlaista kiertoa. Naisen halukkuus kun on ainakin osin kytköksissä kiertoon.

Itse olen nyt vailla mitään ehkäisyä. Jos seksielämä tästä vilkastuu, niin en suoraan sanoen tiedä, millä ehkäistä. Kumi ja varmat päivät kai sitten käytössä...

Ei ole ollut mitään huonoja vaikutuksia, ei edes tiputtelua. Imetän vielä joten siksi nuo, eikä tunnu muut sopivan muutenkaan joten jatkan noilla jos ei mitään ilmene. Juu olisipa miehelle olemassa, lähtisi heti käyttöön!

Maailman paskimmat pillerit. Runsasta vuoto tauotta 3kk putkeen. Naama täynnä hormoninäppyjä, hiukset tippui päästä, laihduin 8kg 3kk aikana, alapää kuivui rutikuivaksi joten seksiä ei. Aloin kärsimään kaikenlaisista tulehduksista. En imettänyt kun näitä käytin... ei koskaan enää cerazetteä mulle. Hyi mikä kokemus. Muut minipillerit mukavempia..

Olen käyttänyt pian kaksi vuotta ja kyllä tykkään. Kuukautiset ovat loppuneet kokonaan ja samalla myös niihin liittyvä helvetillinen migreeni. Minulle tuo migreenin poisjääminen on tosi iso juttu, kun mitkään lääkkeet eivät ole siihen tepsineet. :)

Alussa oli toki paljon tiputteluvuotoa ja mielialanvaihteluita, mutta nuo oireet menivät kolmessa kuukaudessa kokonaan ohi.

Itse vaihdoin e-pillereistä minipillereihin, ja oon nyt syöny näitä 5 viikkoo. Pää ainakin rauhottu huomattavasti kun lopetin e-pillerit. Ekat menkat tuli heti vaihdoksessa, niinkuin "pitikin", ja ne oli suht normaalit. Nyt toiset menkat, jotka kummalliset; ollut todella niukkaa vuotoa 5 päivää, yhtenä iltana ihan järkyttävät menkkakivut (selässäkin, mihin aiemmin ei ole sattunut), mutta silti ei lähde kunnon vuoto alkamaan, ei ole enää juuri yhtään vuotoa. Vähän ärsyttävää kun ei tiedä tuleeko ne menkat sieltä "kunnolla" vai oliko ne todella noin niukat, alavatsassa kyllä semmonen tuntemus että ei oo menkat vielä ohi. Toivotaan nyt ettei jäis kauheen pitkäks aikaan nää menkat pyöriin! Välillä kauhee väsymys iskee näitten "menkkojen" aikana. Haittavaikutuksia (muita) en oo huomannu vielä, ekojen menkkojen jälkeen ei ollu mitään tiputtelua. Toivotaan että nää sopis.

Ajattelin tulla kertomaan mun kokemuksista Cerazetteista, koska löysin tosi vähän positiivisia kokemuksia ja lykkäsin sen takia minipillerien aloittamista puoli vuotta.

Mulle määrättiin Cerazettet yhdistelmäpillerien aiheuttamien migreenien takia. Söin kuitenki ye-reseptin loppuun, koska pelkäsin minipillerien sivuvaikutuksia tosi paljon. Kauhunsekaisin tuntein aloitin Cerazettet kolme viikkoa sitten suoraan Yaz-yhdistelmäehkäisypillereistä. Noi ye-pillerit sopi mulle tosi hyvin ja migreenitkin väheni mut ajattelin riskitekijöiden takia kuitenkin kokeilla minipillerit kun mulla niihin resepti oli.

Kolme viikkoa Cerazetteja siis takana, suoraan Yazien vika liuskan loppumisen jälkeen aloitin, ennen taukopäiviä. Menkat alkoi minipillerien viidentenä päivänä, kesti noin viisi päivää. Tiputteluvuotoa pelkäsin eniten, mutta menkat päättyi sit ajallaan, oli täysin kivuttomat ja vuotoa kohtuullisesti. Yazien kanssa mulla tuli PMS-oireita ja menkkakipuja, minipillerien kanssa ei mitään. Mun luomumenkat on todella runsaat, pitkät ja kivuliaat, joten pillerit on tuonu mulle ison avun siihen.

Mitään vuotoa ei menkkojen jälkeen ole minipillerien aikana ollut. Seksihalut on pysyneet samana, kenties jopa lisääntyneet, niihin mulla ei oo vaikuttanut ye-pilleritkään tai mikään muukaan, myöskään kostumiseen ei oo ollut mitään vaikutusta, silläkään saralla mulla ei tosin oo koskaan ollu ongelmaa. Iho on ongelma-alueilta hiukan rasvaisempi, muutama hormoninäppylä on tullut ja mennyt, mut ei mitään hälyttävää. Vatsan seudulla huomaan vähän turvotusta, tosin Yazit poistaa nestettä eli tää varmaan on vaan mun vartalon normaalitila. Se minkä selkeiten huomaan sivuvaikutuksena on lisääntynyt herkkujen syömishimo iltaisin, siihen ja sen aiheuttamaan painonnousuun kyllä pystyy ite vaikuttamaan. ;)

Yazit vaikutti mun mielialoihin sen verran että lisäs ailahtelevaisuutta ja viikko ennen menkkoja olin niiden aikaan melko raivoisa ja itkin tosi paljon ja vuolaasti. Cerazettet on selkeesti tasottanut mielialoja, itkuherkempi tosin olen, mutta mulla on just päättynyt parisuhde ja oon itkuherkkä ihan luonnostaankin, joten Cerazettejen vaikutus tässä asiassa ei välttämättä oo kovin suuri. :)

Mun kokemukset on tähän asti siis ollu helpottavan positiviiset, mulla ei kyllä ollu ye-pillereiden aikaankaan muita ongelmia kuin ne migreenit. Tällainen hormonaalinen ehkäisy selkeästi sopii mulle. Oon tosi tarkka kyllä siitä, että otan minipillerin aina lähes samaan aikaan, ehkä kymmenen minuutin heittoa saattaa olla mut ei enempää, koska se ilmeisesti saattaa helpottaa sitä ettei tuu tiputteluvuotoa.

Itselle eivät aiheuttaneet mitään varsinaisia sivuvaikutuksia, vain toivotun kuukautisten poisjäännin. Se tosin aiheutti sen, että puolitoista vuotta pillereiden aloittamisen jälkeen sain tietää olevani viikolla 22 raskaana... Huolimatta siitä että pillerit oli otettu säännöllisesti...

Cerazetet aloitin puoli vuotta sitten.
Alku oli ihan ok, ja menkatkin pysyivät kokonaan pois 2kk .
Kun menkat alkoivat kestivät normaalia pidempään (8-10pv) ..
Siitä sitten pikkuhiljaa alkoi menkat kestämään pidempään ja pidempään ja niiden väli pienentymään.
Gynellä kävin viikko sitten ja todettiin, että kokeillaan toiset puoli vuotta, ja jollei kierto asetu niin sitten laitetaan kierukka.
Gynelle mennessäni menkat oli juuri "loppuneet " ( pientä ruskeaa vuotoa oli havaittavissa.) kestettyään kaksi viikkoa. Noh, päivä gynen jälkeen menkat alkoivat taas. Todella tummaa ruskeaa vuotoa.

Eli yhteenvetona:
Todella epäsäännolliset kuukautiset, pienet kivut kestävät koko vuodon ajan, kun ennen pillereitä vain ensimmäiset pari päivää.
Hyvällä tuurilla jää menkat pois kokonaan, taikka sitten käy niin kuin mulle nyt, 3 vkoa putkeen, eikä loppua vielä näy.

Kyllä multa lähtee Cerazetet vaihtoon jollei pian tasaannu.

Eka viikko oli masentava, paha olo ja rinnat arat. Sitten helpotti, nyt käytössä jo 8 vuotta ja aion jatkaa vaihdevuosiin asti. Seksiä ei vuosiin, mutta pitävät kuukautiset pois ja elämä helpompaa näin.

Haittavaiktuksina paha akne ja hirveät raivokohtaukset. Saatoin suuttua pikkuasiasta niin paljon että heittelin astioita yms. Onneksi tajusin lopettaa.. En aio enää käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, koska yhdistelmäpillereitä en saa migreenin takia käyttää.

Mulla toimii...alussa oli tiputusvuotoa ja vuosin varmaan 4 kuukautta. Nyt menkat on pari kertaa vuodessa ja tiputtelee sillon varmaan pari viikkoa. Ei mitään ongelmaa, ei turvota, ei tee hulluksi, ei pilaa ihoa (olen akneen taipuvainen).

Diane nova turvotti tosi paljon, yasmine teki hulluksi.

Itselle on kyllä hyvä vaihtoehto, koska noissa Cerazetteissahan ei tosiaan ole ollenkaan estrogeenia, vaan pelkkää keltarauhashormonia, joten hormonicocktail ei ole ihan niin raju. Niinkuin joku aiemmin totesi, ainoa huono puoli on, että pitää ottaa joka päivä ilman taukoja ja vielä aika pitkälti samaan aikaan. Tosin ilmeisesti ei haittaa jos ottaminen myöhästyy alle 12 tuntia (Lähde: https://www.healthexpress.eu/fi/minipilleri/cerazette). Joka tapauksessa itselle on ollut todella hyvä vaihtoehto, eikä mitään ongelmia oo ollut. Onneksi oon myös muistanut ottaa pillerin tasaisesti joka päivä.

Yhteistyössä